مدیر تعمیرات ناحیه مسجدسلیمان در شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان از احیا ویرینگ استریپ (wearing strip) شفت سیل توربین واحد یک نیروگاه مسجدسلیمان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ 26 December 2023

تابناک خوزستان: به گزارش شبکه خبری سازمان آب وبرق خوزستان، “ابراهیم شجاعی” گفت: پس از بازدیدهای به عمل آمده توسط گروه های نگهداری و تعمیرات ناحیه مسجدسلیمان و اندازه گیری میزان سایش رینگ آببند، نتایج در جلسه فنی با حضور معاونت فنی و مهندسی تولید و بهره برداری بررسی شد و تصمیم بر دمونتاژ سیستم آببند توربین در بازه تعمیرات سالیانه گرفته شد.

وی افزود: پس از دمونتاژ توربین مشخص شد، قطعاتی در مجموعه آببند توربین از جمله رینگ سایشی معیوب شده است و نیاز به تعویض دارد. این خرابی به علت بهره بردای از واحدهای تولید انرژی نیروگاه مسجدسلیمان در طول سالیان متمادی، فشار مکانیکی ایجاد شده از سمت فنرهای شفت سیل و سیلینگ واشر، باعث ایجاد شیارهایی روی نوار آببندی سایشی شد، با توجه به اندازه گیری انجام شده از نوار سایشی (sealing washer) مشخص شد که فقط 2mm از 12mm آن باقی مانده است و نیاز به تعویض دارد.

ابراهیم شجاعی عنوان کرد: با همت بالای متخصصین نگهداری و تعمیرات ناحیه مسجدسلیمان، رینگ سایشی پس از دمونتاژ در کارگاه تراشکاری تخصصی با استفاده از دستگاه تراش فرز عمودی و ساخت چهار عدد قطعه گیر (Fixture) خاص، با دقت بسیار بالا تراشکاری گردید و سپس با استفاده از ابزارهای خاص پرداخت و نهایی و احیاء شد. این پروسه به علت حساسیت قطعه با حضور مداوم کارشناس نظارت در محل کارگاه انجام شد و اندازه گیری های لازم طبق نقشه های اجرایی توربین واحد انجام و مورد تایید نظارت کارفرما قرار گرفت.

وی در پایان گفت: با توجه به قیمت بسیار بالای قطعات توربین و عدم دسترسی به قطعات یدکی به علت تحریم های بین المللی، احیاء قطعه فوق موفقیت مهمی در زمینه نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی می باشد و این عملیات علاوه بر کوتاه کردن زمان تعمیرات سالیانه، هزینه تهیه قطعات یدکی کمیاب را به حداقل رسانده است.

گفتنی است نیروگاه تولید انرژی برقابی مسجدسلیمان با ظرفیت تولید ۲۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی الکتریکی توسط هشت واحد ۲۵۰ مگاواتی می باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار