امام جمعه اهواز با تأکید بر اینکه باید بدانیم هدف مجالس حسینی و اشک‌ها و عزاداری‌ها این است که رفتارها و اخلاق‌ها، مانند رفتار پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بشود، گفت: اگر این مجالس، رفتار ما را اصلاح بکند، معلوم می‌شود، عاشورای ما خدایی بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 28 July 2023

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز امروز جمعه ۶ مرداد در خطبه‌های نماز جمعه اهواز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: حادثه عاشورا ماندگارترین حادثه در عالم است. در گذر تاریخ حوادث ماندگار زیادی رخ داده اما هیچ کدام به عمق، گستردگی و اثر بخشی کربلا نبوده و نخواهد بود.‌

وی با بیان این که حادثه عاشورا یک حادثه صرف نیست، بلکه به فرموده رهبر معظم انقلاب یک فرهنگ مستمر برای امت اسلامی است، افزود: وجود مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) اسلام را احیا کردند. حداقل چهار عامل سبب ماندگاری این حادثه تاریخی شده است؛ اولین عامل، خدامحوری و اخلاص است. منطق و عقل عامل دوم، حماسه و عزت عامل سوم و عشق و عاطفه و احساس عامل چهارم ماندگاری این حادثه تاریخی است.

موسوی‌فرد با اشاره به حرکت مخلصانه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) گفت: ایشان در خطبه‌ای فرمودند: «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَیَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ» حضرت دقیقا ماموریت خود را آشکار می‌کند.‌ حسین بن علی(ع) به خاطر رقابت در امر زمامداری و سلطنت کردن و برای به چنگ آوردن مال دنیا قیام‌ نکرده است. هدف او این بود که نشانه‌های دین خدا را آشکار کند. ایشان به دنبال برقراری اصلاح در بلاد بودند تا به دستورات دین عمل شود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت: وجود مقدس حضرت ابا عبدالله(ع) به اشک و ناله و سینه زنی و زنجیر زنی ما نیاز ندارند. گرچه هر سال باید این شور و مظاهر حزن و اندوه برای حضرت ابا عبدالله(ع) افزون شود، اما باید بدانیم هدف همه این مجالس و اشک‌ها و عزاداری‌ها این است که رفتارها و اخلاق‌ها، مانند رفتار پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بشود. برای اینکه دروغ از جامعه دینی رخت بربندد. برای اینکه شاهد اقامه عدالت از ناحیه همگان باشیم. برای اینکه شاهد فقر و تنگدستی نباشیم. ما باید پا جا پای اهل بیت(ع) بگذاریم.

وی تصریح کرد: برخی عزاداری می‌کنند اما حقوق همسر و پدر و مادر و یا فرزندان خود را رعایت نمی‌کنند. نکند رفتارهای ما مسلمانان باعث شود برخی افراد غیر مسلمان از اسلام دوری کنند.

موسوی‌فرد در ادامه به بیان آثار اخلاص و خدامحوری در زندگی پرداخت و گفت: اعتماد به خدا اولین اثر اخلاص است. وقتی به خدا اعتماد داشته باشید، باید به فرزند آوری اهمیت دهیم. امروزه سید الشهدا(ع) از زن و مرد مسلمان فرزند می‌خواهد. تا کی بدون توکل به خدای متعال باشیم؟ جوانان ازدواج کنند. وقتی دانستید جوانی شاخص‌های دینی را دارد، از شغل و خانه و ماشین او نپرسید. خانواده‌ها پشتیبان فرزندان خود در اول زندگی باشند. شرایط گناه برای جوانان امروز، زیاد فراهم است. ما پدران و مادران چرا این قدر رسوم دست و پا گیری پیش روی فرزندان خود قرار داده‌ایم؟

وی افزود: بصیرت، ایثار و از خودگذشتگی و دوست نداشتن ستایش دیگران از دیگر علایم اخلاص است. قبول کارهای پررنج و با بازده مادی کم، اثر دیگر اخلاص است؛ امروز عده‌ای می‌خواهند در شبی، ره صد ساله را طی کنند و از هر طریقی می‌خواهند مال و منالی کسب کنند. این علامت اخلاص نیست. انجام کارها به قصد قربت و خود را در محضر خدا دیدن از آثار دیگر اخلاص است که در حادثه عاشورا و در رفتار یاران حضرت اباعبدالله(ع) دیده می‌شوند.

امام جمعه اهواز در خطبه دوم نماز با اشاره به غربال شدن یاران حضرت اباعبدالله(ع) در چند مرحله و غربال شدن مؤمنان در دوره غیبت امام عصر(عج) گفت: حضرت اباعبدالله(ع) در شب عاشورا بیعت خود را از یاران برداشتند و گفتند اگر حقی بر گردن خود دارید، در اینجا نمانید. این نشان می‌دهد اگر حق کسی را بخوریم، احتکار بکنیم، جنس معیوب به دیگران بدهیم امام از ما راضی نیستند. اگر این مجالس، رفتار ما را اصلاح بکند، معلوم می‌شود، عاشورای ما خدایی بوده است. باید رفتارها اصلاح شود. آیا بازارهای ما، بخشی از دانشگاه‌های ما اسلامی و خدایی است؟ آیا پوشش زنان ما اسلامی است؟ آیا رفاقت و احترام در خانواده‌ها اسلامی است؟

موسوی‌فرد در ادامه تصریح کرد: در غروب شب یازدهم، وقتی دختر حضرت اباعبدالله(ع) در آغوش حضرت زینب(س) چشم باز می‌کند از این گله دارد که حجاب از سر او برداشته شده است. باید این را بفهمیم. عاشورا باید چنین تحولی ایجاد کند. برخی می‌گویند به جای امرو نهی کردن، کار فرهنگی بکنید، اما باید جامع نگاه کرد. ما کار فرهنگی را انکار نمی‌کنیم، اما در بحث حجاب، باید شرایط را کامل و جامع دید. امروزه در کل کشور به چه بهانه‌ای نهی از منکر نمی‌کنیم؟ بسیج و نیروی انتظامی باید در این زمینه کار کنند، بانوان ما فعال باشند، تذکر بدهند. حادثه عاشورا پیام‌های زیادی دارد، یکی از پیام‌هایش حجاب اسلامی است.

وی گفت: اسلام فقط به سرو سینه زدن نیست، امر به معروف و نهی از منکر هم هست، همچنانکه در زیارت می‌خوانیم: «اشهد أنّک أمرت بالمعروف و نَهیت عن المُنکَر». اگر حرف یک نفر اثر ندارد، اگر چندین نفر باشند اثر می‌کند. امروز عاشورا است. اگر قرار باشد پنجاه مسجد در خط مقدم باشند، بقیه مساجد باید به عنوان معین این مساجد ساماندهی بشوند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به آثار بی حجابی در کشورهای غربی گفت: فقط نگوییم مسئولین. مسئولین در اماکن فعال باشند. برنامه ریزی کنند. نظارت بکنند. پشتیبان ناهیان از منکر باشند. دشمن با برنامه و طرح وارد شده‌ است. آنها در یک منطقه صد بی حجاب وارد می‌کنند که فکر کنید عادی شده است. در حالیکه متعلق به آنها منطقه نیستند. بعضی‌ از اینها دلار گرفته‌اند. عده‌ای از این راه درآمد دارند که بتوانند ده نفر را همراه خود بیاورند. آن وقت متدینین نمی‌توانند در فضاهای سبز و ساحلی و جاهای گوناگون که این افراد پرسه می‌زنند، این اجر و مزد را از خدای متعال بگیرند؟ ما نباید طرح و برنامه داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه بی حجابی زمینه سایر گناهان و ناامنی‌ها را در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: یکی از اهداف شهید امروز، نهی از منکر بود. حرام خدا را حلال کرده بودند. امروز اگر کوتاهی کنیم در پیشگاه شهدا پاسخگو نخواهیم بود. باید حجاب را حفظ کنیم. نباید مقابله با بی حجابی به زمان خاصی موکول شود. باید استمرار داشته باشد.

منبع/ایسنا

برچسب ها: امام جمعه اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار