کد خبر: ۱۴۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷ 20 December 2015
«روزنامه جوان» در گزارشی با تیتر «دبه‌هاي داخلي پساتحريم!» می نویسد: « رئيس‌جمهور تاكنون چندين بار مدعي شده است با حل مسئله هسته‌اي و رفع تحريم‌ها تمامي مشكلات مردم ايران، از محيط زيست گرفته تا آب خوردن حل و فصل مي‌شود. او به تازگي وعده داد كه تحريم‌ها از دي‌ماه لغو خواهد شد، در اين بين در حالي كه مردم بي‌صبرانه منتظرند دوران پساتحريم فرا رسد و بنا به وعده‌هاي پيشين دولت مشكلات معيشتي آنها بر‌طرف شود، معاون اول رئيس‌جمهور مي‌گويد‌تصور نمي‌كرده است بهاي نفت زير 60دلار بيايد و كاهش بيشتر بهاي نفت به زير 30دلار مي‌تواند به وضعيت اقتصاد آسيب جدي وارد كند. بدين ترتيب به نظر مي‌رسد با اين دبه‌هايي كه اعضای کابینه رو مي‌كنند در دوران پسا‌تحريم هم وعده‌هاي اقتصادي دولت محقق نشود.

به گزارش «جوان»، بزرگنمايي نقش تحريم در مشكلات اقتصادي ايران مختص دولت كنوني نيست زيرا از سال 89 به بعد كه تحريم‌هاي ظالمانه عليه اقتصاد ايران عملياتي شد مسئولان آنقدر همه چيز را به گردن تحريم‌ها انداخته‌اند كه اگر تحريم‌ها گردني مي‌داشت به حتم تا‌كنون شكسته بود، در اين بين اگرچه گره زدن تمامي مشكلات اقتصادي ايران بيخ ريش تحريم هم خود اشتباه است اما حسن روحاني اشتباه بزرگ‌تري را انجام داد چراكه وي رفع تحريم‌ها را تنها كليد حل تمامي مسائل ايران معرفي كرد.

شايد به جرأت بتوان مدعي شد، رئيس دولت يازدهم تأثير رفع تحريم‌ها را بر مسائل مختلف ايران بسيار بزرگنمايي كرد و اين امر اشتباه استراتژيك حسن روحاني به شمار ‌مي‌رود زيرا به نسبت بزرگنمايي اثر رفع تحريم‌ها بر حل مسائل ايران، انتظارات مردم نيز از دوران پسا‌تحريم افزايش يافت و هم‌اكنون اينگونه تصور مي‌شود كه در دوران پسا‌تحريم قرار است چه اتفاق بزرگي حداقل در زمينه اقتصاد بيفتد.

اما حال كه در آستانه حذف تحريم‌هاي هسته‌اي ايران قرار داريم و مردم در انتظار گشايش‌هاي اقتصادي درسطح جامعه هستند با مقوله مهمي چون كاهش قيمت جهاني نفت و از دست رفتن سهم ايران از بازار نفت رو به رو هستيم، به‌طوري كه در سال جاري شايد درآمدهاي نفتي ايران به 20ميليارد دلار هم نرسيد، اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته ايران حدود 100ميليارد دلار درآمد نفتي داشت.

از سوي ديگر در حالي افت درآمد‌هاي نفتي آمال و آرزوهاي دولت را در دوران پساتحريم بر باد داده است كه بدهي‌هاي دولت به نهادهايي چون بانك مركزي، بانك‌ها و پيمانكاران بخش خصوصي نيز براي خود معضلي شده است و در كنار اين معضل تأمين بودجه سال آتي دولت با اين اوضاع قيمت جهاني نفت نيز به نوعي قوز بالاقوز شده است.

در این بین معاون اول رئيس‌جمهور با تأكيد براينكه لغو تحريم‌ها به تأخير نيفتاده اظهار داشت:‌با توجه به كاهش قيمت نفت يك شرايط غيرقابل پيش‌بيني براي كشور اتفاق افتاد. ما فكر مي‌كرديم كه درآمد نفت كاهش پيدا كند و كاهش آن جدي باشد، ولي هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه قيمت نفت از 60 دلار پايين‌تر بيايد.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار