تابناک: رییس کمیسون عمرانی و کشاورزی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه مردم ورزنه خواستار عدالت در تقسیم آب هستند، گفت: نوسانات ناشی از برداشت‌های غیر اصولی موجب تاثیرات منفی برای کشاورزی بخش بن‌رود در انتهای زاینده‌رود شده و در این راستا باید "شرکت مردمی میراب" به وسیله خود کشاورزان تشکیل شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶ 09 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مجید جابر اظهار کرد: در شرایط آب‌سالی و بارش مناسب، گندم و جویی که در پاییز کشت می‌شود پس از چند آب اولیه تا اسفند ماه که به مرحله رشده سبزه‌ای یا همان "ویَند" می‌رسد نیاز به آبیاری ندارد اما از ابتدای بهار تا برداشت در خرداد یا تیر ماه شش مرتبه باید آبیاری شود.

وی با بیان اینکه حق آبه کشت شرق پاییزه اصفهان 400 میلیون مترمکعب در سال تصویب شده است، افزود: در مرحله اول حدود 140 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد و قرار بود 260 میلیون باقیمانده در فروردین سال آینده اعطا شود اما به دلیل عدم بارش در این منطقه حدود 65 میلیون مترمکعب از سهم مرحله دوم برای نجات اراضی زیر کشت رفته در اسفند ماه امسال رها سازی شده است.

این عضو شورای شهر ورزنه خاطر نشان کرد: البته تلاش استاندار و فرماندار شهرستان برای جاری کردن آب کشت پاییزه نیز جای تقدیر دارد اما مردم ورزنه در نحوه نظارت بر تقسیم آب از شرکت آب منطقه‌ای و شرکت میراب بسیار گله‌مند هستند.
جابر با اشاره به وجود نوسانات آب و تاثیر آن در ورزنه، تصریح کرد: اراضی این بخش درآخرین نقاط رودخانه، یعنی در 405 کیلومتری مسیر زاینده رود واقع شده و این نوسانات بیشترین مشکلات را برای کشاورزان ورزنه پدید آورده است.

مدیرت تقسیم آب باید به کشاورزان سپرده شود

وی با انتقاد از عدم نظارت بر برداشت‌های بالادستی، ادامه داد: متاسفانه افراد محلی ناظر این بخش برای نظارت بر تقسیم آب فقط می‌توانند تا بند رودشتین نظارت کنند و در مورد برداشت‌های بخش مرکزی یا همان براآن و همچنین سد آبشار نمی‌توانند ورود پیدا کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان، یادآور شد: شرکت آب منطقه ای استان و یا شرکت میراب یک نفر را در همان سد آبشار گذاشته‌اند و با بی سیم به وی دستور ابلاغ می‌کنند! نمی‌توان با این وضعیت عدالتی در تقسیم آب ایجاد کرد.

جابر با بیان اینکه "شرکت مردمی میراب "باید تشکیل شود و اعضای آن از مردم حقوق بگیرند، تاکید کرد: طبق نکات اصلی ثبت شده در طومار شیخ بهایی، تعیین میراب‌های رودخانه، مادی سالارها و میراب‌ بخشهای زراعی در قدیم توسط کدخدیان و اهالی روستاها و شهرهای مجاور زنده‌رود است به بیان بهتر باید هماند سابق میراب و ناظران تقسیم آب خود کشاورزان باشند.

وی اظهار کرد: امروزه دریچه‌های کانال‌ها همه دارای کلید و قفل است، اما در قدیم برای تقسیم آب در مادی‌ها " لَتِ مَسقَم" وجود داشت که آب در پشت آن تراز می‌شد و به سمت مزارعی جاری می‌گشت و خود مردم هم مدیر آن بودند و پیشنهادمان این است که باید دوباره این سازه قدیمی ایجاد شود.

حکم قضایی برای منع برداشت‌ها خواهیم گرفت

این کارشناس خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی برای زراعت ورزنه این است که کانال‌های بتونی شماره 2-3 و 4 هنوز تکمیل نشده و کانال شماره یک هم آب را وارد مادی‌های قدیمی می‌کند.

جابر تصریح کرد: به دلیل خشکی زمین بخش زیادی از آب خورد بستر مادی و جوی‌ها می‌رود که اتلاف آن زیاد است و به درستی به مزارع نمی‌رسد به بیان بهتر روستاهایی که در ابتدای مسیر این مادی‌ها هستند آب را بهتر از روستاهای آخر مسیر دریافت می‌کنند.

وی درباره تاثیر نوسانات آب گفت: برای مثال یک کشاورز در روز 20 اسفند آبیاری دارد، اما وقتی نوسان ناشی از برداشت بالادستی رخ می‌دهد در تاریخ یاد شده آبی دریافت نمی‌کند و تا 10 روز بعد یا بیشتر نمی‌تواند کشت خود را آبیاری کند و این یعنی خسارت.

این عضو شورای شهر ورزنه، تاکید کرد: بارها گفته شده اگر مسئولان آب برای کشت ندهند بهتر از آن است که این آب را ناقص و بدون نظارت بدهند چرا که خسارت ناشی این امر از نکاشتن محصول بیشتر است.

جابر یادآور شد: چند سال قبل مردم ورزنه موتور پمپ‌هایی را که در شرق اصفهان بر روی رودخانه گذاشته بودند شکسته و با خود به ورزنه آوردند و اگر این اعمال از سرچشمه در استان بالادستی و سایر قسمت‌ها متوقف نشود با حکم قضایی به این مسئله ورود خواهند کرد.

وی اظهارکرد: مردم محروم ورزنه برای گرفتن آب، استقبال از رییس جمهور و ...همیشه باید پیشگام باشند اما آب رودخانه که باز شد ورزنه در آخرین نقطه فراموش می‌شود!

این مقام مسئول گفت: وقتی آب برای زراعت شرق باز می‌شود مسئولان باید پرت و تبخیر زیاد آن در این بخش را در نظر بگیرند به بیان ساده‌تر اگر ظرفیت کانال آبی هشت مترمکعب است باید 9 مترمکعب آب داده شود، اما برعکس شاهدیم حدود هفت مترمکعب آب داده‌اند که این موضوع را به اطلاع فرماندار و مسئولان جهاد کشاورزی هم رسانده‌ایم.

آب، هر میزانی هست باید به ورزنه برسد

جابر در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: حدود 80 درصد زراعت بخش رودشتین (شامل بن رود و جلگه) وابسته به آب زنده‌رود است و فقط 20 حلقه چاه در این منطقه وجود دارد چرا که از لحاظ زمین‌شناسی فاقد چاهای سفره دوم است.

وی با بیان اینکه خواستار عدالت برای ورزنه هستیم، یادآور شد: بخش‌های براآن 14 درصد،کرارچ 47 درصد، جی و قهاب 66 درصد و ماربین 35 درصد به آب زنده‌رود وابستگی دارند.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان، درباره برخی سخنان مبنی بر باز بودن مقداری از آب در ایام نوروز گفت: ظاهرا قرار است آب فعلی در تاریخ 23 اسفند ماه از محل سد بسته شود، اما با صراحت اعلام می‌کنیم که اگر به هر قصدی قرار است آب باز شود حتی اگر مقدار آن یک لیتر هم باشد باید به شرق اصفهان و به ویژه ورزنه برسد چرا که رودخانه فقط قسمت‌های بالادستی نیست.

جابر در خاتمه با بیان اینکه امسال حدود 30 درصد اراضی بخش بن‌رود زیر کشت رفت، تاکید کرد: تشکیل صندوق پرداخت خسارات در طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود تصویب شده است اما تا کنون ایجاد این صندوق را ندیده‌ایم!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار