معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:کشت دانه روغنی کلزا در روزهای اخیر در استان خوزستان شروع شده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ 19 October 2022

تورج نوروزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:کشت دانه روغنی کلزا در سطح ۹۰ هزار هکتار در خوزستان هدف گذاری شده ولی با توجه به تداوم خشکسالی و ناکافی بودن ذخایر آب سدهای استان ، این سطح زیر کشت محقق نخواهد شد.

وی گفت: کشت این محصول راهبردی تا ۲۰روز آینده ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: چنانچه وضعیت بارش ها در خوزستان تغییر کند و با بارش‌های بالادست، ذخایر آب سدهای استان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد سطح زیرکشت این محصول به سطح مورد نظر خواهد رسید.

نوروزی با اشاره به اینکه خشکسالی و تنش آبی در ۲ سال اخیر محدودیت و ممنوعیت کشت در خوزستان در بیشتر حوضه‌های آبی اعمال شده است افزود:در حوضه آبی کرخه ، کشت کلزا به دلیل کم آبی رودخانه کرخه به حداقل خواهد رسید.

برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از ۲۰ فروردین به بعد شروع می شود.

به گزارش ایرنا سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته در خوزستان ۳۹هزار هکتار و تولید آن به ۷۹هزار تن رسید.

سطح زیرکشت محصولات پاییزی در خوزستان در سال زراعی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۱) با توجه به کاهش منابع آبی و تداوم خشکسالی ، ۶۰۰هزار هکتار تعیین و مصوب شده است در حالی که در سال های ترسالی این میزان حدود ۸۰۰ هزار هکتار بود.

استان خوزستان در سال های ترسالی  ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در سال تولید می‌کند که در ۲ سال گذشته به علت کم‌‎آبی و خشکسالی تولید محصولات بخش کشاورزی تا ۲۵درصد کاهش یافت.

خوزستان در تولید سه محصول راهبردی گندم ، کلزا و چغندرفند در کشور مقام نخست را دارد.

برچسب ها: کشاورزی ، کلزا ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار