کد خبر: ۱۴۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 15 December 2015


رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید هفت میلیون دز واکسن فلج اطفال توسط این موسسه و تحویل آن به وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی در روز گذشته خبرداد.

به گزارش ایرنا، حمید کهرام روز دوشنبه در نشستی که با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص انتشار خبر قطع تولید واکسن فلج اطفال که توسط یکی از خبرگزاری ها منتشر شده بود، اظهار امیدواری کرد که با تولید این میزان واکسن فلج اطفال تا چهار سال آینده مشکلی به لحاظ این واکسن وجود نداشته باشد.

وی در توضیح دلیل قطع تولید واکسن فلج اطفال گفت: ابتدای سال واکسن های فلج اطفال را تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده ایم.

وی ادامه داد: این توقف در تولید به دلیل عقب افتادن واردات میمون از آفریقا و شیوع بیماری ابولا که منشاء آن از آفریقا است، بوده و چون برای واردات این میمون ها مجبور به انجام آزمایشاتی جدی بر روی آن ها برای عاری بودن از بیماری فوق بودیم، تعدادی از کارشناسان ما مجبور به اعزام به کشورهای آفریقایی برای انجام این آزمایشات شدند.

کهرام با اشاره به اینکه دریافت مجوز از سوی دامپزشکی و وزارت بهداشت قدری طولانی شد، گفت: این آزمایشات دقیق و سخت گیری ها به این دلیل است که بخشی از آزمایشات کنترل کیفی تولید واکسن فلج اطفال بر روی میمون ها انجام می شود.

***اعلام آمادگی موسسه رازی برای تولید واکسن آنفولانزا از دو سال پیش

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص تولید واکسن آنفولانزا گفت: واکسن پیشگیری از بیماری آنفولانزا از خارج از کشور وارد می شود در حالیکه بیش از دوسال است که این موسسه اعلام کرده تکنولوژی تولید این واکسن را دارد ولی صدایمان به جائی نرسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت سیاست های تولید واکسن در بخش های دولتی را محدود کرده، بیان داشت: دولت در سال های گذشته به بخش خصوصی برای تولید واکسن بودجه داده ولی هنوز واکسن آنفولانزا در کشور تولید نشده است.

کهرام گفت: در حالیکه یکی دو شرکت خصوصی امکانات تولید این واکسن را فراهم کرده اند ولی تکنولوژ ی لازم را ندارند، موسسه رازی آمادگی انتقال تکنولوژی این واکسن را به بخش خصوصی دارد.

وی افزود: شعبه موسسه رازی در شیراز آمادگی دارد با اعمال تغییراتی محدود تولید واکسن آنفولانزا را به عهده بگیرد.

این مسئول تولید این واکسن را منوط به تامین بودجه دانست و اظهار داشت: در صورتیکه بودجه تولید واکسن آنفولانزا تأمین شود تا یکسال آینده می توان این واکسن را در شعبه شیراز و یا بخش خصوصی تولید کرد.

***اقتصاد مقاومتی یعنی جلوی واردات گرفته شود

رئیس موسسه رازی در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص واردات واکسن و مقوله اقتصاد مقاومتی در این عرصه گفت: بعضی از کشورها تولید کننده واکسن نیستند و بایستی واردات داشته باشند در حالیکه در ایران و این موسسه ظرفیت تولید انواع واکسن وجود دارد ولی واردات بی رویه انجام می شود.

وی افزود: بحث اقتصاد مقاومتی می کنیم ولی جلوی واردات گرفته نمی شود بطوریکه به واکسن همچون محصولات دیگر مثل پوشاک نگاه می شود و واردات آن انجام می شود.

کهرام ادامه داد: در حالیکه واکسن های زنده حاوی میکروب یا ویروس زنده هستند و کشورهای تولید کننده این واکسن برای واردات این واکسن ها قوانینی سخت گیرانه دارند زیرا ممکن است با این واکسن ها غیر از ویروس مورد نظر اجرام دیگری نیز در واکسن باشد و عملا ویروس زنده خطرناک دیگری حامل یک بیماری جدید را وارد کشور کنیم.

وی اظهار داشت: کشورهای صادر کننده واکسن به دلیل اینکه بازار ایران را بازاری بسیار خوب در جهان بخصوص در حوزه واکسن طیور می دانند و حضور در ایران را برندسازی برای خود می دانند، تولیدات خود را با قیمتی پائین تر از حد معمول به کشور ما صادر می کنند.

وی گفت: در این جا بایستی اقتصاد مقاومتی به کمک تولید کننده داخلی بیاید و ما را با پدیده دامپینگ (صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده) مواجه نکند.

کهرام افزود: موسسه رازی یک تولید کننده دولتی هست و مورد اتهام هستیم و به همین دلیل سیاست تجاری سازی را پیش گرفته ایم و امیدواریم در دو سال آینده خیلی شرکت های خصوصی را از دل موسسه بیرون بیاوریم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که به لحاظ وجود تکنولوژی برتر شرکت های خصوصی را توسعه دهند و این موسسه بیشتر به تحقیقات بپردازد.

موسسه تحقیقاتی واکسن وسرم سازی رازی کشور مستقر در کرج 90 سال قدمت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار