مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برخی از دشت‌های استان به سمت بیابانی شدن می‌رود، گفت: یکی از موثر‌ترین اقدامات برای خارج کردن دشت‌ها از وضعیت ممنوعه انجام اقدامات بیولوژیک است که در استان در حال اجراست.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ 13 August 2023

به گزارش تابناک چهار محال و بختیاری، اصغر احمدی امروز در گفتگویی در شهرکرد، با اشاره به اینکه ۱۲ دشت ممنوعه در استان وجود دارد، گفت: چهار دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه منظور از ممنوعه دشت‌هایی هستند که برداشت آب از آن‌ها ممنوع اعلام شده است و بسیاری از فعالیت‌ها در این دشت‌ها محدود هستند، افزود: میزان آب موجود در سفره‌های زیرزمینی دشت‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی دخیل هستند، بیان داشت: تغییرات شرایط اقلیمی و آب و هوایی تاثیر مستقیمی بر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی داشته است، همچنین حفر چاه‌های عمیق کشاورزی نیز در ایجاد شرایط بحرانی دشت‌ها تاثیرگذار بودند.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت چهار دشت ممنوعه بحرانی استان مطلوب نیست چرا که میزان بارندگی در این دشت‌ها کاهش یافته و پوشش گیاهی به شدت ضعیف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برخی از دشت‌های استان به سمت بیابانی شدن می‌روند و این زنگ خطری برای محیط زیست استان است، یادآور شد: یکی از موثر‌ترین اقداماته مقابله با بیابان‌زدایی و خارج شدن دشت‌ها از وضعیت ممنوعه انجام فعالیت‌های بیولوژیک است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته فعالیت‌های بیولوژیک در دشت ممنوعه شهرکرد انجام شده است، گفت: با توجه به بارندگی‌ها در سال گذشته امیدواریم تاثیرات مطلوبی حاصل شود.

احمدی افزود: اگر بخواهیم مشکلات دشت‌های بحرانی حل و تغییر شرایطی در آن‌ها ایجاد شود، ضرورت دارد که مصرف آب و نحوه استفاده از آن در اراضی کشاورزی اصولی مدیریت شود و دستگاه‌های متولی دیگر مدیریت استفاده صحیح از آب را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: مجموعه منابع طبیعی استان نیز از طریق اقدامات بیولوژیک و بیومکانیک و مهار کردن آب‌های فصلی و روان آب‌ها اقدامات موثری در راستای تغذیه سفر‌ه‌های زیر زمینی و افزایش سطح ایستایی آب داشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بارندگی سال گذشته تا حدودی در احیای دشت شهرکرد موثر بوده است، گفت: زمان می‌برد تا بتوانیم چهار دشت بحرانی را در مسیر احیا قرار دهیم با توجه به اینکه مصرف آب کشاورزی و حفر حلقه‌های چاه افزایش یافته است، با این وجود احیای این دشت‌ها تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که طرح‌های آبخیزداری انجام و بارندگی‌ها افزایش یابد.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار