از تجربه سیلاب گذشته و تیم عملیاتی مجرب تا احساس مسئولیت در مناطق پیرامونی و اطلاع‌رسانی مستمر؛
بارش‌های سیل‌آسای اخیر خوزستان که با هشدارهای سطح قرمز سازمان هواشناسی همراه بود، خاطرات سیلاب سال ۹۸ را زنده کرد. این بارش‌ها، در آخرین روز سال گذشته، نگرانی‌های فراوانی را برای مردم و مسئولان به وجود آورد. اما در این میان، صنعت نیشکر، با اتکا به تجربه سیل گذشته، ارتقای آمادگی، به‌روزرسانی تجهیزات و برنامه‌ریزی مستمر، توانست در مشارکت و هم‌افزایی با ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان، عملکرد مطلوبی در رفع مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها از خود به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸ 24 March 2024

تابناک خوزستان: عوامل متعددی دست‌به‌دست هم داد تا شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در میدان مدیریت بحران نیز همچون سنگر اقتصادی، به نحو احسن نقش‌آفرینی کند و سربلند بیرون آید:

۱) درس‌های ارزشمند یک سیلاب

سیلاب سال ۹۸، اگرچه مصیبت‌ها و آلامی برای مردم به همراه داشت، درس‌هایی ارزشمند نیز برای صنعت نیشکر به ارمغان آورد. این صنعت با واکاوی این تجربه و آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت، گام‌های بلندی در جهت ارتقای آمادگی خود برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی آینده برداشت.

در آن سال، نیشکری‌ها با اراده و همتی مضاعف، از منطقه «گوریه» شهرستان شوشتر تا روستای «سویچتیه» شهرستان خرمشهر کنار مردم آمدند و با بسیج امکانات، دامنه خسارت‌ها را به حداقل رساندند. پس از سیلاب، صنعت نیشکر با اتکا به تجارب ارزشمند کسب‌شده، آموزش‌های مداوم و به‌روزرسانی تجهیزات را در دستور کار خود قرار داد؛ این آمادگی، در بارش‌های اخیر خوزستان به‌وضوح مشاهده شد. تیم‌های عملیاتی نیشکر از نخستین ساعات آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها با انسجامی مطلوب به میدان آمدند و از تکرار خاطرات تلخ سیلاب گذشته، جلوگیری کردند.

۲) خطری که همیشه در کمین است

صنعت نیشکر خوزستان با درک عمیق از مخاطرات سیل و با هدف حفظ آمادگی و واکنش به‌موقع، ستاد بحران فعالی را تشکیل داده است. این ستاد با رصد مستمر وضعیت سیل‌بندها و برنامه‌ریزی دقیق، در مواقع بحرانی به‌طور مؤثری عمل می‌کند.

«خطر همیشه در کمین است»؛ این شعاری است که سرلوحه کاری ستاد مدیریت بحران نیشکر قرار دارد. ۱۳۰ آتش‌نشان ورزیده و آماده در واحدهای نیشکری، همواره در حال آماده‌باش‌اند تا در صورت نیاز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یاری مردم مناطق پیرامونی بشتابند.

این ستاد در بارش‌های اخیر نیز فعالانه وارد شد و با برنامه‌ریزی دقیق در هماهنگی با ارگان‌های متولّی، از بروز خسارات سنگین جلوگیری کرد. تشکیل مستمر ستاد بحران با حضور مدیران نیشکری، بررسی تمهیدات، اطمینان‌بخشی به مردم از اقدامات انجام شده و همچنین اطلاع‌رسانی مستمر فعالیت‌ها، از نقاط قوت ستاد مدیریت بحران نیشکر در روزهای گذشته بود. سرعت عمل و هماهنگی مطلوب این ستاد به‌گونه‌ای بود که مورد تقدیر استاندار خوزستان نیز قرار گرفت.

۳) نگرشی فراتر از تولید شکر

ویژگی دیگری که صنعت نیشکر را در مدیریت بحران آبگرفتگی و سیلاب، بارز کرده، نقش‌آفرینی شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت در ساخت تجهیزات آبرسانی و پمپ‌های مکنده فشار قوی است. وجود شرکت‌هایی مانند راصد صنعت توسعه و آبان‌بسپار توسعه، از شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر که در ساخت و تعمیر الکتروپمپ‌ها، پمپ‌های مکنده فشار قوی و لوله‌های پلی‌اتیلن تخصص دارند، موجب شده تا نام نیشکر همواره در صدر نهادهای فعال در مدیریت بحران استان قرار گیرد.

۴) احساس مسئولیت

علاوه بر عوامل ذکر‌شده، احساس مسئولیت صنعت در قبال جوامع پیرامونی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، نقشی کلیدی در دفع آبگرفتگی‌ها و کاهش نگرانی‌ها از ورود سیلاب به روستاهای پیرامونی در بارش‌های سیل‌آسای اخیر ایفا کرد.

طی چند سال گذشته، شرکت توسعه نیشکر بیش از ۲۴۰ کیلومتر سیل‌بند در حاشیه شرق و غرب رودخانه کارون، حاشیه شرقی و جنوبی رودخانه دز و محدوده روستاهای پیرامونی احداث، ترمیم و مقاوم‌سازی کرده است. این شرکت همچنین به‌طور مداوم و سالانه در قالب برنامه‌ای مدوّن، نسبت به تقویت و ترمیم این سیل‌بندها اقدام می‌کند.

موفقیت صنعت نیشکر در مواجهه با بارش‌های سیل‌آسای اخیر، حاصل برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی و تجهیز امکانات و همکاری مطلوب با ارگان‌های مختلف بود. این تجربه نشان داد که با درس‌آموزی از گذشته، برنامه‌ریزی دقیق، به‌روزرسانی تجهیزات و هم‌افزایی بین ارگان‌ها می‌توان در برابر سیلاب‌ها به‌طور مؤثری عمل کرد و از بروز خسارات سنگین جلوگیری نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار