هیچ موردی از بیماری وبا در استان فارس گزارش نشده است .
کد خبر: ۱۱۱۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸ 15 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر اهمیت مراقبت و کنترل بیماری‌های عفونی گفت : در پایگاه مراقبت مرزی تمامی افراد از نظر علائم بیماری‌ها آنفلوآنزا، وبا، کووید و مالاریا بررسی و در صورت وجود علائم به پزشک مستقر در پایگاه ارجاع و نمونه گیری‌های لازم برای فرد مشکوک انجام می‌شود.

عباس رضاییان زاده گفت: با توجه به گزارش ۴ مورد بیمار مبتلا به وبا از استان‌های شرقی کشور، مراقبت‌های این بیماری در استان فعال‌تر از گذشته انجام می‌شود و تاکنون بیش از دو هزار و پانصد نمونه، از افراد دارای علایم گرفته شده که خوشبختانه هیچ مورد مثبتی در استان گزارش نشده است.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: بیماری وبا در ۷۵ درصد مبتلایان بدون علامت است و ۲۰ درصد افراد هم دچار اسهال معمولی می‌شوند، اما ۵ درصد افراد مبتلا، دچار علائم اسهال آب برنجی می‌شوند که بسیار خطرناک است.

دکتر رضاییان زاده با تاکید بر اهمیت پیشگیری در بیماری وبا، رعایت بهداشت فردی را در کنترل این بیماری بسیار موثر دانست.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پرداخت و بیان کرد: با توجه به این موضوع که ناقل این بیماری کنه است، بیشترین موارد بروز آن در دامداران، کشاورزان، قصاب‌ها و کارکنان کشتارگاه‌ها رخ می‌دهد.

او ضمن بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید و ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، گفت: سالیانه بین ۱۰ تا ۳۰ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبتلا می‌شوند که خوشبختانه با تشخیص به موقع بیماری، می‌توان فرد مبتلا را به طور کامل درمان کرد.

این مقام مسوول در دانشگاه افزود:از ابتدای امسال تا کنون ۱۴ نفر از هم استانی‌ها به این بیماری مبتلا شده اند، که متاسفانه از این تعداد، یک نفر فوت کرده است.

او بیان کرد: سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره‌های ۱۴ روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت ۷۲ ساعت و نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال را از مهمترین راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک است.

برچسب ها: وبا ، گزارش وبا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار