اژه ای در نشست خبری مطرح کرد
تابناک: سخنگوی دستگاه قضایی بازداشت سرشبکه های غیر اخلاقی در فضای مجازی در قزوین را تکذیب کرد. او همچنین اعلام کرد که نیازی نیست متهم پرونده فساد نفتی را "ب ز" بنامیم.
کد خبر: ۱۲۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 08 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از فرارو، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش مفیدی داشته باشند، اما به این شرط که رسالت خود را درست ایفا کنند و در چارچوب قوانین و مقررات عمل نمایند.

گزیده سخنان اژه ای را در ادامه می خوانید:
  • اگر از طریق رسانه تحقیر، توهین، افترا و نشر اکاذیب صورت گیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد مردم باعث ضربه زدن به دستگاه قضایی خواهد شد.
  • در واقع شاهد افزایش شکایت علیه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها بوده ایم؛ لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.
  • از فاصله نشست قبلی تا نشست امروز سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر با کمک دستگاه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی دستگیر شدند و بیش از پنج هزار کیلو مواد مخدر از انواع مختلف در همین فاصله دو نشست کشف شده است. واقعیت این است که این افراد مجازات خواهند شد و در آن موقع مدعیان حقوق بشر می گویند که چرا این افراد به مجازات رسیدند.
  • پنج هزار کیلو مواد مخدر آن هم از انواع مختلف جامعه را به کجا می رساند؟ چه تعداد خانواده را به مرز فروپاشی می کشد؟ باید گفت که دستگاه قضایی به حرف‌های مدعیان حقوق بشر گوش نمی دهد و آن‌ها را مجازات خواهد کرد.
  • در همین فاصله زمانی 7 نفر از افراد شرور و فراری که مزاحم نوامیس مردم بودند شناسایی شدند و در حال حاضر بازداشت هستند.
  • سرقت مسلحانه‌ای در مشهد و خوزستان صورت گرفته بود که با کمترین زمان ممکن عوامل آن دستگیر شدند و توصیه شده که به این پرونده هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و در صورت اثبات جرایم این افراد به مجازاتی که مستحق آن هستند برسند.
  • افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.
  • در طول شش ماه اول سال 94، 251 نفر از اولیای دمی که حق قصاص داشتند و حکم بر قصاص قاتل صادر شده بود از حق خود صرف‌نظر کردند و قصاص دیگر صورت نمی گیرد، البته این غیر از مواردی است که در دادسرا اولیای‌دم رضایت دادند. همانطور که بارها گفته ایم قصاص، حق شخصی است.
  • خبری مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکه های غیراخلاقی در قزوین منتشر شد که باید بگویم این خبر صحت ندارد و طی صحبتی که با دادستان قزوین داشتم این موضوع را تکذیب می‌کند. در حال پرس و جو از فردی هستیم که چنین خبری را منتشر کرده و می خواهیم بدانیم که اصلا خبر را از کجا آورده است.
پرونده بقایی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است
  • محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با گذشت چند ماه از بازداشت بقایی، اطرافیان وی اعلام کردند که بازداشت وی غیرقانونی است. در مورد این پرونده توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وی بازداشت موقت است؛ البته پرونده وی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است.
  • قوه قضائیه در صورتی که متوجه شود اتهامی متوجه افراد است بر اساس اسناد طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشت که افراد بازداشت موقت شوند کار انجام می‌شود، اما اگر ضرورتی نبود، ‌قرار دیگری صادر می‌شود. تشخیص این امر بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.
  • اگر قراری که صادر شد به اطلاع متهم رسید و وی اعتراض داشت، اعتراض وی در دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر دادگاه آن را پذیرفت و گفت که الزام به قرار بازداشت نیست، دادسرا موظف است که قرار بازداشت را به قرار خفیف‌تری تبدیل کند، اما اگر دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت درست است، اعتراض متهم را رد می‌کند.
  • اگر افراد دیگری که در پرونده نیستند نسبت به آن اظهارنظری داشته باشند، بدیهی است که نظرشان صحیح نیست.
نیازی نیست بگوییم «ب.ز»
  • در مورد پرونده بابک زنجانی تا حدودی که دادگاه در این مورد مجاز است من اسم او را می‌برم. باید بگویم که دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود در گذشته به این صورت نبود که رسانه‌ها اجازه انتشار داشته باشند، اما در قانون جدید تبصره‌ای پیش‌بینی شد و اگر چنانچه ضرورت ایجاب کرد و دادستان کل کشور تشخیص داد و از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد و رئیس دستگاه قضایی اجازه داد، می‌توانیم در حدودی مسائل را منتشر کنیم؛ لذا در این مورد چون اجازه داده شده نیازی نیست که بگوییم «ب.ز»
  • پرونده مذکور در حال رسیدگی است و پنج جلسه دادگاه آن برگزار شد که جلسه بعدی فرداست.
  • تا این لحظه هنوز پولی واریز نشده است،‌ هم به متهم و به متهمان دیگر توصیه می‌کنم که در زمان دفاع از خود به دیگران توهین نکنند؛ چرا که این کار باعث می‌شود پرونده دیگری برای آنها در حین دفاع باز شود.
جرایم خشن در کشور ما کاهش داشته است
  • در ادامه نشست سخنگوی قوه قضائیه، خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که دشمنی BBC با نظام بر کسی پوشیده نیست اما متأسفانه شاهدیم که این شبکه اقدام به تشکیل کانالی در تلگرام کرده و اخبار را در این کانال قرار می‌دهد، آیا عضویت در کانال مذکور جرم است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: این مواردی که از ناحیه بیگانگان در نظر گرفته می‌شود، مواردی است که آنها قصد خیر و خدمت به کشور و مردم را ندارند. یادآوری می‌کنم که امثال اینگونه شبکه‌ها و سایت‌ها که از ناحیه افراد بیگانه مثل کشورهای شناخته شده مانند انگلیس مطرح می‌شوند، قصد کمک ندارند.
  • صرف‌نظر از اینکه برخی از مسائل در ظاهر ممکن است عناوین مجرمانه نداشته باشد اما باعث می‌شود که افراد در دام گرفتار شده و منجر به مسائل مجرمانه شود و برای آنها و خانواده‌های‌شان مشکلاتی را ایجاد کنند؛ لذا افراد از اینگونه مسائل حتما اجتناب کنند.
  • خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که اطلاعات سپاه از فتنه چهارم و دستگیری جاسوس آمریکایی خبر داده، آیا تمام افراد بازداشت شده خبرنگار بوده‌اند که محسنی اژه‌ای گفت: همه افرادی که دستگیر شده‌اند خبرنگار نبوده‌اند و حتی بعضی از آنها فعالیت رسانه‌ای هم نداشته‌اند، البته بنده از این موضوع که این افراد با فردی که مدنظر شماست ارتباط داشته‌اند، خبر ندارم و به نظرم هم ارتباط مستقیمی بین آنها نبوده است.
  • خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه روز گذشته در جلسه‌ای مطرح کردند که جرایمی مانند تجاوز به عنف و مزاحمت نوامیس افزایش یافته در حالی که پلیس مطرح کرده این جرایم کاهش یافته است. منبع آماری قوه قضائیه در این زمینه مربوط به کجاست و آیا این جرایم کاهش یافته یا خیر.
  • سعی کنید خبرهای مربوط به این زمینه را از سخنگوی قوه قضائیه بشنوید؛ زیرا هر کسی نمی‌تواند مطلبی را مطرح کند، این موضوعات واقعاً تخصصی است.
  • در خصوص این اتهام در بسیاری از مواقع ممکن است کسی شکایت کند ولی این شکایت در مرحله اولیه ثابت نشود. زیرا شاید در مرحله اولیه دلیلی وجود نداشته باشد و ناگفته نماند که بسیاری از این شکایت‌ها در دادسرا ثابت نمی‌شود البته اگر در دادسرا هم ثابت شود امکان دارد در دادگاه ثابت نشود. عددی که در این موضوع مطرح شده اصلاً صحت ندارد، چرا که ممکن است این شکایت‌ها را در یک مجموعه‌ای در قوه قضائیه خوانده باشد.
  • در سال‌های اخیر جرایم خشن کاهش یافته، البته امکان دارد در بعضی از استان‌ها افزایش و در بعضی دیگر کاهش داشته باشد اما در مجموع ما شاهد کاهش جرایم خشن در کشور هستیم.
قوه قضاییه درباره بازداشت‌های اخیر نباید موضعی داشته باشد
  • حکم پرونده جیسون رضائیان صادر شده، اما این که تاکنون ابلاغ شده باشد یا خیر اطلاع ندارم. ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل مدافع وی از مفاد حکم اطلاع پیدا کرده باشد و آن را در جاهای مختلف بیان کرده باشد.
  • درباره بازداشت های اخیر قوه قضاییه نباید موضعی داشته باشد در واقع قوه قضاییه پرونده‌ای را که تشکیل می‌شود بر اساس ضوابط و قوانین رسیدگی می‌کند.
استعفای 12 نفر از قضات برای شرکت در انتخابات
  • درباره پرونده رییس جمهور سابق هیچ اتفاق خاصی در این پرونده نیفتاده است.
  • وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقدامات خبرنگاران نفوذی که بازداشت شده اند در چه سطحی بوده و آیا آن‌ها توانسته اند اقدامی را علیه امنیت کشور انجام دهند؟ گفت: من اطلاع دقیقی از کار این افراد ندارم، البته پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اتهام از نظر قاضی درست بوده و الا آن‌ها را بازداشت نمی کرد. اژه ای در پاسخ به سئوال مجدد خبرنگار مذکور مبنی بر اینکه آیا آن‌ها اقدامی را علیه امنیت کشور انجام داده‌اند گفت: اتهام‌شان همین است که مطرح شده و این موضوع در مرحله بعدی بررسی می‌شود.
  • درباره اینکه آیا دو نفر از وابستگان رئیس جمهوری دستگیر شده‌اند، خیر از نهاد ریاست جمهوری کسی دستگیر نشده است.
  • از قضات 12 نفر برای حضور در انتخابات استعفا داده اند و آماری از کارمندان قوه در این زمینه ندارم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار