با پیگیری‌های رئیس کل دادگستری خوزستان،۲۲۰ هکتار از اراضی وقفی و منابع طبیعی استان بعد از حدود یک قرن، تثبیت مالکیت و صاحب سند ثبتی شد.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹ 21 November 2023

تابناک خوزستان: علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان در نشست با مدیر اداره کل اوقاف استان و سایر مسئولان این اداره، ضمن قدردانی از این عملکرد، وقف را از آدابی برشمرد که منافع آن در راستای منافع عمومی است و به ارتقای نوع‌دوستی در جامعه کمک می‌کند. درواقع با عمل به سنت حسنه وقف، فرد می‌تواند ضمن حفظ اموال خود، منافع آن را در اختیار جامعه قرار ‌دهد که این امر اقدام بزرگی است.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی اظهارکرد: اما کسانی که متولی امر وقف هستند و حفظ هویت موقوفه را به‌عهده دارند نیز به همان اندازه در این کار خیر نقش دارند و این جریان را به سمت و سویی که منافع عمومی تامین شود، هدایت می‌کنند.

دهقانی گفت: یک رکن مهم در امر وقف، جلوگیری از تزلزل مالکیت موقوفه است و تکلیف متولیان این است که اجازه ندهند این مالکیت متزلزل شده و افرادی با ادعای مالکیت، به آن تجاوز و یا در آن تصرف کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: مهم‌ترین عمل در جهت جلوگیری از تزلزل در مالکیت موقوفه‌ها، تثبیت مالکیت آن‌ها از طریق مجاری قانونی است که در همین راستا و با همکاری و همراهی ادارات اوقاف استان و ثبت اسناد و املاک و پیگیری دادگستری استان اقدامات قابل توجهی حاصل شد.
وی ادامه داد: با هدف صیانت از اراضی ملی و دولتی و باتوجه به همپوشانی بخشی از موقوفات با اراضی ملی و شخصی و باتوجه به اینکه پیگیری امر حدنگاری و تثبیت مالکیت به یکی از معاونین سپرده شده بود، با همفکری اداره ثبت و برداشتن برخی موانع در استان، ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه که بیش از یک قرن مالکیت آن متزلزل بود، تثبیت مالکیت شد که این حجم از کار در کشور بی‌سابقه بوده است.

دهقانی گفت: طی دو ماه اخیر نیز ۳۲۷ جلد سند مالکیت مربوط به ۴۷ هزار هکتار اراضی وقفی صادر شده است و انتطار می‌رود تا پایان سال کلیه بقاع متبرکه، مساجد. حسینیه‌ها و هرآنچه در حوزه وقف قرار دارد، تثبیت مالکیت شده و برای آن سند مالکیت صادر شود.

همچنین حجت الاسلام مرتضی خاکباز مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه  خوزستان نیز گفت: از عرصه و اعیان مجموع شش هزار مسجد و حسینیه، ۷۳ درصد دارای سند تک برگ یا دفترچه‌ای هستند.

ادامه داد: اوقاف و امور خیره استان خوزستان در حوزه تثبیت مالکیت اراضی زراعی وقفی، طی دو سال اخیر جایگاه رتبه اول کشور را به‌خود اختصاص داده است.
وی از حمایت‌های دادگستری استان در تثبیت مالکیت و صدور سند برای این اراضی و املاک تقدیر کرد و گفت: در سال های اخیر ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات از سوی مراجع قضایی صادر شده است.

حجت الاسلام خاکباز افزود: موقوفه هایی در استان وجود دارد که بیش از یک قرن سابقه دارند و از جمله آن می‌توان موقوفه نظام السلطنه مافی را نام برد که تا سال ۱۴۰۱ سند آن گرفته نشده بود و به همین جهت چندان درآمدی نداشت اما با پیگیری ریس کل دادگستری استان خوزستان و دستگاه قضایی و به همت کارشناسان این اداره و اداره ثبت اسناد و املاک استان، بعد از یک قرن قریب به ۱۱۰ هزار هکتار سند مالکیت وتثبیت مالکیت اراضی وقفی برای این موقوفه صادر شد.

وی ادامه داد: هرآنچه که توسط خیرین وقف شده است، متعلق به مردم است به طوری که نذورات و درآمد بقاع متبرکه، در سه بخش فرهنگی، عمرانی و مدیریتی هزینه می‌شود و این امر وظیفه ما را در راستای حفاظت از این موقوفات و بقاءمتبرکه را سنگین‌تر می‌کند.

حجت الاسلام خاکباز گفت: عمده موقوفات استان خوزستان با نیت کمک به دانش‌آموز بی‌بضاعت، بیمار بی‌بضاعت، عزاداران و زائران امام حسین، آب، پل‌سازی، راه‌سازی، خیرات و مبرات، کمک به زوج‌های جوان، سادات، کمک به دانشجویان و طلاب و ... وقف شده‌اند که در محرومیت‌زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان موثر است.
اجرای طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی ملی، دولتی، کشاورزی و وقفی از طریق صدور سند، یکی از برنامه‌های عملیاتی قوه قضائیه است که در سال‌های اخیر به صورت جدی دنبال شده است.

پیش از این نیز رئیس دستگاه قضا تیرماه ۱۴۰۰ در حاشیه زیارت مسجد جمکران و انجام آداب زیارت، با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی بقاع مترکه، اظهارکرد: مهم‌ترین مسأله در بحث وقف، تعیین حد و حدود اراضی وقفی است که به دوران قبل از تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک برمی‌گردد و با اجرای طرح کاداستر و ثبت رسمی آن‌ها حل خواهد شد.

پیرو این دستورات و اقدامات صورت گرفته در استان‌ها، مردادماه امسال رئیس کل دادگستری خوزستان از صدور سند مالکیت برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی جنوب استان پس از ۹۱ سال خبر داده بود.

همچنین طبق اعلام اداره کل اوقاف استان خوزستان، پنج هزار و ۴۶۸ موقوفه و ۱۵هزار رقبه و ۴۱۷ بقعه در این استان ثبت شده است.

برچسب ها: اراضی ملی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار