معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علیمه اصفهان از برگزاری اولین کارگاه تحصیلی ادیان و فرق کشور در اصفهان خبر دادوگفت: اولین همایش علمی کتاب سال حوزه در اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹ 04 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلین محسن جلالی، صبح امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهارکرد: اولین همایش علمی کتاب سال حوزه در اصفهان همزمان با پنجمین جشنواره علمی علامه حلی در روز 20 فروردین سال جاری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون 16 همایش کتاب حوزه در کشور برگزار شده است، افزود: تعداد 121 کتاب از مولفان مختلف در زمینه‌های قرآن، حدیث، عرفان، اخلاق و ...جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است.

این کارشناس حوزوی در ادامه درباره برنامه‌های پژوهشی این مرکز گفت: با همکاری گرووه دانشگاه اصفهان همایش‌هايي علمی مشترک در راستای شعار سال برگزار کردیم، اما از سوی دیگر با تعامل با گروه علمی ذکر شده برای تدوین یک درس رشته اقتصاد برای حوزه علمیه اصفهان را رایزنی شده است.

حجت الاسلام جلالی از برگزاری المپیاد علمی در حوزه علمیه استان با شرکت 250 نفر در زمنیه‌های فلسفه، منطق و ادبيات خبر داد و افزود: پژوهش درباره تحول علم در حوزه مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفته و از سوی دیگر تحقیقی درباره کلام ایشان در مجموعه‌ای نفیس در حال گرد آوری است.

وی خاطر نشان‌کرد: گروه علمی اساتید درس نامه شیخ انصاری، دعای مکارم الاخلاق، شرح لمعه و ... را نیز مورد بررسی و پژوهش قرار داده است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علیمه اصفهان با بیان اینکه کرسی‌های مستقل آزاد اندیشی خود دارای دبیر خانه مستقل هستند، تاکیدکرد: حوزه علمیه اصفهان با برگزاری 15 کرسی آزاد اندیشی در سال جاری بیشترین تعداد برگزاری در کشور را نصیب خود کرده که حتی از رقم دانشگاه‌ها نیز بیشتر است.

حوزه علمیه اصفهان مستقل است

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه حوزه علمیه برتر کشور به ترتیب قم،اصفهان و مشهد هستند، اظهارکرد: البته در گذشته حوزه اصفهان برتر از سایرین بود چرا که شخصیت‌های علمی آن جامع علوم معقول و منقول بودند. به بیان ساده تر اساتید برجسته در قدیم و حتی در حال حاضر از حوزه قم از اصفهان بوده و هستند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه اصفهان صاحب مکتب و سبک معروف به نام خود است، تصریح‌کرد: این حوزه در فلسفه صاحب نظر است و حتی ملاصدار فیلسوف معروف و برخی از بزرگان نجف اشرف نیز در همین مدارس علمیه اصفهان درس خوانده‌اند.

این کارشناس علمی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه اصفهان نهادی کاملا مستقل از سایر حوزه‌های کشور است،گفت: در سال 1374 که مدیرت آین حوزه به آیت الله مظاهری سپرده شد عملا این استقلال بوجود آمد.

حجت السالام جلالی، افزود: البته این استقلال عمل در 90 درصد از استان اعمال شده است و هنوز حوزه‌های علمیه کاشان و نجف آباد با برنامه حوزه علمیه سراسری کشور فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان، درباره نحوه و علت مستق بودن حوزه اصفهان، گفت: بحث استقلال حوزه‌های علمیه قم و اصفهان و مشهد مربوط به اختیار کامل در اجرای برنامه‌های تحصیلی و آموزشی در مدیرت آنان دارد، اما بودجه تمام حوزه‌های علیمه در یک شورای مرکزی تصویب و اعطا می‌شود.

برگزاری اولین برنامه تحصیلی کارگاه فرق و ادیان در کشور

وی از تحصیل 9 هزار طلبه در حوزه‌های علمیه استان اصفهان خبر داد و افزود: حدود 80 درصد این افراد از داخل استان و باقی ار استان‌های همجوار هستند.

جلالي اظهار کرد: تعداد 617 استاد در سطح چهار یا معادل دکتری در 40 حلقه درس مشغول به آموزش درس خارج هستند.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علیمه اصفهان از اجرای برنامه تحصیلی کارگاه فرق و ادیان در حوزه های علمیه اصفهان برای اولین بار در کشور خبر داد و اظهارکرد: این برنامه هر چهارشنبه با حضور حدود 500 طلبه در راستای آگاه سازی و مبارزه فرهنگی با فرق انحرافی همچون تکفیری‌ها، وهابیت، بهاییت، عرفان‌های نوظهور و ... برگزار می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار