به بهانه ۳۶ سفر شهرستانی استاندار؛
حضور بی واسطه و نزدیک نماینده عالی دولت در استان با مردم، در کنار تواضع و فروتنی، سعه صدر و توأمان با تفقد و گره‌گشایی، توفیق خدمتگزاری و همدلی را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴ 16 July 2022

تابناک ایلام ، مرتضی سبزیرزش و منزلت "خدمت به مردم" به صدر اسلام باز می گردد، آنجا که پیامبر اکرم(ص) در زمان هجرت به مدینه، مسائل و مشکلات مردم آن زمان را رسیدگی می کرد و یا امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر آورده است: «برای کسانی که به تو نیاز دارند وقتی مقرر کن که شخصاً به نیاز آنها رسیدگی کنی، مجلسی عمومی و همگانی برای آنها تشکیل ده تا هر کس بخواهد بتواند سخن خود را با تو بگوید.» در واقع اُنس با مردم یکی از سنت های پیامبر و ائمه اطهار بوده و حتی در تفسیر آیه ۱۲۸ سوره توبه در این باره اشاره هایی شده است.

با شروع به کار «دولت مردمی-ایران قوی» «با مردم بودن»، «برای مردم بودن» و «خدمتگزار مردم بودن» در سرلوحه برنامه های راهبردی دولتمردان قرار گرفت که برگرفته از همان سنت دیرینه اسلام و قرآن و انقلاب است. از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در استان ایلام با فعالیت های جهادی، آمار جالبی از سفرهای شهرستانی (هم به عنوان فرصتی برای دیدارهای مردمی و هم توسعه شهرستان ها) به ثبت رسیده است، بطوریکه در طی این مدت، ۳۶ سفر شهرستانی از سوی استاندار ایلام به همراه معاونین انجام شده که این آمار جدای از دیدارهای مردمیِ جداگانه‌ در مرکز استان است.

حضور بی واسطه و نزدیک نماینده عالی دولت در استان با مردم، در کنار تواضع و فروتنی، سعه صدر و توأمان با تفقد و گره‌گشایی، توفیق خدمتگزاری و همدلی را دوچندان کرده است. امروز اگر کسی در دور افتاده ترین منطقه استان بخواهد با نماینده عالی دولت در استان ملاقات کند، نیازی به مراجعه حضوری در مرکز استان ندارد و می‌تواند در قالب سفرهای شهرستانی دیدارهایی که از قبل برنامه ریزی می شود را بی ضابطه در میان بگذارد.

به همان اندازه که صبح جمعه های دولت سیزدهم با غافلگیری های متعددی روبروست، به همان اندازه هم مدیران ارشد استان در روزهای آخر هفته و تعطیلات پنجشنبه و جمعه در شهرستان ها حضور پیدا کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم و شهرستان ها قرار می گیرند. روحیه جهادی، خستگی‌ناپذیری، تلاش و اراده قوی به خوبی در جریان سفرهای های شهرستانی موج می زند و چه بسا نتایج مثبت زودبازدهی را در همین مدت کوتاه هم به دنبال داشته است.

امروز شاهد آن هستیم سفرهای متعدد و مکرر استانی و بعضاً حضور میدانی مسئولان کشوری، شهرستان ها را در یک مسیر تحول قرار داده است، اگرچه در این مطلب مجالی برای بررسی و ذکر ریز مصوبات سفرهای شهرستانی نیست اما در جریان این سفرها، نماینده عالی دولت با دقت و ظرافت در جریان پروژه ها و مسائل و مشکلات خاص آنها قرار گرفته و علاوه بر این، در قالب جلسات شورای اداری در هر شهرستان، برای رفع آنها چاره اندیشی می شود؛ اگر چه در کنار این موارد، پروژه های مهمی کلنگ زنی و افتتاح شده است.

پیگیری مسائل و مشکلات خاص شهرستانها توأمان با دیدارهای مردمی، به یک نقطه عطف در سفرهای شهرستانی تبدیل شده که به یک الگوی خوب در حال تبدیل شدن است و به عنوان یک فرصت ارزشمند نه‌تنها فاصله بین دولت و مردم را از بین می برد، بلکه بارقه امید زیادی را در دلها ایجاد کرده است. در دیدارهای گذشته رهبر فرزانه انقلاب با دولتمردان، تأکیدات مهمی بر موضوعات مختلفی همچون «بی تکلف بودن در مشی و منش»، «دوری از اشرافی گری» و «از موضع بالا به مردم نگاه کردن» شده بود اما امروز و در دولت سیزدهم، شیوه حکمرانی اسلامی عینیت بیشتری به خود گرفته و مدیران ارشد استان به آن پایبند و متعهد هستند‌.

دیدارهای چهره به چهره و مستمر با مردم، امروز وارد فاز جدیدی شده و از نتایج این دیدارها و سفرهای شهرستانی چنین برآورد می‌شود که با تحقق مصوبات، خون تازه در رگ‌های استان جریان پیدا کرده است و پروژه‌های نیمه تمام یکی پس از دیگری تعیین تکلیف و از همه مهمتر مردم، دست اندرکاران نظام را از خودشان جدا نمی بینند. خلاصه آنکه سفرهای شهرستانی نشان از عزم جدی استاندار ایلام برای بررسی دقیق و رفع مشکلات شهرستانها دارد و با استمرار این وضعیت، آهنگ توسعه استان تسریع خواهد شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار