دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: فرآیند زمان بر رسیدگی به پرونده کالاهای ضبط شده به ظن قاچاق در استان خوزستان می‌بایست کوتاه تر گردد تا از احتمال بروز خسارت های مالی و تحمیل هزینه به تجار جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 12 July 2023

محمد نجفیان بیان‌کرد: به دلیل الزامات و حساسیت‌هایی که وجود دارد بررسی کالاهای صادراتی و وارداتی در مرزها از سوی دستگاه‌های ناظر انجام می‌شود اما انتظار می‌رود که زمان رسیدگی به کالاهایی که به ظن قاچاق متوقف می‌شوند کوتاه‌تر شود تا ارزش کالا کاهش نیابد و سرمایه گذار متضرر نشود.

وی گفت: توجه به سرمایه گذاران و تاجران برای انجام هر چه بهتر فعالیت‌های اقتصادی باعث می‌شود تا سرمایه داران رغبت بیشتری را برای فعالیت در استان داشته باشند.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: مدیریت مرزی بر عهده دستگاه های حاکمیتی است اما باید رسیدگی به مسائل و امورات فعالان اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که فعال اقتصادی واقعی دچار مشکل نشود.

مشکلات مسیر برگشت ارز صادرکنندگان به کشور

نجفیان ادامه داد: به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه که از سوی دشمنان اعمال شده تاجران و سرمایه گذاران در برگشت ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی روبه‌‍رو هستند.

وی گفت: این شرایط باعث شده که روند برگشت ارز حاصل از صادرات همچنان به روش های سنتی انجام و یا برای فعال اقتصادی هزینه بر باشد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: از سفیران در کشورهای دیگر خواسته شده تا مسیر برگشت ارز صادرکنندگان به استان و کشور را تسهیل و برای این معضل چاره اندیشی کنند.

نجفیان افزود: باوجود تحریم‌های ظالمانه، دستگاه های متولی تجارت خارجی باید با فعالان اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشند تا در این شرایط علاوه بر ارز آوری برای کشور، شاهد توسعه صادرات غیرنفتی باشیم.

پایبندی تاجران به تعهدات ارزی

وی با بیان اینکه واحدی در اتاق بازرگانی اهواز برای راهنمایی و پیگیری موارد مربوط به انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان تشکیل شده است گفت: حدود ۱۵۰ عضو اتاق بازرگانی اهواز در انجام این تعهد مشکلاتی داشتند که مسائل بخش زیادی از این تجار با پیگیری های این اتاق رفع شد.

نجفیان با تاکید بر اینکه در بسیاری موارد صادرکنندگان در مشکلات پیش آمده مربوط به فرآیند ایفای تعهدات ارزی خود مقصر نیستند ادامه داد: در مواردی بخشنامه‌های مختلفی که برای صادرکنندگان ابلاغ می‌شود باعث سردرگمی تجار شده است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: باید توجه داشت که بازرگان بدون کمک و همکاری دستگاه های متولی بخش تجارت خارجی نمی تواند به تنهایی نسبت به تعهدات برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کند؛ لذا همکاری ها با تجار همواره ضروری است.

صادرات صنایع دستی نیاز به مدیریت دارد

وی خوزستان را جزء استان‌هایی دارای ظرفیت بالا در صادرات صنایع دستی عنوان کرد و افزود: با وجود ظرفیت بسیار خوبی که در استان بری این بخش وجود دارد اما نیاز به یک مدیریت برای افزایش صادرات و رقابت صنایع دستی خوزستان در بازار جهانی است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: تعیین نام تجاری برای نایع دستی خوزستان یکی از حلقه‌های مفقوده این حوزه است که برای رونق صادرات چنین محصولاتی باید مورد توجه قرار گیرد.

نجفیان بیان یکی از مشکلات فعالان اقتصادی استان را مسیر طولانی دریافت مجوزها بیان کرد و افزود: متاسفانه زمان بر بودن فرآیندهای مربوط به دریافت مجوزها و یا ایجاد زیرساخت های لازم سبب شده تا روند جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی با چالش روبه رو باشد.

وی با تاکید بر اینکه تعریف ساز و کارهای مشخص و ایجاد انگیزه مطلوب از فرار سرمایه گذاران جلوگیری می کند گفت: مشکلات مسیر دریافت مجوزها برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باید در استان کوتاه شود.

نیاز به تامین زیرساخت های استقبال از گردشگران سلامت در خوزستان

نجفیان با بیان اینکه خوزستان به عنوان یک استان مرزی ظرفیت بسیار خوبی در جذب گردشگر سلامت دارد افزود: برای رونق بخش گردشگری سلامت نیاز به یکسری پیش نیازها و زیرساخت‌ها به ویژه در مرزهای استان است.

وی گفت: استقبال مناسب از گردشگر سلامت و ارائه خدمات به او می‌تواند در رونق این بخش پردرآمد برای استان اثر گذار باشد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: خوزستان تنها نباید مسیر گذر گردشگر سلامت باشد بلکه باید با جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به منبع درآمدی برای استان تبدیل شود.

لزوم بهسازی زیرساخت های مرز چذابه برای ارائه خدمات بهتر به تجار

نجفیان با تاکید بر لزوم بهسازی وضعیت زیرساخت مرز چذابه برای خدمات رسانی هر چه بهتر به تجار ادامه داد: قرار بود که بهسازی زیرساخت مرز چذابه برای فعالیت تاجران و صادرکنندگان به اتاق بازرگانی اهواز واگذار شود اما هنوز این اقدام انجام نشده است.

وی گفت: در حال حاضر بهسازی زیرساخت‌های مرز چذابه به یک پیمانکار داده شده اما هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: به دلیل مشکلات موجود در فرآیند تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی، کشور عراق بارها درخواست کرده تا بارانداز مرز چذابه از سمت ایران به عراق منتقل شود اما به منظور حمایت از اشتغال مردم بومی منطقه با این درخواست مخالفت کردیم.

گردش مالی بسیاری از شرکت‌های فعال خوزستان در تهران است

نجفیان با ابراز گله مندی از گردش مالی بسیاری از شرکت های فعال خوزستان در تهران گفت: متاسفانه بخش زیادی از صنایع بزرگ استان با وجود بهره مندی از زیرساخت های موجود در خوزستان و همچنین آلایندگی که ایجاد می‌کنند اما گردش مالی یا پرداخت های مالیاتی آن‌ها در تهران است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز افزود: بارها این موضوع با مدیران استان مطرح شده اما اقدام موثری در خصوص انتقال حساب های بانکی این صنایع به استان صورت نگرفته است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار