کد خبر: ۱۱۳۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 27 October 2023
فولاد خوزستان پای ثابت مسئولیت های اجتماعی استان/اختصاصی تابناک خوزستان

تابناک خوزستان: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه تعریف شده‌است: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد»

ایده مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR: Corporate Social Responsibility) این است که شرکت‌ها باید نقش مثبتی در جامعه ایفا کند. همچنین عواقب زیست محیطی و اجتماعی که تصمیمات تجاری شرکتی خود در پی خواهد داشت را در نظر بگیرد. مثال‌هایی از این امر می‌تواند بهبود شرایط اجتماعی مربوط به زنجیره تأمین باشد. کاهش مصرف منابع طبیعی و در نتیجه آن محدود کردن آسیب هایی باشد که شرکت به محیط زیست وارد می کند یا می‌تواند تلاش شما برای افزایش رفاه و سلامت کارکنان باشد.
CSR
می‌تواند شامل طیف وسیعی از رویکردها و ابتکارات باشد، همه چیز از شیوه‌های پایدار گرفته تا مشارکت جامعه. مشتریان به طور فزاینده ای از شرکت‌هایی که با آنها تجارت می‌کنند انتظار رفتار مسئولانه دارند. اهداف CSR اغلب حول محور بهبود کارایی یا عملکرد کسب‌وکار به روش‌هایی است که اثرات اجتماعی یا زیست‌محیطی مثبتی در جامعه داشته باشد.

با تعریف های بالا که برگرفته از منابع معتبر بوده حال شفاف تر می‌توان در این باب سخن گفت.

در خوزستان کارخانجات و سازمان های بسیاری وجود دارد که متاسفانه کمتر در این حوزه ورود کرده یا اساسا اگر این اتفاق افتاده جز وظایف کارکردی آن سیستم بوده است.
اما نکته قابل تامل تری نیز در این زمینه وجود دارد که کمتر به آن پرداخته میشود.

به واقع نماد صنایع که حکایت از خروجی سیستم یا سازمان دارد در محدوده‌ای از تعاریف گنجانده میشود که امتیاز نهایی برای مجموعه به شمار می آید

آری به واقع فلان سازمان یا بهمان صنعت به وقت نام بردن را به چه می‌شناسند؟؟؟؟
در این نوشتار سعی شده فاز منفی برخی صنایع عمدا نادیده انگاری شود و به قول معروف نیمه پر لیوان را دید.
اخص به فولاد خوزستان بپردازیم ؛با آوردن نامش در کف جامعه اولین چیزی که به ذهن می‌رسد تیم پرافتخار فوتبال است یا استادیوم زیبای شهدای فولاد و ایضا رشد تولید ؛پل فولاد و…….
این تعاریف بیش از آنکه به خود کارکرد موفق نهادی برگردد در بطن خود یادآور تکالیف یا مسئولیت های اجتماعی است که این شرکت نمره قابل قبولی را دریافت می کند

در سالی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری رشد تولید و مهار تورم نام گرفته است به دید؛ بدون حب و بغض باز هم فولاد خوزستان نقش برجسته ای را داشته است.
نمود داخلی مسئولیت های اجتماعی در قبال پرسنل زحمت کش را می‌توان در مجموعه موفق ۲۰۰ دستگاه فولاد یافت.

اما جایی که شاید نیاز است بیشتر کار شده و در تصمیم گیری های کلان به آن پرداخته شود بحث بازنشستگان فولاد خوزستان است که مدیریت جهادی مهندس ابراهیمی و تیم هیات ؛مدیره نه تنها غافل نبوده بلکه در حال ریل گزاری های مثبت در این زمینه نیز هستند و اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

مخلص این جستار یک پیام واضح دارد؛ فولاد خوزستان با تمامی چالش ها؛ امروز به فرصتی کم نظیر در استان تبدیل شده است که علاوه بر اشتغال زایی و فرصت سرمایه گزاری و رشد صادرات نگاه قبال قبول به حوزه مسئولیت های اجتماعی دارد که قابل تقدیر است.
اختصاصی روزنامه هما خوزستان/تولیدی تحریریه روزنامه

منابع در تعریف نخست

«”مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ” چیست؟». تارنمای بانکی.

هامون طهماسبی (۱۰ شهریور ۱۳۹۴). «مسئولیت اجتماعی سازمان ها(CSR)، یک الزام در مسیر توسعه پایدار».
«صد در صد مسئولیت همه چیز!». وبسایت رویش درون.

روزبه امیری (۱۶ مرداد ۱۴۰۲). «قانون مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران و سایر کشورها»

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار