متاسفانه برخی روابط عمومی‌ها حوزه کاری خود را یا اصلا پوشش خبری نمی‌دهند و یا اینکه محدود به چند رسانه کرده اند که حتی ممکن است این نوع تعاملات محدود ، معدود و بی نتیجه در بحث اطلاع رسانی ، شائبه‌هایی هم ایجاد کند!
کد خبر: ۱۰۹۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱ 23 February 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، جشنواره تولیدات رسانه‌ای ابوذر در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به پایان رسید که برندگان آن طی مراسمی مورد تقدیر قرار گرفتند.
این جشنواره همانند سایر رقابت‌ها موافقان و مخالفانی داشت و یا به عبارت دیگر عده‌ای از نتایج آن راضی بودند و عده‌ای هم ناراضی که در این خصوص ذکر چند نکته لازم است.
در این جشنواره فارغ از نوع نگاه داوران نکته مهم و اولیه به خود ذی نفعان ان بر می‌گردد یعنی خبرنگاران به این معنی که نکته کلیدی، ارسال آثار برتر خبرنگاران به جشنواره است که برخی خوب عمل کردند و برخی هم با اکراه و برای خالی نبودن جای خود در جشنواره برخی آثار خود را ارسال کردند.
در مورد داوران برخی بر این عقیده هستند که ان‌ها متاثر از برخی فشار‌ها یا لابی گری‌ها و شاید هم رفاقت‌ها و یا حتی ترس از انتقادات برخی شبه خبرنگارانی که دریده و با بی نزاکتی هجمه وارد می‌کنند، تصمیم گرفته اند که در این مورد سندی وجود ندارد و هر انچه گفته می‌شود گمانه زنی و تراوشات تحلیل ذهنی متاثر از برخی داده‌های موجود است که البته می‌تواند صحیح یا ناصحیح باشد!
اما در یک مورد فارغ از نظر داوران گماشته شده که شاید در مورد قضاوت آثار خبرنگاران انتقادات بیان شده بر آن‌ها وارد یا ناوارد باشد، مربوط به روابط عمومی‌ها است که به نظر می‌رسد حق مطلب به خوبی ادا شد و روابط عمومی‌هایی که به صورت واقعی در میدان اطلاع رسانی هستند، رتبه‌های برتر را کسب کردند!
متاسفانه حتی با برگزاری جشنواره ابوذر هم برخی روابط عمومی‌ها هنوز متوجه نشدند که مشکل اصلی آن‌ها کجا است؟! و بسیاری اصلا نمی‌دانند که این جشنواره برگزار شده! و حتی برخی که ادعایی هم برای خود دارند اصلا متوجه نشدند که در این جشنواره، روابط عمومی‌ها چگونه قضاوت و انتخاب شدند!
در خصوص دو تن از روابط عمومی‌های برتر این جشنواره یک نکته کلیدی وجود دارد و آن هم تعامل با رسانه‌ها است نکته مهمی که تقریبا در اکثر دستگاه‌ها مغفول مانده است!
این دو روابط عمومی برتر یعنی علوم پزشکی و آموزش و پرورش در کار خود با رسانه‌ها یک نکته کلیدی را رعایت کرده اند و آن هم عدم رفیق بازی یا محدودسازی رسانه‌ای در اطلاع رسانی است چرا که اکثر روابط عمومی‌های استان حتی ان‌هایی که بسیار پر مدعا هم هستند، عمده ارتباطات رسانه‌ای آن‌ها به چند نفر محدود می‌شود و برای اکثر رسانه‌ها شاید اصلا شناخته شده هم نیستند!
به عنوان نمونه اداره کل حفاظت محیط زیست با توجه به حوزه کاری می‌تواند تامین کننده مجموعه‌ای از جذاب‌ترین سوژه‌های خبری برای خبرنگاران و مخاطبان باشد و حتی تامین کننده خوراک رسانه ای برای شرکت در جشنواره برای خبرنگاران هم باشد اما به دلیل بی سلیقگی یا بی حوصلگی و شاید هم بی برنامگی و عدم ارتباط فراگیر با رسانه‌ها این سوژه‌های ناب دست نخورده باقی می‌ماند و برای مخاطب عام عرضه نمی‌شود.
تصور کنید یک تور خبری از مناطق حفاظت شده دنا و انتشار آثار تصویری از حیات وحش برای مخاطبان کهگیلویه و بویراحمد که رویت بز و کل کوهی برای ان‌ها لذت بخش است تا چه میزان موثر است و یا در همین زمینه ، اشتراک گذاری تصاویری تهیه شده توسط خود محیط زیست با خبرنگاران تا چه میزان ارزش خبری دارد و لذت بخش است ، اما دریغ از یک خبر ، تصویر ، گزارش و یا فیلم! (شاید چنین مواردی برای برخی ارسال شود و یا در فضای مجازی منتشر شود ، اما به صورت یک مجموعه قابل انتشار خبری در اختیار بسیاری از خبرنگاران نیست)
البته نام بردن از محیط زیست فقط یک نمونه است ، برای دیگر دستگاه‌ها هم همین وضعیت وجود دارد و بسیاری از این دستگاه‌ها حتی یک گروه انتشار اخبار هم ندارند و فقط گاه و بی گاه خبر‌هایی از دستگاه اجرایی شان در چند رسانه معدود منتشر می‌شود که برخی مواقع در برخی رسانه‌ها هم بازنشر می‌شود ، اما در خصوص تعامل و ارتباط با رسانه‌ها چندان موفقیتی ندارند.
متاسفانه برخی روابط عمومی‌ها حوزه کاری خود را یا اصلا پوشش خبری نمی‌دهند و یا اینکه محدود به چند رسانه کرده اند که حتی ممکن است این نوع تعاملات محدود ، معدود و بی نتیجه در بحث اطلاع رسانی ، شائبه‌هایی هم ایجاد کند!
نکته مهم دیگر در خصوص جشنواره ابوذر و انتخاب روابط عمومی‌های برتر این است که این روابط عمومی‌های برتر بوسیله خود رسانه‌ها انتخاب شده اند و حتما خبرنگاران به افرادی رای می‌داده اند که آن‌ها را در حوزه اطلاع رسانی می‌شناخته اند و تعامل خبری داشته اند.
هر چند بی پرده باید گفت که برخی افراد در برخی دستگاه‌ها اشتبا‌ها و از سر ناچاری به عنوان روابط عمومی انتخاب شده اند و اصلا درک درستی از حوزه کاری خود ندارند ، اما باید امیدوار بود برنامه‌هایی مانند جشنواره ابوذر با این رویکرد انتخاب برگزیده‌ها ، تعدادی را از خواب بیدار کند تا حداقل دولت در بحث اطلاع رسانی اقدامات در برخی دستگاه‌ها تا این اندازه مظلوم واقع نشود!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سینایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
عرض سلام و تشکر از پاسخگو بودن
باز هم شفاف سازی ندیدیم در پاسخ !! باز هم کلی گویی و ابهامات الا ماشاءالله !!!
زیبنده تر بود بجای این همه کلی گویی و تکرار مکررات ، شاخص ها و ملاک های ارزیابی را بیان می کردین که بازهم مجهول ماند ؟؟؟
خود دانید !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
تو متن نوشته :

نکته مهم دیگر در خصوص جشنواره ابوذر و انتخاب روابط عمومی‌های برتر این است که این روابط عمومی‌های برتر بوسیله خود رسانه‌ها انتخاب شده اند و حتما خبرنگاران به افرادی رای می‌داده اند که آن‌ها را در حوزه اطلاع رسانی می‌شناخته اند و تعامل خبری داشته اند.

این یعنی احتمالا نظر سنجی کردن
سینایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
عرض بنده این بود ؛ به زبان ساده تر ؛ وقتی معلمی میخواهد دانش آموز خود را ارزیابی نماید نمرات دانش آموز در دروس مختلف را را جمع میکند و بر اساس برایندی از جمع نمرات نظر میدهد .
دراینجا یک درس ملاک ارزیابی نیست ، جمع دروس میشود ارزیابی .

حرف بنده این است ؛ متولیان جشنواره برای ارزیابی روابط عمومی ها ، شاخص معرفی میکردند و سپس ارزیابی میکردند.
نه اینکه کلی گویی بیان نمایند براساس تعامل با رسانه ها یا اینکه رسانه ها ارزیابی کردند !؟
بله ارزیابی رسانه ها هم میشد بعنوان یکی از آن شاخص ها باشد نه تمام شاخص ها
حرف برا گفتن زیاد است...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار