بیش از ۶ ماه است که شهرداری آبیک با سرپرستی‌ اداره می‌شود و حدود سه ماهی هم می شود که فقط یک عضو شورا در پارلمان محلی باقی مانده است. موضوعی که لطمات زیادی به شهر وارد کرده و نارضایتی‌ بسیاری را به همراه داشته و سبب توقف پروژه‌های عمرانی شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱ 04 January 2024

به گزارش تابناک قزوین، اواخر مهر ماه امسال بود که خبر دستگیری ۶ عضو شورای شهر آبیک از هفت عضو موجود، به اتهام ارتشاء، توسط مسوولان قضایی رسانه‌ای شد.

برخی، پس از خبر بازداشت‌ها بیان کردند که این دستگیری ها موجب ناامیدی و بی اعتمادی مردم می‌شود که باید گفت برعکس، مبارزه با فساد سبب خوش بینی و امیدواری مردم به نظام و آینده کشور می‌شود. امری که کاملا مبتنی بر منویات رهبر فرزانه انقلاب است و مسوولان قضایی و اطلاعاتی و امنیتی شهرستان در زمینه برخورد با فساد در شورای شهر به خوبی نقش آفرینی کرده‌اند.

این در حالی بود که پس از استیضاح و برکناری عباس دادخواه عسکرانی شهردار پیشین آبیک از سوی اعضای شورای شهر آبیک در تیر ماه امسال، سیدفرید شریعت پناه به عنوان سرپرست جدید شهرداری آبیک معرفی و منصوب شد و به دلیل حواشی اخیر همچنان در ساختمان سبز شهرداری بر مسند سرپرستی تکیه زده است.

با توجه به وقوع اتفاقات موجود، هم اکنون حال این شهر ناخوش احوال است و به دلیل عدم ثبات مدیریتی، شهروندان از وضعیت موجود گلایه مند هستند و خواستار تعیین تکلیف شوراها و شهرداری آبیک هستند.

در این خصوص یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار فارس می گوید: چرا باید وضعیت شهر آبیک این گونه باشد و در هر دوره از شورا شاهد اتفاقات خوبی نباشیم. اکنون که مدیریت شهری در وضعیت یک بام و دو هوا قرار دارد نمی‌توان به پیشرفت و آبادانی این شهر زیاد امیدوار بود و باید تدبیری شود.

مهدی یکی از دیگر شهروندان آبیکی می‌گوید: تکلیف شورای شهر آبیک چه می‌شود؟ شورا و شهردار نداریم که بتوانیم مشکلات مهم را مطرح کنیم و برای رفع مشکلات راهکاری مناسب به ما ارائه شود. به جای آسفالت معابر مختلف شهر که اقدام خوبی هم است، لازم است به ورودی شهر از سمت نظرآباد توجهی داشته باشند چرا که نیازمند آسفالت است.

مهران یکی دیگر از شهروندان آبیک بیان می‌کند: با اتفاقات پیش آمده در شورا و وضعیت نابسامان شهرداری، گویا شهر پا در هواست که نیازمند توجه مسوولان ارشد به شهر ما برای رفع مشکلات حوزه و مدیریت شهری است.

به گزارش فارس، برخی از کوچه‌ها و معابر شهر آبیک ماه هاست رنگ جاروی پاکبان را به خود ندیده‌اند و چهره کریهی به خود گرفته‌اند. جای تأسف است که شهر ۶۰ ساله به این اندازه رشد نکرده و به دلیل مواجه شدن با نقاط ضعف در حوزه مدیریت شهری طی سال های متمادی نه تنها روند رو به رشد و پیشرفتی نداشته بلکه  پسرفت ها و عقب ماندگی‌هایی داشته که از چهره شهر هویداست و شهروندان همچنان این شهر را با شهرهای همجوار و امکانات و عمران و آبادانی آنها مقایسه می‌کنند.

«شهر آبیک» نیازمند پروژه‌های کلیدی است

جواد خلیلی که کارشناسی ارشد عمران دارد و بیش از ۱۵ سال است در حوزه‌های عمرانی، دفتر مهندسی، طرح‌های تفصیلی و بازدیدهای شهرداری آبیک در شهرستان آبیک فعال دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شهر آبیک در دوره‌های قبل شوراها به نوعی در حالت انفعال قرار داشت و هم اکنون نیز در رکورد کامل به سر می‌برد و به کلید خوردن و اجرای پروژه‌های مهم همچون پل‌های روگذر و زیرگذر در اتوبان که ورودی شهر است، نیاز مبرم دارد.

وی می افزاید: زیرگذر اتوبان که ورودی شهر آبیک است، کانال و محل عبور آب بوده است و می‌طلبد زیرگذر و روگذر مناسب احداث شود. در این خصوص چند ماه پیش طرحی را به شهردار سابق ارائه دادیم که استقبال هم شد و مستندات آن هم موجود است اما ابتر ماند.

به اذعان این کارشناس، یکی از موضوعاتی که شهروندان را اذیت می‌کند عدم بازنگری‌ طرح تفصیلی شهر است که ۱۲ سال از عمر آن می‌گذرد و مردم برای ساخت و ساز برای طبقات بالا با مشکل مواجه هستند و از میزان ساخت و سازها در شهر آبیک کاسته شده است. این معضل سبب شده سرمایه‌گذاران آبیکی در شهرهای دیگر همچون ساوجبلاغ، محمدیه و شهرهای شمالی سرمایه‌گذاری کنند.

خلیلی با اشاره به نبود شورا و عدم اخذ تصمیم برای مصوبات کمیسیون ماده پنج در استان افزود: به عنوان مثال خیابان مطهری در زمینه ساخت وساز، تغییر کاربری‌ها و خیابان کشی ها نیاز به مصوبه کمیسیون ماده پنج دارد که متاسفانه فعلا تحقق این امر میسر نیست.

وی افزود: یکی از معضلات شهر کمبود فضای مسکونی و به بن بست رسیدن زمین های قسمت غرب و شرق و جنوب شهر می باشد که با مصوبات شورا و همکاری سایر دستگاه های دولتی نیازمند انتقال به شمال شهر است.

این کارشناس عمران با بیان اینکه شهر آبیک نیازمند طرح‌های کلیدی و موثر همچون سینما، اماکن تفریحی، رفاهی و بوستان‌های شکیل است، تصریح کرد: امور شهری به نحو احسن با سرپرستی‌ به پیش نمی‌رود و برای تصمیم گیری در برخی امور دستش بسته است که می‌توان به مشکلات عدیده ای همچون تصویب طرح‌های عمرانی اشاره کرد و باید گفت جاده سلامت که محیط بسیار عالی برای ورزش و تفریح مردم می باشد اما متاسفانه با سو مدیریت تبدیل به جولان معتادین شده است‌.

خلیلی بیان کرد: از مسوولان استان قزوین و شهرستان آبیک درخواست می‌شود با توجه به وضعیت نامطلوب در شهر آبیک، نسبت به هر آنچه که به صلاح است اقدام کرده و وضعیت مدیریت شهری را از حالت بلاتکلیفی خارج سازند و به وضعیت شهرداری آبیک هم که حالت سنتی دارد سر و سامان ببخشند و در راستای جلب رضایت شهروندان گام‌های موثری بردارند.

خدمت سرپرست شهرداری آبیک ادامه دارد

حالا که حدود سه ماه از ماجرای شورای شهر آبیک می‌گذرد برای مطلع شدن از آخرین وضعیت مدیریت شهری از برخی از مسوولان ماجرا را پیگیری کردیم.

در این رابطه مرتضی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه فعلا قرار نظارت قضایی ۶ عضو شورای شهر آبیک تایید شده و تا ۶ ماه حق حضور در شورا را ندارند، بیان کرد: قرار بود جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان آبیک برگزار و از اعضای علی البدل دعوت به عمل آید و اگر به حد نصاب نرسد صورت جلسه شده و به استان قزوین ارسال شود.

وی افزود: اگر پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود که موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر هم به شورای حل اختلاف استان نرود استاندار باید برای شهر آبیک، شهردار تعیین کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در پاسخ به این پرسش که با توجه به اتمام دوره سرپرست شهرداری آبیک، ادامه خدمت ایشان ایراد قانونی ندارد، می‌گوید: از نظر قانونی ادامه خدمت سرپرست شهرداری مشکلی ندارد.

محمدی اضافه کرد: روز گذشته موضوعی در خصوص نبود سرپرست شهرداری و اینکه دیگر حق امضا ندارد مطرح شده بود که پیگیری لازم انجام و مشخص شد ایشان مرخصی بودند و در شهرداری حضور نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شریعت پناه سرپرست شهرداری آبیک است و باید کارها را انجام دهد و تاکید شده تا زمان تعیین تکلیفش توسط استان، به رتق و فتق امور شهری و شهروندان بپردازد.

این مقام قضایی گفت: در حال حاضر پرونده ۶ عضو شورای شهر آبیک در دادسرا و در مرحله تحقیقات قرار دارد و در این زمینه وظیفه قانونی خود را انجام و به پیش می‌بریم.

شورای آبیک ۶ ماه تشکیل نمی‌شود

حجت الله مددخانی فرماندار شهرستان آبیک هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید قرار نظارت قضایی ۶ عضو شورای شهر آبیک و در جریان بودن پرونده این اعضا در دستگاه قضایی اظهار کرد: نظارت قضایی ۶ عضو شورای شهر آبیک تا ۶ ماه پابرجاست و نمی‌توانند عضو شورا باشند و پس از آن تصمیم جدید اخذ می‌شود.

وی افزود: اعضای علی البدل هم دعوت کردیم و در جلسه‌ای دو نفر از آنان از حضور در شورا انصراف دادند و با تعداد موجود شورای شهر به حد نصاب نمی‌رسد و فعلا تا ۶ ماه شورا تشکیل نمی‌شود. در واقع شورا به حد نصاب نرسیده و به استان پیشنهاد شده است تا تعیین تکلیف شود. البته فرایند این موضوع در شورای حل اختلاف استان و کشور باید طی شود و موضوع مورد تایید قرار گیرد تا استاندار به جای شورا، به تعیین شهردار اقدام کند.

این مسوول بیان کرد: شهرداری لازم است برای آبیک تعیین شود که متخصص و متعهد باشد و بتواند کارهای خوب عمرانی، ماندگار و زیربنایی انجام دهد و حداقل دو پروژه شاخص برای شهر کلید بخورد.

فرماندار شهرستان آبیک افزود: یک عضو فعلی شورای شهر آبیک می‌تواند در جلسه بدوی به عنوان دبیر شرکت کند اما مشکل در کمیسیون تجدید نظر است که پیگیر راهکار قانونی در این زمینه هستیم‌.

مددخانی در پاسخ به این سوال که در خصوص گزینه شهرداری آبیک، مسوولان شهرستان پیشنهادی خواهد داشت، گفت: اگر درباره گزینه شهرداری از ما نظرخواهی شود نظر خود را اعلام می‌کنیم.

به گزارش فارس، برای تشکیل شورای شهر آبیک و رسیدن به حد نصاب، پنج عضو نیاز است. از پنج عضو علی البدل، دو نفر انصراف داده‌اند که سه نفر باقی می‌ماند و با یک عضو شورای فعلی، تعداد اعضای شورا به چهار می‌رسد و به حد نصاب نمی‌رسد و طبق قرار نظارت قضایی فعلا تا ۶ ماه امکان تشکیل شورا در آبیک وجود ندارد و گزینه شهردار از سوی استاندار قزوین تعیین خواهد شد.

حالا منتظر خواهیم ماند تا تکلیف شورا و شهرداری آبیک مشخص شود و گزینه شهرداری فارغ از نگاه‌های سیاسی تعیین شود که لازم است پس از تعیین شهردار، وی با همکاری و هماهنگی با شورای تامین شهرستان آبیک، به داد مردم مظلوم این شهر برسد و با تکمیل پروژه‌های عمرانی راکد و تعریف پروژه‌های شاخص و درآمدزا مردم را به پیشرفت شهر امیدوار کند‌.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار