ساخت نخستین و بزرگترین ابر ترانسفورماتور کشور در شرکت ایران ترانسفو، به منظور اتصال قوی و محکم شبکه برق آسیای مرکزی و اوراسیا به شبکه برق کشورمان ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴ 01 January 2024

به گزارش تابناک زنجان، به‌منظور اتصال قوی و محکم شبکه برق آسیای مرکزی و اوراسیا به شبکه برق ایران از طریق خط انتقال EHV، تفاهم‌نامه‌ای مابین گروه صنعتی ایران ترانسفو و شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان منعقد شد.

طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد طراحی و ساخت نخستین و بزرگترین ابر ترانسفورماتور ۵۰۰ کیلو وات ۶۰۰ مگاوات آمپر کشور در شرکت ایران ترانسفو انجام شود.

ازآنجایی‌که پست ۶۳/۲۳۰/۴۰۰/۵۰۰ کیلووات شهید چمران آزادشهر استان گلستان احداث و در دست توسعه است، این ترانسفورماتور پرقدرت به منظور اتصال قوی به شبکه برق اوراسیا و آسیای مرکزی از طریق کریدور جنوب دریای خزر استفاده خواهد شد؛ از سوی دیگر این ابر ترانسفورماتور برای تثبیت فرکانس و ولتاژ و مبادله توان و انرژی با کشور‌های هم‌جوار نیازمند خطوط EHV است.

موسوی تاکامی، مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: ایران ترانسفو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ترانسفورماتور‌های قدرت در خاورمیانه با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی و تجربه گران‌بها در ساخت انواع ترانسفورماتور‌های قدرت، توانایی ساخت این ترانسفورماتور پرقدرت را داراست.

مدیر عامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان ادامه داد: شرکت ایران ترانسفو مجهز به نرم‌افزار‌های پیشرفته شبیه‌سازی و طراحی و نیز تجهیزات، ماشین‌آلات مدرن و آزمایشگاه‌های پیشرفته است و می‌تواند تایپ تست این ابرترانسفورماتور را در داخل کشور انجام داده و صنعت برق استان‌های مازندران و گلستان را در مسیر صحیح توسعه شبکه برق قرار دهد.

بهزاد ظهیری، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو نیز در حاشیه مراسم امضای این تفاهمنامه با تشکر از اطمینان مدیران صنعت برق کشور و به‌ویژه مقام عالی وزارت نیرو به گروه صنعتی ایران ترانسفو و حمایت از تولید داخل گفت: گروه صنعتی ایران ترانسفو مفتخر است که باتکیه‌بر دانش مهندسین و تخصص پرسنل خود توانسته با تولید انواع ابر ترانسفورماتور با توان بالای ۵۰۰ MVA نیاز صنعت برق کشور را رفع کند و اینک با امضای این تفاهمنامه، طراحی و تولید ابر ترانسفورماتور ۶۰۰ MVA را برای نخستین‌بار در کشور اجرایی می‌کند.



وی افزود در گروه صنعتی ایران ترانسفو شعار «ما می‌توانیم» به باور «ما توانستیم و باز هم می‌توانیم» تبدیل شده است و این حاصل عنایت خداوند متعال و از برکات تلاش، کوشش و همت همه پرسنل این گروه صنعتی بزرگ است که به‌عنوان سربازان خط مقدم جبهه صنعت با نصب العین قراردادن فرامین رهبری عزیزمان، در راستای خوداتکایی و خود کفایی، هر روز مرز‌های نوینی در صنعت ترانسفورماتور سازی کشور را در می‌نوردند.

لازم به ذکر است، که این ابر ترانسفورماتور مجهز به سیستم‌های پایش و مانیتورینگ، سنسور‌های پیشرفته اندازه‌گیری دمای هات اسپات، تجهیزات آنالیز و تحلیل گاز و رله‌های حفاظتی و تشخیص خطای دقیق و دیجیتال خواهد بود.

وزن و مشخصات بهینه این ترانسفورماتور کم تلفات با استفاده از نرم‌افزار‌های پیشرفته طراحی، شبیه‌سازی و تعیین می‌شود که پس از تولید و گذراندن مراحل تست به آزادشهر استان گلستان ارسال می‌شود.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار