مدیر جهاد کشاورزی ابهر از پیش بینی تولید حدود ۱۰۰ تن محصول زغال اخته از باغات شهرستان ابهر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 02 October 2023

به گزارش تابناک زنجان، حسن مولایی، مدیر جهاد کشاورزی ابهر با اشاره به برداشت محصول زغال اخته از باغات این ابهر اظهار داشت: روستای «قشلاق‌مرشون» در این شهرستان به دلیل شرایط مساعد آن برای کشت این محصول مناسب است.

مدیر‌جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: سطح زیر کشت زغال‌اخته در روستای قشلاق مرشون در این شهرستان حدود ۶۰ هکتار است که از این مقدار ۲۰ هکتار در مرحله نونهالی قرار دارد و ۴۰ هکتار به مرحله باروری رسیده است.

وی با بیان اینکه محصول زغال‌اخته یکی از محصولات باغبانی است که دارای مزیت‌های متفاوت از قبیل ارزش غذایی و دارویی متنوع است، افزود: درختان زغال‌اخته به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بعضی از مناطق کشور، به صورت طبیعی رشد می‌کنند و در تولید میوه آن هیچ محصول شیمیایی دخیل نیست به همین دلیل برای صادرات و سودآوری مورد توجه قرار می‌گیرد.

مولایی با بیان اینکه در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود به میزان حدود ۱۰۰ تن محصول از باغ‌های زغال اخته شهرستان ابهر تولید شود، ادامه داد: میوه زغال‌اخته بیشتر مصرف تازه‌خوری دارد، ولی به‌صورت فرآوری شده و همچنین خشکبار نیز استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: میوه، برگ، پوست و ریشه این گیاه دارای ارزش دارویی بوده که به دلیل ارگانیک بودن سودآوری بالایی برای باغ‌داران دارد.

وی بیان داشت: چناچه از شواهد بر می‌آید در بعضی از نواحی کشورمان مانند استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، گیلان و قزوین شرایط لازم برای تولید این محصول با ارزش وجود دارد، ولی کمتر کسی از روستای قشلاق‌مرشون شهرستان ابهر در استان زنجان و شرایط مساعد آن برای کشت این محصول مطلع می‌باشد.
منبع/فارس

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار