آموزش و پرورش و هزار و یک مشکل!
کار وقتی برای آموزش و پرورش سخت‌تر می‌شود که برخی از این افراد یا گروه‌ها تریبون‌های قانونی و موثر هم داشته باشند. البته گاهی هم با نیت خیر مطرح می‌شود ، اما چون در محتوا بدسلیقگی می‌شود ، عملا به جای خیر رسانی ، شر تولید می‌کند!
کد خبر: ۱۰۷۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ 11 October 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، در دوران اخیر حتی اگر در دورترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد هم باشید ، حداقل تجربه حضور در کلاس درس را داشته اید، این یعنی آموزش و پرورش فراگیرترین دستگاهی است که همه قشر‌های جامعه از لحاظ سنی به نوعی با آن مرتبط هستند.
آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد برخی شاخص‌هایی که بعضا خاص هستند، دارد که همین شاخص‌ها اثرات متعددی بر کیفیت کار آن می‌گذارد. به عنوان مثال موضوعاتی مانند، فضا، کیفیت آموزش، نقش سیاست بر آن و ... بسیاری مواردی دیگر که هر کدام به تنهایی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در عملکرد این دستگاه آموزشی و تربیتی فراگیر در جامعه داشته باشد.
به باور بسیاری رایگان بودن آموزش بنابر اصل تصریح شده قانون اساسی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است چرا که این دستگاه تخصصی را شدیدا به اعتبارات دولتی که متاثر از نقش سیاست بر بودجه و مدیریت آن است، وابسته کرده است!
وابستگی شدید به اعتبارات دولتی و کمبود همیشگی این اعتبارات کار آموزش و پرورش را به جایی رسانده که این نهاد فرهنگ ساز همیشه در پی خیرین برای رفع مشکلات باشد و تقریبا بدون کمک این خیرین ، چرخش به درستی نمی‌چرخد! اما در یک مورد بسیار مهم دیگر یعنی نقش سیاست در آموزش و پرورش ، کار کمی پیچیده و سخت‌تر می‌شود!
در حالی که آموزش و پرورش باید یک دستگاه کاملا تخصصی در حوزه‌های فرهنگی و علمی باشد به این معنی که همه امور آن از تولید محتوای علمی و آموزشی تا برنامه ریزی‌های کوتاه ، میان و بلند مدت و همچنین مدیریت خرد و کلان آن ، متاثر از تخصص ، نیازسنجی ، آینده نگری ، به روز بودن و شایسته سالاری باشد ، اما تمام این مسائل به نحوی به زلف سیاسی کاری سیاسیون گره خورده است!
دخالت غیر تخصصی در امور آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد تا جایی است که قوم گرایان ، نمایندگان ، سیاسیون ، ائمه جمعه و بسیاری از گروه‌ها و افراد غیر متخصص دیگر ، برایش نسخه‌ها می‌پیچند و انتظارها دارند! البته برخی مواقع انتظار سیاست گذاری را هم دارند و با اعمال نفوذ این مهم را به نفع نظرات خود ، جلو می‌برند و موفق هم می‌شوند!
کار وقتی برای آموزش و پرورش سخت‌تر می‌شود که برخی از این افراد یا گروه‌ها تریبون‌های قانونی و موثر هم داشته باشند و گاهی از این تریبون‌ها عملا در جهت تامین منافع شخص ، گروه و یا افرادی خاص ، سخن منتشر می‌شود. البته گاهی هم با نیت خیر مطرح می‌شود ، اما چون در محتوا بدسلیقگی می‌شود ، عملا به جای خیر رسانی ، شر تولید می‌کند!
بر کسی پوشیده نیست که تعیین مدیران در آموزش و پرورش از وزارت تا مدیر مدرسه و حتی آبدارچی‌ها همه متاثر از نقش سیاسون است ، اما گاهی تعارض منافع افراد یا گروه‌ها کار را بر آموزش و پرورش سخت می‌کند و مانند مواردی که این روز‌ها در کهگیلویه و چرام شاهد آن هستیم ، به نوعی گره کور ایجاد می‌شود که این گره نشان دهنده قدرت زیاد نفوذ سیاسیون بر مدیریت آموزش و پرورش است و اگر احیانا تریبونی داعیه خیر و صلاح در آموزش و پرورش دارد باید تلاش کند ، دست بر روی درد بگذارد و سعی در درمان آن داشته باشد.
متاسفانه تاثیر سیاسیون بر آموزش و پرورش و ایجاد اخلال در عملکرد آن در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان‌های گرمسیری استان به اندازه‌ای است که عملا کار تخصصی آموزش و پرورش را تحت شعاع قرار داده است و اگر قرار باشد ، مصلح یا خیراندیشی در راستای کمک به رفع این مشکل اقدام کند ، بهترین محتوای سخن ، حمله بی پرده و صریح به عوامل ایجاد این فشار‌ها است و گرنه مدیران آموزش و پرورش در تصمیم گیری برای عزل و نصب‌ها نه تعارفی دارند و نه محدودیتی! آنچه که بیش از همه کار را سخت می‌کند قدرت نفوذ سیاسیون است که عملا آموزش وپرورش را فلج می‌کند!
شاید خواسته اقتدار یک مدیر در آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها با توجه به رویه غلط دخالت‌ها که مرسوم دستگاه‌های اجرایی است، خواست بیهوده و بی اثری باشد، اما حمله به دخالت کنندگان غیر اجرایی در امور اجرایی حداقل می‌تواند بیان واقعیتی غلط باشد که شاید به واسطه تکرار و تذکر به مرتکبان این رویه غلط، از میزان بالای تاثیرگذاری کار غلط آن‌ها کاسته شود!
و نکته پایانی اگر کسی خود را خیراندیش و مصلح به صلاح نظام می‌داند، بهترین کمک برجسته سازی دخالت‌ها است تا انجا که نهاد‌های مسئولی مانند شورای نگهبان و یا دستگاه‌های موثری مانند دستگاه قضایی و بازرسی نهایتا مجاب به برخورد محکم با این مداخله گران شوند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار