رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان کمتر از ۲۰ درصد دشت وجود دارد که حدود ۱۳ درصد از آن‌ در اختیار بخش زراعی است و با توجه به توسعه شهرها و راه‌ها احتمال دارد این میزان در آینده کمتر شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲ 28 September 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر ظهر امروز در ستاد الگوی کشت و شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت برنامه الگوی کشت، گفت: در استان به ازای هر مترمکعب آبی که استفاده می‌شود حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم ماده خشک تولید می‌شود، اما این میزان در کشور‌های اروپایی که وضعیت منابع آب خوبی دارند حدود سه کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در برنامه اصلاح الگوی کشت شکاف بین بهره‌وری‌های فیزیکی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است در واقع در این برنامه به دنبال اضافه کردن منابع پایه جدید نیستیم و قصد داریم با منابع موجود تولید و بهره‌وری را ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد: در چهارمحال و بختیاری کمتر از ۲۰ درصد دشت وجود دارد که حدود ۱۳ درصد از آن‌ها در اختیار بخش زراعی است و با توجه به توسعه شهر‌ها و راه‌ها احتمال دارد این میزان در آینده کمتر شود بنابراین در کشت محصولات زراعی افزایش سطح نخواهیم داشت، اما در همین میزان سطح باید متناسب با رشد جمعیت و نیاز غذایی کشور و استان تولید داشته باشیم.

برزگر اضافه کرد: چهار برنامه محوری در راستای برنامه الگوی کشت در استان اجرا شد که شامل طرح جهش تولید در دیمزارها، طرح شهید ساجدی در محصولات راهبردی و استراتژیک، کشاورزی قراردادی و توسعه گلخانه‌ها است.

سال گذشته بالغ‌بر ۷۳ هزار بیمه‌نامه در بخش‌های مختلف صادر شد

در ادامه این نشست حمید رحیمی معاون اعتبارات و بیمه‌ای محصولات کشاورزی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه این استان از نظر موقعیت توپوگرافی و شرایط آب و هوایی وضعیتی دارد که همه ساله شاهد خطرات بسیاری مانند بیماری‌های قرنطینه‌ای، سرمازدگی، بارش برف، سیلاب‌ها، خشکسالی و... در بخش کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سال زراعی گذشته سال کم‌خطری برای بخش کشاورزی استان بود، افزود: سال گذشته بالغ‌بر ۷۳ هزار بیمه‌نامه در زیربخش‌های مختلف آبزیان، تنه درختان، دام و طیور، محصولات باغی، زراعی، گلخانه‌ای و منابع طبیعی صادر شد همچنین ۱۵ هزار هکتار باغ، ۸۸ هزار هکتار از بخش زراعت، ۱۴۶ هزار مترمربع از گلخانه‌ها و ۵۰۰ هزار راس دام تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

رحیمی ادامه داد: در سال گذشته بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان بیمه‌گذار خسارت‌دیده در استان پرداخت شد این درحالی است که حق بیمه‌ای که از کشاورزان دریافت شده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار