مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های این منطقه آزاد در مرحله اول به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ 29 October 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «نادر نادری» روز شنبه اظهار کرد: هیچ اعتبار و بودجه‌ای برای تشکیل مناطق آزاد و تهیه زیرساخت‌های آن در لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده و امورات مالی آن از سوی منطقه آزاد ارس به عنوان معین منطقه آزاد قصرشیرین صورت می‌گیرد از این رو امیدواریم از محل اعتبارات سفر رییس جمهور و اعتبارات استانی، اعتباراتی به این منطقه آزاد اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه وضعیت این منطقه آزاد تا سه ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد، افزود: منتظر تصویب اساسنامه آن در شورای نگهبان هستیم، زیرا تا این اساسنامه مورد تصویب قرار نگیرد انحام برخی امور اساسی به لحاظ حقوقی امکان پذیر نخواهد بود.

کلیات اساسنامه منطقه آزاد قصر شیرین از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین اضافه کرد: کلیات اساسنامه تایید شده و چند اشکال جزیی از آن گرفته شده که برای اصلاح به هیات دولت عودت داده شده است.

نادری تاکید کرد: اساسنامه منطقه در تاریخ ۲۹ مرداد امسال پس از تصویب هیأت دولت با امضاء معاون اول رییس جمهور جهت تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است که پس از تایید اساسنامه توسط شورای نگهبان، منطقه آزاد وجاهت و جایگاه حقوقی خود را به دست خواهد آورد و می‌توان در مرحله بعد نسبت به تشکیل هیات مدیره منطقه اقدام کرد.

تدوین طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین هم اینک در حال انتخاب مشاور است

وی ادامه داد: طرح جامع منطقه آزاد نیز در حال تدوین است و با اتمام و ابلاغ طرح، اقدامات جذب سرمایه و راه اندازی گمرک و سایر مسوولیت و ماموریت‌ها قانونی بر عهده منطقه آزاد خواهد بود که باید گام به گام انجام شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد قصر شیرین با بیان اینکه «منطقه آزاد ارس» به عنوان منطقه معین منطقه آزاد قصر شیرین انتخاب شده است افزود: تاکنون جلسات متعددی را چه در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و چه خود منطقه آزاد تجاری ارس برای تدوین طرح جامع منطقه قصرشیرین برگزار کرده‌ایم.

نادری تاکید کرد: در تدوین طرح جامع هم اینک در حال انتخاب مشاور برای تدوین آن هستیم که پیش بینی می‌شود ظرف سه هفته آینده تعیین گردد.

فرودگاه مقیاس کوچک در منطقه آزاد قصرشیرین احداث می‌شود

وی با بیان اینکه تایید اساسنامه توسط شورای نگهبان و تدوین طرح جامع، لازمه انجام مابقی کار‌ها در منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین است گفت: پس از طی این مراحل اولویت با سرمایه گذران داخلی و خارجی خواهد بود که پس از آماده شدن زیرساخت‌های لازم نسبت به واگذاری زمین آن به آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: در دیدار اخیری که با معاون اجرایی رییس جمهور انجام شد احداث یک فرودگاه مقیاس کوچک در این منطقه نیز مورد بحث قرار گرفت که با آغاز مطالعات آن نیز موافقت شد.

به گزارش ایرنا، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال گذشته منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با وسعت هفت هزار و ۲۲۳ هکتار به طور رسمی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید که این منطقه آزاد تجاری محدوده مرز خسروی تا پرویزخان را در برمی‌گیرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

منطقه آزاد تجاری، موقعیت جغرافیایی مشخصی است که اغلب در محدودهٔ داخل یک بندر یا مجاورت آن قرار گرفته و تجارت در آن با سایر نقاط جهان محدودیت ندارد؛ به این معنی که می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالا صادر یا وارد کرد یا آن‌ها را برای مدتی ذخیره و در صورت لزوم بسته بندی و دوباره صادر کرد، هدف از ایجاد چنین تسهیلاتی، جذب سرمایه گذاران خارجی، توسعه صادرات، انتقال فناوری و رشد صنعت و اشتغال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار