مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ۲ هزار طرح تولیدی و صنعتی در دست ساخت است که تعداد زیادی از این طرح‌ها به دلیل نداشتن مطالعات امکان سنجی و یا توجیه اقتصادی متوقف شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 06 January 2024

تابناک خوزستان: حمیدرضا فلاح بیان کرد: از این تعداد طرح تولیدی در دست ساخت، ۷۰۰ پروژه پیشرفت بالای ۴۰ درصد و۳۱۳ طرح پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند.

وی گفت: از این تعداد 20 طرح، با اعتبار ساخت یکصد میلیون دلار استخراج شدند که هر هفته درصد پیشرفت آن‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد تا موانع بر سر راه تکمیل این طرح‌ها برطرف شود.

فلاح با بیان اینکه این ۲۰ طرح تولیدی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند افزود: ارزش این تعداد طرح سه میلیارد دلار برآورد شده است.

مدیر کل صمت خوزستان ادامه داد: عمده تولید در استان توسط صنایع مادر و بالا دستی استان انجام می‌شود و بیشترین میزان صادرات نیز از محصولات این صنایع است .

وی تکمیل زنجیره ارزش را یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی تولیدات استان دانست و تصریح کرد: با تکمیل فرآیند تولید و فروش محصول به جای خام فروشی، ارزش افزوده بیشتری شامل استان و کشور خواهد شد.

برگشت به تولید ۸۶ واحد تولیدی راکد استان در سال جاری

فلاح ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی بهره برداری شده در استان وجود دارد که ۳۷۶ واحد راکد و نیمه راکد هستند.

مدیر کل صمت خوزستان با بیان اینکه یکی از راهبردهای دولت انقلابی سیزدهم برگشت به تولید واحد راکد است توضیح داد: طی سال جاری ۸۶ واحد غیرفعال در استان به چرخه تولید برگشتند.

جانمایی شهرک تخصصی معدنی در خوزستان

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه معدن استان رقم خورده بیان کرد: جانمایی ساخت یک شهرک تخصصی معدنی در استان انجام شده است.

فلاح حوزه معدن را یکی از پتانسیل‌های مهم اقتصادی خوزستان برشمرد و گفت: معادن نمک از جمله معادن بسیار سودآور و قابل استفاده در صنایع مختلف موجود در استان است که شرکت‌های پتروشیمی مصرف کننده این ماده معدنی هستند.

مدیر کل صمت خوزستان توضیح داد: با توجه به اینکه خوزستان قطب صنایع مادر کشور و به ویژه پتروشیمی‌ها است می‌توان با توسعه معادن نمک در کنار تامین مواد اولیه این شرکت‌ها به سودآوری خوبی در این حوزه دست یافت.

فلاح با بیان اینکه برای شناسایی معادن عناصر کمیاب نیز مطالعات زیادی در استان انجام شده اضافه کرد: پنج پهنه حدود ۲۰ هزار هکتار در این بخش شناسایی شده که در زمان مناسب در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

وی گفت: همچنین پهنه‌های جدیدی در حوزه صنایع غیرفلزی و مصالح ساختمانی در حال شناسایی است.

برگشت ۳۱ معدن جدید خوزستان به چرخه تولید

فلاح با اشاره به اینکه ۳۱ معدن جدید در استان به چرخه تولید برگشتند افزود: مزایده‌ای در ماه جاری برگزار خواهد شد که ۳۰ معدن جدید راکد دوباره به چرخه برخواهند گشت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به معادن کوچک مقیاس اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های این اداره کل راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس در استان است که دارای سودآوری بالا در مدت زمان کوتاه هستند.

مدیر کل صمت خوزستان بیان کرد: در شمال خوزستان ظرفیت بسیار خوبی از معادن سنگ وجود دارد که برای برداشت این مواد معدنی، افراد واجد شرایط شناسایی و این معادن به آن‌ها واگذار خواهد شد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار