کد خبر: ۱۳۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 18 November 2015

به گزارش تابناک یزد،هم اکنون سرانه آب تجديدپذير براي هر نفر زير هزار مترمکعب است و بيش از 570 شهر کشور در مرحله تنش آ بي قرارداد به طوريکه در حال حاضر شهرهاي کرمان ، اصفهان و يزد در بخش آب شرب در تنگنا به سر مي برند .


مديرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت چالش ها و راهکارها پيرامون استفاده از پساب هاي شهري در صنايع گفت : در حال حاضر مهمترين راهکار برون رفت از مرحله تنش آبي اعمال مديريت مصرف آب است که در اين زمينه مي توان با بازچرخاني آب و استفاده از پساب به منابع پايدار آب دست يافت . همچنين مي توان با استفاده از پساب در بخش صنعت به ميزان قابل توجهي از تبعات بحران کم آبي کاست . مهندس هاشم اميني اعلام کرد : براي اولين بار در استان اصفهان براساس بحث 19 مقررات ساختمان مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان طي تفاهم نامه اي با سازمان نظام مهندسي از آب خاکستري واحدهاي مسکوني در بخش هاي مختلف استفاده نمايد . وي به مزيت هاي استفاده از پساب پرداخت و اعلام کرد : استفاده از آبهاي زيرزميني و با توجه به تغيير اقليم و وقوع پديده خشکسالي پايدار نيستند و نمي توان براي استفاده بلند مدت از اين نوع منابع برنامه ريزي کرد و از سويي اولويت بهره برداري از اين نوع منابع با بخش آب و سپس ساير بخش هاي ديگر همچون صنعت و کشاورزي است .

همچنين استفاده از آبهاي زيرزميني نامناسب مانند آبهاي لب شور پايداري مناسبي دارد ولي جهت شيرين سازي هزينه بر است و نيز انتقال آب دريا هم به جهت شيرين سازي هزينه هاي سنگيني را رقم مي زند در حاليکه مي توان از حجم پساب موجود در کشور بخشي از نياز آبي در بخش هاي مختلف همچون صنعت و کشاورزي غيرمثمرثمر را تأمين کرد . وي خاطرنشان ساخت : 23 تصفيه خانه فاضلاب در استان اصفهان در مدار بهره برداري قرار دارد که 5 تصفيه خانه به صورت لجن فعال ، 11 تصفيه خانه به صورت لاگون هوادهي و 7 تصفيه خانه به شکل برکه تثبيت مشغول به فعاليت هستند که اين تصفيه خانه ها حدود 5 هزار ليتر پساب توليد مي کنند که از اين رقم 1239 ليتر به صنعت 1113 به فضاي سبز و مابقي به رودخانه زاينده رود جهت احياي تالاب گاوخوني سرازير مي شود . اين درحاليست که هم اکنون 500 ليتر بر ثانيه آب شرب به يک واحد صنعتي به منظور توليد 300 الي 400 مگا وات برق تخصيص داده مي شود که در اين شرايط بحران آبي اين مسئله توجيه پذير نيست .

هدف و اقتصاد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار