تاریخچه، صیادی در جزیره خارگ به دو قرن پیش باز می‌گردد و مردمان این جزیره در صید مروارید در استان و حتی کشور پیشتاز بوده‌اند ولی متاسفانه تاکنون مسوولان استانی و کشور برای رفع مشکلات در این موزه اقدام اساسی انجام نداده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۴ 07 March 2015
تابناک بوشهر: همه جزیره خارگ را به عنوان جزیره‌ای صنعتی می‌شناسد اما این جزیره سابقه‌ای دیرینه در صنعت ماهیگیری دارد و عده‌ قابل توجهی از مردم آن، کسب و کار خود را به دریا وابسته کرده‌اند، با این اوصاف در سال‌های گذشته به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب به جهت توسعه صنعت ماهیگیری، ماهیگیران با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

تاریخچه، صیادی در جزیره خارگ به دو قرن پیش باز می‌گردد و مردمان این جزیره در صید مروارید در استان و حتی کشور پیشتاز بوده‌اند ولی متاسفانه تاکنون مسوولان استانی و کشور برای رفع مشکلات در این موزه اقدام اساسی انجام نداده‌اند.

  یکی از صیادان خارگی با اشاره به این‌که هر ساله در این فصل بادهای شدید که وارد (خور) حوضچه صیادی می‌شوند، موج بسیار سنگین و با ارتفاع بالا ایجاد می‌کنند، گفت: ما مجبوریم برای جلوگیری از غرق شدن قایق‌های خود، شب را کنار اسکله بخوابیم و با توجه به این‌که این مشکل تا‌کنون خسارات زیادی را به بار آورده است، متاسفانه تا‌کنون اقدام موثری در این رابطه صورت نگرفته است.

نماینده صیادان نیز در ادامه ضمن تاکید بر این‌که باید به صیادان خارگی توجه بیشتری بشود، اضافه کرد: بیش از 400 صیاد در جزیره خارگ مشغول به فعالیت هستند که از کمترین امکانات صید و صیادی در کشور برخوردار هستند  و با توجه به پیشرفت‌های جزیره بسیاری که در این صورت گرفته است، اما متاسفانه جامعه صیادان از کوچک‌ترین امکانات نیز محروم ماند‌ه‌اند.

وی با بیان این‌که ما حتی برای پهلوگیری شناورهای خود نیز مشکل داریم، ادامه داد: تاکنون وعده‌های زیادی به جامعه صیادی در خارگ داده شده است ولی تاکنون هیچ‌کدام از آنها عملی نشده و در حد وعده مانده است.

گفتنی است که در حال حاضر علاوه بر جزیره خارگ، صیادان سایر نقاط استان نیز با چنین مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و صیادان شهرستان‌های مرزی استان نظیر گناوه و دیلم که دارای مرزهای دریایی قابل توجهی هستند، به‌تازگی با پدیده‌ای به نام صید ترال مواجه شده‌اند که این امر باعث از بین رفتن گونه‌های دریایی و قطع شدن روزی صیادان این شهرستان‌ها شده و لازم است مسوولان استانی که تاکنون وعده‌های فراوانی را برای توسعه بنادر استان داده‌اند در راستای عمل به وعده‌های خود اقدامات جدی‌تری را انجام دهند.
منبع: مهر
برچسب ها: صیادان خارگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار