فرماندار کاشان:
تابناک: معاون استاندار و فرماندار کاشان با تاکید بر حفظ و نگهداری از منابع آب گفت: کوتاهی در کاهش آب های زیرزمینی کار درستی نیست.
کد خبر: ۱۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱ 04 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی فرمانداری کاشان ابوالفضل صدرائیه در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت: تشریح مشکلات در حوزه آب بدون ارائه راهکار و اقدامی از سوی کارشناسان و مدیران این بخش نه تنها کار پسندیده ای نیست، بلکه اتلاف وقت است.

وی با توجه به کاهش40 درصدی بارندگی، افت دو برابری سطح آبخوان و برداشت دو برابری از منابع زیرزمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکید کرد: وضعیت در حوزه آب این خطه بسیار نگران کننده است.

صدراییه با بیان اینکه مدیریت امور آب کاشان تاراج منابع آبهای زیرزمینی را نظاره می کند، این مدیریت را به تاجر ورشکسته ای تشبیه کرد که تنها به تشریح تاراج منابع با ارزش زیرزمینی در حوزه های مختلف بسنده می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نباید منتظر تعیین تکلیف استان باشیم، بلکه باید مشکلات را شناسایی و راهکارها را برای حل آن ارائه کرد.

رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان اطلاع رسانی وضعیت آب را بسیار با اهمیت دانست و گفت: زمانی می توانیم از مشارکت مردمی بهره مند شویم که اطلاعات کامل و کافی در اختیار آنان قرار دهیم.

صدرائیه گسترش شبکه فاضلاب شهری را با اهمیت بیان کرد و گفت: استفاده از پساب فاضلاب شهری جایگزین مناسبی برای مصارف در حوزه صنعت و فضای سبز است.

وی تصریح کرد: یک درصد آب در حوزه شرب استفاده می شود که از این مقدار بیش از 95 درصد آن تبدیل به فاضلاب شده و وارد حفره های زیرزمینی و باعث آلودگی 99 درصد از منابع می شود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب دشت کاشان نیز در این نشست گفت: به استناد مطالعات مشاور در سال آبی 92 – 91 موازنه منفی آبخوان دشت کاشان به میزان 67 میلیون مترمکعب آب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دو برابری داشته است.

مصطفی گنجی اظهار داشت: اصلی ترین علت این افزایش و تداوم افت شدید در منابع زیرزمینی، برداشت بی رویه چاههای مجاز و غیرمجاز، خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی است.

وی برداشت از برخی چاههای مجاز را شش هزار ساعت در سال دانست که بگفته وی باید به سه هزار ساعت در سال کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: از یکهزار و 200 حلقه چاه مجاز در دشت کاشان بر روی 360 حلقه چاه کشاورزی کنتور هوشمند نصب شده که سالانه 20 درصد از این مازاد کاهش پیدا می کند که میزان برداشت در یک پروسه پنج ساله باید تا حد مجاز کاهش پیدا کند.

مدیر امور منابع آب کاشان گفت: هم اکنون طبق آمار رسمی 800 چاه غیرمجاز در دشت کاشان وجود دارد که از این تعداد 750 حلقه در ارتفاعات حفر شده و بیش از 50 چاه عمیق در کاشان قرار گرفته که در مرحله قضایی برای اخذ حکم به منظور مسدود کردن چاهها هستیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار