استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر ۲ هزار معتاد متجاهر و ۳ هزار و ۵۰۰ معتاد شناخته شده در خوزستان وجود دارد که باید برای این افراد برنامه عملیاتی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 10 July 2023

علی‌اکبر حسینی محراب در دومین نشست امسال شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اگر در خصوص مبارزه با مواد مخدر کار واقعی انجام شده است باید در مورد دیدگاه هر کمیته، بحث شود تا مباحث جمع‌بندی و سپس کار اجرایی شود.

وی افزود: مهم‌ترین کار در مبارزه با مواد مخدر استفاده از ظرفیت معتادان است یعنی باید به سراغ فرد معتاد برویم تا متوجه شویم چرا به سمت مواد مخدر رفته است و به جمع‌بندی برسیم. اینکه یک سری روانشناس، جامعه‌شناس یا مدیر بنشینند و در این زمینه صحبت کنند، مشکل حل نمی‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به توطئه‌ها، نیازها، برنامه‌ها و بسترهای موجود در خصوص مواد مخدر گفت: مشاهده شد که برخی محله‌های فروش مواد مخدر، پر از نوجوانان بودند و نوجوانان این افراد را می‌بینند یعنی هر روز با هم سر و کار دارند بنابراین اگر کودکی یا نوجوانی این هوس را بکند که یک پک بزند یا به هر گونه‌ای بخواهد مواد مخدر را امتحان کند، جریانی اتفاق می‌افتاد.

حسینی محراب ادامه داد: گاهی یک نوجوان برای نشان دادن مستقل بودن خود و یا برای فرار از انگ "ترسو" بودن به سمت سیگار و قلیان و چیزهای دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی دقیقی انجام شود تا ببینیم ریشه اعتیاد یک فرد معتاد چیست؟ ما در این زمینه کم هزینه نکرده‌ایم و کم شهید نداده‌ایم اما باز هم این مساله در حال گسترش است و این وضعیت نشان می‌دهد آسیب‌شناسی به خوبی انجام نشده است.

استاندار خوزستان گفت: خودمان بر اساس تئوری‌ها و تجربیاتی که داشتیم برنامه‌هایی را تدوین و اجرایی کردیم اما جواب نگرفتیم؛ همانطور که اعدام قاچاقچیان و کارهایی که روی معتادان می‌کردیم جواب نداد.

وی عنوان کرد: معتادان را مجازات نمی‌کنند زیرا اعتیاد بیماری است و کسی بیمار را مجازات نمی‌کند. به کجا رسیدیم که معتاد را وارد کمپ کرده‌ایم؟ زندان‌ها می‌گویند هزینه آن‌ها را نمی‌دهیم و این مساله به ما ارتباطی ندارد. این مساله نشان از وجود مشکل در قوانین و مقررات یا تصمیمات دارد.

استاندار خوزستان گفت: شهرداری، بهزیستی و دیگر دستگاه‌های مسئول هر کدام از یک طرف فرار می‌کنند و اگر اتفاق نظر نداشته باشیم، مطمئنا سن اعتیاد پایین‌تر هم می‌رود.

حسینی محراب با بیان اینکه نوجوانان تجربه‌گرانی قوی هستند، افزود: فردی به مهمانی می‌رود می‌بینید مواد مخدر وجود دارد و آن کسی که کشیده، تعریف می‌کند و با هم همراهی می‌کنند و دست به کاری می‌زنند که دیگر راه برگشتی ندارند. بیشتر افراد از این مهمانی‌ها و یک سری نیز بر اثر کنجکاوی که می‌خواهند این چیزها را تجربه کنند، در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

وی عنوان کرد: دام‌های سر راه بچه‌های ما زیاد هستند. سریال‌های خانگی که توسط یک سری آدم‌های اهل دنیا درست شده‌اند و برای پولدار شدن همه کار کرده‌اند، قبح همه چیز را ریخته‌اند؛ قبح احترام نگذاشتن به پدر و مادر، دوستی‌های ناسالم، سیگار کشیدن دختران و پسران و رابطه‌های مثلثی و همه جور چیز در این فیلم‌های خانگی مشاهده می‌شود. این چیزها سمی هستند و مرتب در حال تزریق شدن به همه افراد است و اگر در این خصوص راهکار نداشته باشیم یا مانع ایجاد نکنیم و پیشگیری‌ها انجام نشود، این گونه ادامه می‌یابد.

استاندار خوزستان بیان کرد: این همه اوقات فراغت و کلاس‌های تابستانی، هنوز ندیدیم یک نفر بیاید بگوید دارم با بچه‌ها در خصوص مساله اعتیاد کار می‌کنم. این وضعیت موجب شده است جامعه ریزش کند و باید جلوی این ریزش گرفته شود.

حسینی محراب گفت: برخی کشورها معتادان را کلا از جامعه جدا می‌کنند و این افراد را در جزیره‌ای می‌اندازند یا با برنامه‌های آموزشی سختگیرانه این افراد را به موجودی که به درد اجتماع بخورد تبدیل می‌کنند. باید مطالعه‌ای انجام شود و اگر این راه جواب می‌دهد برویم مسئولان کشوری را آماده کنیم.

وی عنوان کرد: نمی‌شود که ما باشیم و قاچاقچی و معتاد نیز باشند و هر روز نوجوانان معصوم به این افراد اضافه شوند؛ این مدیریت نیست.

استاندار خوزستان گفت: با برخورد با خرده‌فروش، مشکل حل نمی‌شود و حتما باید با کله گنده‌ها و شبکه‌های بزرگ و بین المللی که مواد مخدر را در سطح وسیع تامین می‌کنند، برخورد شود و دست این افراد قطع شود.

وی عنوان کرد: خوزستان به عنوان استانی که بیش از پنج شش کشور حاشیه خلیج فارس آن به اندازه این استان جمعیت یا وسعت ندارند، باید مجوزهای لازم را بگیرد و کار جدی در این خصوص انجام شود. اگر یک تصمیم خوب بگیریم و اجرایی کنیم بسیار بهتر از این است که ده‌ها تصمیم گرفته شود اما هیچکدام اجرا نشود.

حسینی محراب بیان کرد: در جایی که قاطعیت لازم است باید قاطع باشیم. اگر معتادان یا قاچاقچیان در محلات جمع‌آوری نشده‌اند باید جمع‌آوری شوند. نباید اجازه دهیم دیگران را آلوده کنند.

وی عنوان کرد: برخی از این افراد که خود آلوده شده‌اند، جریانی راه انداختد و دیگران را هم با خود به ته چاه می‌کشند. باید افراد قابل درمان، درمان شوند و برای افرادی که درمان نمی‌شوند نیز چاره‌ای اندیشده شود تا نوجوانان و جونان ما را آلوده نکنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: برخورد نظامی، قهری، اطلاعاتی، کار فرهنگی و هر چه نیاز باشد باید در این زمینه انجام شود. در یکی از استان‌ها یکی از خیرین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از معتادان ترک‌کرده را در یک کارخانه مشغول به کار کرده است و تعداد افرادی که مجددا به سمت اعتیاد می‌روند، به اندازه انگشت‌های یک دست هم نیستند زیرا در شرایطی قرار دارند که میلی به سمت رفتن به مواد مخدر ندارند.

استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر ۲ هزار معتاد متجاهر و ۳ هزار و ۵۰۰ معتاد شناخته شده در خوزستان وجود دارد که باید برای این افراد برنامه عملیاتی داشته باشیم و برای این کار نیازی به فلسفه‌بافی نیست.

وی بیان کرد: یک فرد معتاد می‌گفت حدود ۳۰ نفر سرشبکه‌های اصلی تامین مواد مخدر خوزستان هستند که اگر این افراد جمع‌آوری شوند، مواد در استان خوزستان جمع‌آوری می‌شود. من می‌گویم اگر این افراد جمع‌آوری شوند مواد در خوزستان کم می‌شود و باید این کار انجام شود. این آدم‌ها مشخص هستند و اگر دست قوه قضائیه بسته است، مجوز شورای تامین یا در صورت لزوم مجوز شورای امنیت کشور گرفته شود تا مساله حل شود.

حسینی محراب تصریح کرد: البته باید مساله به خوبی به تهران منتقل و از ظرفیت مسئولان برای حل مشکل استفاده شود.

استاندار خوزستان خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان در مورد گزارش اقدامات انجام شده، گفت: اگر کلاس های آموزشی در مدارس برگزار شده، چرا سن اعتیاد به دانش‌آموزان رسیده است؟ با بچه‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند و هر کدام راه خود را می‌روند.

وی افزود: وضعیت مواد مخدر صنعتی و روانگردان در جاهای مختلف نشان می‌دهد از دوران ابتدایی و متوسطه اول، کسی در زمینه مبارزه با مواد مخدر کار نکرده است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار