فصل پاییز و سرد شدن هوا در ماه‌های آن، زمینه شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلونزا را بیشتر از ماه‌های دیگر فراهم می‌کند به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس‌ها، نکات بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹ 20 October 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، آنفلوانزا شبیه سرماخوردگی است و علائمی از جمله سرفه، تب، عطسه، بدن درد، کوفتگی، استفراغ مداوم، درد سینه، سردرد، گیجی و کوتاه شدن تنفس را به دنبال دارد و از طریق هوا و توسط سرفه و عطسه فرد بیمار و همچنین از طریق تماس با سطح‌آلوده منتقل می‌شود که بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و تنفس است.

به گفته برخی از پزشکان، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند باید رعایت نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند بهتر است در محل کار حاضر نشوند و در خانه بماند و مراقبت شوند و مایعات فراوان مصرف کنند.

ویروس آنفلونزا و فصل پاییز

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۶ درصد آزمایش‌های انجام شده برای ابتلا به آنفلوانزا مثبت بوده است، گفت: از ابتدای شهریورماه تا نیمه مهرماه ۷۶۷ مورد نمونه‌گیری آنفلوانز در بیمارستان‌های استان انجام شد که از این تعداد ۱۰۴ مورد مثبت بود.

سمیه جوادی در گفتگو با ایرنا افزود: در این مدت هشت درصد آزمایش‌های انجام شده از بیماران مبتلا به کرونا بودند، که ۳۷۹ مورد آزمایش کرونا انجام شد و تنها یک مورد بیماری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

وی با اشاره به افزایش شیوع بیماری آنفلوانزا از شهریورماه و ادامه آن در مهرماه، نسبت به فراگیری و شیوع این بیماری در بین همه افراد هشدار داد و گفت: موارد افزایش آنفلوانزا در ماه‌های اخیر بیشتر از کرونا گزارش شده است.

جوادی با تاکید بر اینکه بیماری‌های تنفسی با همدیگر تفاوت ندارد و پیشگیری از این بیماری‌ها مانند آنفلوانزا و کرونا دستورالعمل یکسان دارد، گفت: افراد باید در زمان حضور در تجمعات به خصوص در فضا‌های سرپوشیده فاصله ۱.۵ (یک و نیم متری) را رعایت و از ماسک استفاده کنند و در صورت حضور جمعیت در فضای بسته، در این فضا تهویه مناسب هوا در نظر گرفته شده باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری به همه افراد توصیه کرد، در صورتی که دارای علائم سرماخوردگی و یا آنفلوانزا هستند، در جمع حاضر نشوند و در صورت لزوم برای حضور از ماسک استفاده کنند.

به گفته وی، با کاهش آمار شیوع کرونا ضرورت استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرد و افرادی که خودشان احساس می‌کنند، ناخوش احوال هستند و علائم تنفسی از جمله سرفه و عطسه دارند، بهتر است در زمان حاضر شدن در تجمع‌ها از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی و شستشوی مرتب دست‌ها به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می‌شود.

جوادی اظهار داشت: در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا، خانواده‌ها باید از حضور دانش‌آموزان در مدارس و کلاس درس جلوگیری کنند و توصیه می‌شود دانش‌آموزان در منزل بمانند و استراحت کنند و مایعات گرم مصرف کنند.

وی گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان و همچنین زنان باردار و بیماران زمینه‌های و خاص و افرادی که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و بیمارانی که عضو دریافت کردند، در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند.

جوادی اظهار داشت: زمان مناسب برای واکسن آنفلونزا برای این بیماران اواسط شهریورماه به بعد است.

توزیع واکسن آنفلونزا

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: توزیع ۲هزار و ۸۰۰ دز واکسن آنفلوانزا در بخش دولتی آغاز شد که به صورت رایگان در اختیار جامعه خطر قرار خواهد گرفت.

اصغر نوروز زاده در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و لزوم ایجاد ایمنی در مقابل بیماری‌های تنفسی با تاکید بر بیماری آنفلوآنزا، گروه‌های در معرض خطر به صورت رایگان از این واکسن بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا ایرانی برای کارکنان شاغل در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیصی و تحقیقاتی، کارکنان شاغل در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، دانشجویان گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی که در فصل سرد سال وارد بخش‌های بیمارستان می‌شوند و کارکنان شاغل در نظام بهداشتی توزیع خواهد شد.

نوروز زاده افزود: کارکنان شاغل در پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارکنان نیرو‌های نظامی انتظامی و حفاظتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی، گروه‌های پرخطر در جامعه ایثارگران و جانبازان، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، زنان باردار و مادران تا ۲ هفته پس از زایمان می‌توانند از واکسن رایگان ایرانی بهره‌مندشوند.

به گفته وی، سایر گروه‌های پرخطر از طریق بخش خصوصی و داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را دریافت کند.

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که سالیانه پنج تا ۱۵ درصد از جمعیت را آلوده می‌کند و به سه نوع ویروس آنفلوآنزا به نام‌های آ. ب. ث تقسیم‌بندی می‌شود

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت است ماه‌های پاییزس این این استان سرد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار