مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری گفت: در پنج ماهه سال جاری ۱۰۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تن صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ درصد رشد و از نظر ریالی نیز ۵۳ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴ 30 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اصغر عبداللهی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: علی‌رغم اینکه گمرک سومین تامین‌کننده نیاز‌های مردم است، هنوز انبار گمرکی در استان وجود ندارد که در این راستا در سفر سال گذشته رئیس جمهور مصوب شد و در حال حاضر زمین آن تامین شده است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای کمک به حوزه تولید و صنعت، تمام کالا‌های تولیدی که نیاز واحدهاست و وارد استان می‌شود بدون وقفه در اختیار واحد‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: شهرستان بروجن ۴۵ درصد از حجم تجاری استان را دارد، اما گمرک در این شهرستان نیست که تلاش‌ها برای ایجاد اداره گمرک در این شهرستان شده و اکنون آماده افتتاح است همچنین برای انبار کالا‌ها نیز پیگیری‌های لازم در دستور کار است.

عبدالهی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پرونده قاچاق در لردگان و بروجن ثبت شده است، بیان کرد: یکی از شرکت‌هایی که صادرات عمده‌ای از مبدا استان چهارمحال و بختیاری دارد، پتروشیمی لردگان است که تنها از بندر امام خمینی (ره) ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته است و در حال حاضر با رایزنی‌های انجام شده همه تشریفات گمرکی این پتروشیمی از استان انجام می‌شود.

وی توضیح داد: مسئولان گمرک استان با حضور در واحد‌های تولیدی و بررسی مشکلات اظهارنامه‌های مالیاتی، در تلاش هستند همه موارد گمرکی که با سرمایه چهارمحال و بختیاری از سایر استان‌ها صادر می‌شود را وارد خود استان کنند.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش ۲۷۹ درصدی ارزش دلاری کالا‌های صادراتی، تصریح کرد: صادرات در ۲ سال گذشته بیش از ۳۵۷ هزار تن از نظر وزنی افزایش داشته در حالی که پیش از این صادرات گمرک استان ۹۴ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: از نظر مبلغ نیز صادرات از ۲.۷ میلیون دلار به ۷۷ میلیون دلار رسیده است که ۱۷۸ درصد افزایش ریالی داشته است.

عبداللهی اظهار داشت: همچنین در ۲ سال گذشته واردات کالا به چهارمحال و بختیاری بیش از ۶ میلیون تن و به لحاظ ریالی بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تراز تجاری در ۲ سال گذشته را بیش از ۱۶۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان ارزی که در مقابل صادرات کالا وارد استان می‌شود رشد چهار برابری داشته است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۸ هزار تن صادرات در مردادماه از گمرک استان انجام شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۳۴ درصد از نظر وزنی و ۱۷ میلیون دلار از نظر ریالی رشد داشته است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در پنج ماهه سال جاری ۱۰۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تن صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ درصد رشد داشته و از نظر ریالی نیز ۵۳ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص پرونده‌های قاچاق نیز بیان کرد: ۴۵۸ میلیارد ریال قاچاق در استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

عبداللهی با بیان اینکه صرافی واحدی برای مسائل گمرکی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: مشکلات زیرساختی از جمله نبود جاده مناسب، نبود شرکت حمل و نقل بین‌المللی، نبود انبار و راه‌آهن همگی دست به دست هم داده و مانع از این شده است که زنجیره تولید به صادرات متصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار