در مراسمی با عنوان «شب خاطره با اصحاب رسانه»، خبرنگاران و عکاسان حاضر در مراسم تشییع سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، به بیان خاطرات خود از این مراسم پرداختند.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵ 03 January 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایسنا، در این مراسم که در مجتمع فرهنگی ولی‌عصر(عج) به همت بسیج رسانه، برگزار شد، سردار سیدقاسم قریشی (جانشین سازمان بسیج مستضعفین) و فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) حضور داشتند.

همچنین مستند «مثل برادر» که روایتی از زندگی سردار شهید حسین پورجعفری است نیز در این مراسم اکران شد. سردار شهید پورجعفری همراه و همرزم سردار شهید سلیمانی بود که همراه با او در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
یکی از عکاسان حاضر در مراسم تشییع سردار سلیمانی در سخنانی یادآور شد: یادم می‌آید برای پوشش مراسم روز قدس، سردار سلیمانی را با خانواده‌شان دیدم و این در حالی است که حتی یک محافظ هم کنارشان ندیدم؛ در صورتی که معمولا افراد والامقام دارای محافظ هستند و به همین جهت ما خبرنگاران از دور تشخیصشان می‌دهیم و به سمتشان می رویم. اما ایشان بسیار ساده و خاکی آمده بودند.
او با اشاره به خاطره‌ای از مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: برای پوشش مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی با اینکه محل کارمان نزدیک بود اما حدود دو ساعت در راه بودیم. اصلا فکرش را نمی‌کردم و از چنین جمعیت و چنین مراسمی شوکه شده بودیم. فکر نمی‌کردیم بتوانیم بالای دکه و بلندی برسیم و امیدمان را برای ثبت تصاویر اقامه نماز توسط حضرت آقا از دست داده بودیم، اما به خود شهید توسل کردیم و راه برایمان باز شد. مردم هم همکاری می‌کردند و به عکاسان خبری راه می‌دادند. چیزی که برایم عجیب بود اینکه دوستانی را می‌شناختم که قبل از این مراسم تشییع، جزو کسانی بودند که می‌گفتند چرا باید بچه‌های ما برای دفاع از حرم بروند اما الان در همه مراسم‌ها هستند و عکس سردار سلیمانی را همیشه همراه دارند.
در ادامه این صحبت‌ها، عکاس دیگری که در این رویداد حاضر بوده است، گفت: در دوران کاری عکاسی‌ام، تصاویر مراسم تشییع افراد مختلفی را ثبت کرده‌ام اما کلیت تشییع پیکر حاج قاسم اینطور بود که طیف‌های مختلفی از مردم با ظاهر خاص خودشان در این تشییع میلیونی حضور داشتند. داغی که حاج قاسم روی دل‌های همه حتی بچه‌ها گذاشته بود شکل متفاوتی داشت و انگار مردم عزیزترین شخص خود را از دست داده و عزادار بودند.
بعد از صحبت های عکاسان از خانواده شهید پورجعفری تقدیر شد.
سپس سردار سید قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین شروع به سخنرانی کرد و گفت: تجلیل از شهدا را حضرت آقا به عنوان یک کار ارزشی و معنوی می‌دانند و مرتبتش را در حد مقام خود شهید. حضرت امام (ره) کارهای بسیار عظیمی را انجام دادند که بسیاری از آنها اگرچه واقعیت داشت، ولی شبه افسانه بود. اگر چه توسط بنده پاک و بزرگی همچون حضرت امام (ره) انجام شده بود، شبه معجزه بود. مثل ایستادگی در مقابل رژیم مستبد پهلوی، تاسیس جمهوری اسلامی و ایستادگی هشت ساله در دفاع مقدس در مقابل بیش از هشتاد کشور که از صدام حمایت می‌کردند. اما با وجود همه تحریم‌ها و تجهیز صدام توسط استکبار جهانی و با وجود تحریم همه جانبه ملت ایران، اراده ملت ما را بر دشمن تحمیل کرد. مقام معظم رهبری در توصیف حضرت امام (ره) می‌فرماید، تربیت جوانان فتح الفتوح حضرت امام (ره) بود. امام این همه پیروزی و اقدامات بزرگ دارند که جهانیان را به تحیر واداشت. تربیت جوانان را مقام معظم رهبری فتح الفتوح امام می‌داند چراکه ثمره تربیت جوانان و بازده موثرش تربیت جوانانی همچون شهید همت ها، شهید باکری ها، شهید سلیمانی ها و شهید پورجعفری‌هاست. نتیجه این تربیت می شود مکتب شهید سلیمانی و قهرمان ملی یک امت. نه تنها ملت ایران از وجود پربرکت این جوانان نفع می برند بلکه دنیای اسلام و مستضعفین جهان هم از ثمرات مجاهدت هایشان بهره می‌برند. نه تنها در دفاع قدس بلکه در مقابله با توطئه‌های مختلف دشمن مجاهدت می کنند. بغداد و بیروت و دمشق و صنعا و فلسطین و افغانستان و بسیاری از کشورها را از چنگ و دندان استکبار جهانی نجات می دهند و  به ملت‌ها آزادی و حیات می بخشند. اگر حضور پربرکت این عزیزان نبود نه تنها ملت ما بلکه ملت‌های دنیا در زیر چکمه دژخیمان و گلویشان زیر قمه و خنجر نیروهای نیابتی استکبار جهانی بود.
قریشی افزود:  پیروزی شهید سلیمانی در مقابله با داعش به برکت حضور ایشان و هم‌رزمانش محقق شد. یکی از یاران ایشان شهید پورجعفری است. این شهید بزرگوار از آغاز جوانی و در حالی که به تازگی ازدواج کرده بود، در سال ۶۱ به سپاه پیوسته و به جبهه می رود. پس از آن هم به مبارزه با استکبار می‌پردازد و در ادامه با شهید سلیمانی به نیروی قدس می پیوندد. شهید پورجعفری بیش از چهل سال همراه و همرزم شهید سلیمانی بود.  شهید پورجعفری چابک و کارآمد به عنوان بازویی پرتوان در کنار شهید سلیمانی بود. شهید پورجعفری را می توانیم در همه پیروزی ها و افتخارات شهید سلیمانی شریک بدانیم.
سردار قریشی درباره شهادت سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی می توانست به گونه‌ای دیگر شهید شود؛ مثلا توسط فرد کثیفی ترور شود اما اینکه توسط شقی‌ترین آدم‌ها و با همکاری سازمان‌های جاسوسی و با مدرن ترین تجهیزات آن هم زمانی که با لباس رزم نبوده و به عنوان مهمان وارد کشور عراق شده به این شکل به شهادت برسد خودش  پاداش بزرگی برای شهید سلیمانی و یارانش بود.
او درباره ابعاد شهادت سردار سلیمانی افزود: شخصیت شهید سلیمانی به گونه‌ای بود که معمولا خودش را نشان نمی‌داد و بیان نمی‌کرد اما بعد از شهادتش چنین حرکت بزرگی را نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر هم شاهد بودیم. در چند سال گذشته در عراق بارها مردم عراق با وجود کمبود امکانات به کاروان‌های آمریکا برای انتقام حاج قاسم حمله کردند. الحمدالله هدف‌گذاری شان هم محقق شد و آن هم اخراج آمریکا از منطقه است.
قریشی ادامه داد: ممکن است خیلی‌ها مطرح کنند بالاخره نتیجه این همه خون دادن‌ها و از دست دادن جوانان چه بود؟ بعضی سم‌پراکنی را انجام می‌دهند. من فقط چند مورد را بیان می‌کنم. در چهل سال قبل که مردم ما انقلاب کردند، سر جنگ و ستیز نداشتند و فقط می‌خواستند زیر پرچم استکبار نباشند. دشمنان با تحریم که از زمان انقلاب شروع شد، فکر می‌کردند می‌توانند ایران را زیر پرچم استکبار برگردانند. این کار را کردند چون می‌دانستند در ایران این توانمندی وجود ندارد که بتواند مردم را اداره کند. از نظر مواد غذایی، پزشکی و تاسیسات، ایرانی‌ها وابسته به غرب بودند. فکر می‌کردند این کشور قادر نیست از خودش دفاع کند، از نظر سیاسی ملت ایران نمی‌تواند خودش را اداره کند و از نظر دارو و درمان به مشکلات عدیده دچار می‌شود. تا دو سه سال بعد از انقلاب هم پزشکان ما از کشورهای دیگر تامین می‌شدند. فکر می‌کردند با یک حمله خارجی حتما دیگر ملت ایران را شکست می دهند ولی الان بعد از چهل سال از مبارزه ما با استکبار جهانی همه اینها عوض شده. آن موقع کشور ما را تحریم  می‌کردند که چیزی به دست مردم ایران نرسد، امروز کشورهای دنیا را تحریم میکنند که از ما بنزین نخرند. ایران چهل سال قبل جولانگاه غربی ها بود و روسای جمهور آمریکا می‌گفتند منفعت ما در منطقه به خطر افتاده الان می‌گویند میخواهیم از منافع خودمان در یمن و سوریه و فلسطین دفاع کنیم. دیروز در همین تهران مردم ما امنیت نداشتند و مزدوران امریکایی در کوچه خیابان تهران مردم ما را شهید می‌کردند. نه تنها نیروی نظامی، بلکه دوچرخه‌ساز و تعمیرکار و ... فقط به خاطر اینکه طرفدار این نظام بودند. دیروز شهرهای ما را در کردستان اشغال کردند امروز هزاران کیلومتر آن ورتر ما دشمن را تعقیب می‌کنیم. این تفاوت‌ها، تفاوت از زمین تا آسمان است‌. دیروز ما برای تامین یک پزشک عمومی دچار مشکل بودیم امروز برجسته‌ترین جراحی ها در ایران انجام می شود. دیروز در بعد نظامی همین شهید سلیمانی و شهید پورجعفری برای مبارزه، حتی سیم خاردار هم در اختیار نداشتند و تحریم بودیم. امروز ما پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را تولید می‌کنیم. افتخار می‌کنیم در حوزه فضایی  به سطحی از رشد رسیدیم که ماهواره پرتاب می‌کنیم. افتخار می‌کنیم که فرزندانمان موشکی می‌سازند که حداکثر بُعدی که برایش تعریف کردیم ۲۰۰۰ کیلومتر است و بدون هیچ خطایی به هدف می‌خورد. این حرف ما نیست فرمانده امریکا گفت ایرانی ها هر چه می‌خواستند بزنند را زنند. این ها دستاوردهای مادی است در کنارش دستاوردهای معنوی  است که مهترینش استقلال و هویتی است که کشور ما در دنیا به دست آورده است. کشوری که پادشاهش با اجازه نفر دوم سفارت امریکا و انگلیس فقط می‌توانست حرکات سیاسی داشته باشد امروز نماینده شما در مقابل استکبار جهانی است. ماه ها و سال ها آن‌ها را به مذاکره وامی‌دارد؛ اینها گوشه‌ای از این دستاوردها و مجاهدت‌هاست.

در بخش دیگری از این مراسم فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی هم اظهار کرد:  صحبت درباره شهید حاج قاسم سلیمانی در یک جمع رسانه‌ای برایم افتخار بزرگی است. تجلیل حاج قاسم با حالتی از شور و شعور و بغض و کینه همراه است. وقتی از ایشان صحبت می‌کنیم، باآشفتگی همراه است؛ چرا که خودش صاحب واژه بود. همین لفظ مقاومت قبل از شهید قاسم سلیمانی وجود خارجی نداشت. او جغرافیای منطقه را تغییر داد. ۴۰ سال پیش امام (ره) درباره صدور انقلاب صحبت کردند و در حد ایده بود و حاج قاسم به آن تحقق بخشید. قدرتی که حاج قاسم داشت قدرت واژه‌ها بود. ما دو سال است با کلمه حاج قاسم زندگی می‌کنیم «مرد میدان» که کلمه خودش است و عاشورا را با جمله‌اش برگزار می‌کنیم که «ما ملت امام حسینیم».
او درباره دیگر ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: او در طول عمرش با رسانه‌ها رودررو نشد و فقط یک مصاحبه دارد. مراسم‌هایش همیشه محرمانه بود تا رسانه ها ندادند که حاج قاسم قرار است آنجا شرکت کند. این‌ مرد که همیشه از رسانه دوری می‌کرد، به بزرگترین رسانه جمهوری اسلامی در دو سال گذشته تبدیل شد. حاج قاسم پشت رسانه بود اما الان رسانه پشت حاج قاسم است‌. بزرگترین پلتفرم تولید محتوا اسمش را سانسور می‌کند چون این کلمه جریان‌ساز است و از روز اول با دایره بزرگی از واژگان همراه بوده. زندگی و تاریخ این مرد با واژه و کلمه است.
مهدی پور با بیان اینکه «قدس در زندگی حاج قاسم سلیمانی، عین واقعیت زندگی‌اش است»، در این زمینه یادآور شد: از پادگان قدس شروع کرده به نیروی قدس پیوسته و در نهایت در راه قدس شهید شد. شعار بود که راه قدس از کربلا است. حاج قاسم راهش را باز کرد.
او خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم حاج قاسم سلیمانی مرزهای ایران را بزرگ کرده، منظور مرزهای زمینی نیست. شهید قاسم سلیمانی تنها فرمانده ایرانی است که به طور مستقیم به اسرائیل حمله کرده و اسرائیل نتوانسته پاسخش را بدهد. افسانه‌های زیادی شنیدیم اما قاسم سلیمانی افسانه نبود. او همیشه از رسانه دور بوده است. دنیا مکانیزم‌های دیگری برای بزرگ شدن و شهره شدن دارد. اساس همه چهره‌ها و سلبریتی‌ها در برابر جذبه حاج قاسم رنگ می بازند که به برکت خون و صدق و اخلاصش است.
وقتی درباره حاج قاسم صحبت می‌شود، با شور، بغض و کینه همراه است تا انتقامی گرفته شود و ما این انتقام سخت را روزشمار می‌کنیم که ان‌شاءالله بانیان شهادتش به‌سزای عمل برسند. برای ما که تولید محتوا می‌کنیم نحوه دیگری از انتقام وجود دارد. اگر ما بتوانیم معماری تازه‌ای از ادبیات مقاومت عرضه کنیم و با تحریف های بزرگی که صورت می‌گیرد و حاج قاسم را زیر سوال می‌برد مقابله کنیم وظیفه بزرگ ما در حوزه کار رسانه است و باید در گرفتن انتقام نقش ایفا کنیم.
در بخش دیگر این نشست عباس محمدیان، رییس سازمان بسیج رسانه هم گفت: یارانی که در مکتب حاج قاسم بزرگ شدند امروز باید در سطح تراز حاج قاسم به آنها پرداخته شود. شاید بتوان گفت بزرگترین خاطرات را از زبان شهید پورجعفری درباره حاج قاسم می‌شد بیان کرد ولی خب تقدیر الهی این بود که این دو بزرگوار با هم پر بکشند و به ملکوت سفر کنند. باید شاخص‌های مکتب حاج قاسم را برای نسل‌های دهه‌های آینده انقلاب تبیین کنیم. رسانه‌ها امروز روایتگران اصلی این جبهه هستند و می‌توانند با روایت اصل موضوع از تحریف جلوگیری کنند، زیرا دشمن درصدد است که تفکر مکتب حاج قاسم سلیمانی را تحریف کند. دوستان رسانه‌ای باید با قلم‌ها و دوربین هایی که در اختیار دارند از این ظرفیت بالقوه استفاده کنند و ترویج مکتب حاج قاسم را در دستور کار قرار دهند.
در پایان این نشست از خبرنگارانی که خاطرات خود را از مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی تعریف کردند، تجلیل شد.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار