کد خبر: ۱۰۵۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳ 08 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی
مورخ شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱

شکارچیان غیرمجاز از جمله آسیب‌های حیات وحش به شمار می‌روند که زیست بوم را با خطر جدی روبرو کرده است.

شکارچیان به کشتار بی پایان گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض می‌پردازند و به نتیجه رفتار غیرانسانی خویش هیچ گونه توجهی ندارند. گونه‌هایی که حیات در جنگل ها، مناطق حفاظت شده بیشه زار‌ها سقف آرزوی آنهاست، اما گاهی تیر سودجویان خط پایانی بر آرزو‌های آن‌ها است.

کاهش گونه‌های جانوری در دهه‌های اخیر واقعیتی تلخ به شمار می‌رود که طبیعت  درگیر آن شده است علاج این بی رحمی نسبت به حیوانات را باید در برخورد شدید با متخلفان حفاظت از حیات وحش جویا شد.

آن روی سکه شکار کردن از جمله گران‌ترین تفریحات بشر، طرفداران فراوانی دارد و افراد بدون توجه به انقراض گونه‌های نادر و در معرض خطر به آن می‌پردازند. شکار برای عده‌ای از مردم تفریح است و شکار یک پرنده گاهی چنان برایشان لذت بخش است که این کار را در فضای مجازی هم منتشر می‌کنند.

به مشکلات شکار خشکسالی را هم باید اضافه کنیم، خشکسالی‌ها حیات‌وحش را از مناطق اصلی حفاظت شده خارج و در معرض شکار متخلفان قرار می‌دهد. زیستگاه‌های حفاظت شده تا جایی که ظرفیت تامین منابع آبی و علوفه را داشته باشد می‌تواند حیات‌وحش را در خود نگه دارد.

جان شیرین حیات وحش و گونه‌های جانوری که شاد و خرم در زیستگاه‌های خو زندگی می‌کنند در معرض خطر است، خطر گلوله‌های آتشین سودجویان، حرکت گله  آهوان در دشت‌های رمیده در شب‌های مهتابی نباید فقط در کتاب‌ها، قصه‌ها و انیمیشن‌ها برای کودکان بماند بلکه باید در دامان سبز طبیعت این تصویر به نمایش گذاشته شود.

کوچ پرندگان در فصل‌های مختلف سال که دسته دسته در آسمان، قد کشیدن آن‌ها و نقش بستن آن‌ها در آسمان آبی باید چشم نوازی کند و نگاه‌ها را به خود معطوف کند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار