معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان از شناسایی یک مورد ابتلا به وبا در شهر لار خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 13 October 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: حسن فزونی از شناسایی یک مورد مبتلا به وبا در لارستان خبر داد وگفت: این کودک بیمار اهل شهر لار است که اخیرا ازکشور همسایه برگشته بود و مبتلا به وبا بوده که با مراقبت‌های ویژه در حال حاضر علائم خاصی ندارد.

وی افزود: هرچند شناسایی یک بیماری که سال ها در منطقه نداشته ایم نشانه حساسیت و اقدامات مفید همکاران ما در حوزه بهداشت است اما وجود حتی یک‌مورد بیمار در منطقه زنگ خطری است که باید هشیار بود چرا که به راحتی می‌تواند منتشر شده و مشکلات عدیده ای را ایجادکند.

فزونی در خصوص این بیماری گفت: وبا یک بیماری عفونی مسری با عامل باکتریایی است که معمولا انتقال باکتری در اثر خوردن آب یا موادغذایی آلوده اتفاق می افتد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اینکه علائم بیماری معمولا به شکل اسهال است که می‌تواند به شدت و سریع باعث کم آبی بدن شود و استفراغ و ضعف عمومی هم البته وجود دارد، تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌بایست از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان داشت، از شنا کردن در رودخانه ها و اماکن ناسالم و مشکوک پرهیز شود، سبزیجات و کلم و کاهو و میوه ها را باید به صورت صحیح شستشو داد و ضد عفونی کرد.

وی با تاکید بر اینکه بهداشت دست ها جدا رعایت شود بیان کرد: در صورتی که علائم اسهال شروع شد حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمود و بررسی های لازم انجام شود چراکه می‌تواند خیلی سریع حجم زیادی آب از بدن دفع شده و کم آبی شدیدی ایجاد کند که جان بیمار را در خطر بیندازد که این مساله در کودکان و افراد ناتوان و یا با ضعف سیستم ایمنی اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه دفع باکتری تا سه هفته از علایم می‌تواند ادامه داشته باشد و رعایت نکات بهداشتی توسط بیمار و اطرافیان او ادامه ضروری است، خاطرنشان کرد: لازم است بیماران از مصرف داروهای به غیراز تجویز پزشک خودداری کنند.

فزونی اضافه کرد: پادگان ها، مدارس، خوابگاه ها، باشگاه ها و همه اماکنی که سرویس بهداشتی مشترک دارند باید در زمینه نظافت و محل و همچنین رعایت بهداشت فردی و به خصوص شستن صحیح دست ها و تمیزی در طبخ غذا دقت کافی داشته باشند و چنانچه مورد مشکوک یا علامت داری را مشاهده کردند، سریعا نسبت به جداسازی و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار