چونان کوه استوار ایستاده است رو به طلوع خورشیدی که رنگ طلایی صبحگاهی خودش را به زردکوه بختیاری می‌پاشد، هر چند سرما از میان تکه سنگ‌های صخره‌ای به سیاه چادرها و چادرهای امدادی سفید رنگ سرک می‌کشد ولی دلش قرص است که در این فصل سرما، اهالی منطقه تنها نخواهند ماند.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷ 31 October 2021

اینجا کافی است یک نسیم صبحگاهی پاییزی برآید، سرما را تا پایین کوه برای همه به ارمغان می‌آورد، حتی آتش این چند تکه چوب جنگلی هم نمی‌تواند سوز سرما را دَک کند.

کوهرنگ چهارمحال و بختیاری مهرماه امسال شاهد یک زلزله ۵.۷ریشتری بود و بخشی از خانه‌های مردم در آستانه فرارسیدن سرما خسارت دید.

برای دیدار با مردم زلزله‌زده کوهرنگ راهی منطقه بازفت در این شهرستان شدیم جایی که درختان بلوطش نشان می‌دهد قدمتی تاریخی دارد و کوهرنگ همان سرزمینی است که سرمای آن زبانزد است و از آبانماه به بعد سرما در این منطقه تشدید می‌شود

برای رسیدن به این منطقه با عبور از گردنه سخت‌گذر و کوهستانی چَری شهرستان کوهرنگ همراه با آغاز نخستین بارش باران پاییزی در چهارمحال و بختیاری به دشت پر از  محبت عشایرنشین بختیاری بازفت رسیدیم.

علاوه بر شدت بارش باران اما با سرعت تمام مسیر گردنه چری در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده و جنگل‌های بلوط را طی می‌کنیم تا هر چه زودتر به بخش بازفت برسیم.

در طول مسیر درختان جنگل‌های کوهرنگ با رنگ‌های سبز، سرخ، زرد و قرمز زیبایی خاصی به فصل پاییز داده است و شهرستانی که خود تامین‌کننده آب رودخانه کارون و زاینده‌رود بود اینکه با خشکسالی روزگار سپری می‌کند.

در طول مسیر، عشایری که با خودرو تردد می‌کنند خبرهای خوشی دارند رییس جمهوری به اندیکا آمده است و حدود ۴۰کیلومتر آن طرف‌تر از بازفت در یک روز جمعه دیگر مناطق زلزله‌زده بختیاری میزبان رییس‌جمهوری است.

مردم بختیاری که برخی از اقوام آنها در اندیکا ساکن هستند اعلام کرده‌اند دولت برای بازسازی این مناطق تصمیمات خوبی گرفته است و حضور رییس جمهوری در این منطقه باعث دلگرمی بسیار زیاد مردم شده است.

دیدار با زلزله‌زدگان کوهرنگ در سرمای عجین شده پاییز

با سرعت بیشتری روستاهای مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ مانند فریک، کچوز، باغ‌چندار، دره‌شیخ‌عالی، گراب، هونی، چبد و دوراهی لبد را از میان مال‌کنون عشایر، سیه‌چادرها و چادرهای جمعیت‌هلال‌احمر را پیمودیم و هر لحظه سرعت و شدت بارندگی بیشتر می‌شد.

آنتن‌های تلفن‌همراه کمی قبل از دوراهی "لِبد " همان منطقه‌ای سه دهه پیش زیرخروارها خاک کوه رفت، قطع و از سرویس‌دهی خارج می‌شود، اما مردم زلزله‌زده در بالا دست مناطق عشایری دارای اتصال به شبکه تلفن همراه هستند.

اینجا شیب تُند گردنه تاراز است، نزدیک جایگاه یادمان استان مسعود بختیاری (بهمن علاءالدین) در حدود ۴۰ کیلومتری قلعه خواجه خوزستان، که مردم بختیاری برای این استاد موسیقی احترام زیادی قائل هستند.

دیدار با زلزله‌زدگان کوهرنگ در سرمای عجین شده پاییز

اکنون رسیده‌ایم به میان زلزله‌زدگان شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری هوا سرد است، سرعت بالا بادی و باران نیم‌بند، دلتنگی برای رفتن به قشلاق و ترک خانه ای که چند هفته پیش گرما دورهمی و  چای آتشی، برای بچه‌ها خاطرات خوشی بود.

دیدار با زلزله‌زدگان کوهرنگ در سرمای عجین شده پاییز

با حضور در روستای گراب در کنار خانه‌ای سنگی و چادر برپا شده جمعیت هلال‌احمر ایستادیم و با دعوت صاحب‌خانه پس از استراحت کوتاه با زلزله‌زدگان برای دیدن مناطق زلزله‌زده به راه افتادیم.

خانه‌های سنگی مردم و محل‌های نگهداری دام در روستای گراب بر اثر زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری اخیر تخربب شده است و مردم اکنون در چادرهایی سکونت دارند که نه تنها از نظر دمای هوا گرم نیست، بلکه به‌ علت بارش باران، آب به داخل آن نفوذ و فضایی سرد را ایجاد کرده است.

خورشید به میان آسمان رسیده است، اما هوا همچنان سرد است و چشمان نگران پدران و مادران در نگاه بعض‌آلود و ملتمسانه کودکان گره خورده است و نشستن در کنار آتشی از چوب‌های بلوط تنها اُمید گرمابخش برای آنان در این روزهای سرد و بارانی است.

بارش باران و هوای سرد اجازه حضور مردم در چادرهای جمعیت هلال‌احمر را می‌داد، با این‌حال مردم حتی جرات سکونت در ساختمان‌ها و خانه‌های خود را هم به‌علت ترک‌های ناشی از زمین‌لرزه اخیر نداشتند.

کمی آن‌سوتر از اهالی، دام‌های سنگین و سبک روستاییان و عشایر زیر باران و یا در کنار جرزهای ترک خوده جایگاه‌های دام ایستاده است و تهیه آذوغه برای دام در این فصل که هم زمین خشک است و بی علف و هم سرد است، بسیار سخت خواهد بود.

کودکان از پدر و مادر خود درخواست دارند تا به‌علت سردی هوا و بارش باران به درون خانه بروند اما والدین تنها با سکوتی معنادار آنان را به حضور در پای آتش توصیه کنند.

دیدار با زلزله‌زدگان کوهرنگ در سرمای عجین شده پاییز

کمبود وسایل گرمایشی، نداشتن نایلون برای عایق‌بندی چادرها، خراب شدن محل‌های سکونت و نگهداری دام، آغاز فصل سرد و شروع بارش‌ها از مهم‌ترین مشکلات و تسریع در روند آواربرداری، حمل مصالح ساختمانی، آغاز عملیات اجرایی بازسازی واحدهای مسکونی و نگهداری دام، تامین وسایل گرمایشی و اسکان موقت از اولویت‌های اصلی مردم مناطق زلزله‌زده به‌شمار می‌رود.

وضعیت مردم روستاهای دیگر بخش بازفت مانند چبد، کچوز، باغ‌چندار و دره‌شیخ‌عالی نه تنها از اهالی گراب بهتر نبود بلکه به مراتب با شرایط دشوارتری همراه است.

در روستای دره‌شیخ‌عالی و تعدادی از روستاهای دیگر بخش بازفت چشمه‌های تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم بر اثر وقوع زمین‌لرزه خشک و یا خروجی آن بیش از ۱۰ متر جابه‌جا شده و مسیرش تغییر کرده است.

در این شرایط نبود آنتن تلفن همراه و بهره‌مند نبودن مردم از اینترنت مشکلات فراوان و مضاعفی برای اهالی ایجاد کرده است و در این وضعیت دانش‌آموزان نه تنها امکان حضور در مدارس را ندارند بلکه از شبکه شاد هم به‌علت مشکلات اینترنتی بی‌بهره‌اند.

مردم روستای کچوز نه تنها خانه و محل نگهداری دام خود را از دست داده‌اند، بلکه به‌علت خشکسالی‌های اخیر و خشکیدگی چشمه آب آشامیدنی مجبورند با پیمودن مسیری طولانی، در شرایط کنونی برای برداشت آب به دره پایین روستا و در کنار رودخانه بروند.

اهالی روستاهای دیگر بخش بازفت شرایط مشابه و شاید بدتر نسبت به مردم روستاهای گراب، دره‌شیخ‌عالی و کچوز داشتند.

دیدار با زلزله‌زدگان کوهرنگ در سرمای عجین شده پاییز

به رییس جمهوری و دولت سیزدهم امید بسیار داریم

محمد از اهالی این منطقه بازفت کوهرنگ است با گویش دلنشین بختیاری می‌گوید: به آیت الله ابراهیم رئیسی و رییس جمهوری امید بسیار داریم چرا که حضور در اندیکای خوزستان بسیار با امید همراه بود.

این عشایر شهرستان کوهرنگ می‌گوید:حضور میدانی رییس جمهوری در کنار عشایر و شنیدن حرفها و دغدغه‌های عشایر بسیار اهمیت دارد و این نشان می‌دهد که مردم زلزله زده کوهرنگ تنها نخواهند بود.

حضور پررنگ و میدانی رییس‌جمهوری و مصوباتی که برای تسریع در روند بازسازیاین مناطق و همچنین طرح‌های برای سرعت‌بخشی به روند خوزستان داشته‌اند، به دلیل رفت و آمد عشایر از چهارمحال و بختیاری به خوزستان برای مردم این منطقه نیز با دلگرمی همراه شده است و خبرهای خوشی که همتباران و بختیاری‌ها از سفر رییس جمهوری به اندیکا داده‌اند باعث خوشحالی و امید این مردم شده است.

دولت پای کار ساخت خانه های تخریب شده ناشی از زلزله است

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور خسارت زلزله اخیر شهرستان کوهرنگ پنج هزار میلیارد ریال برآورد و به هیات دولت اعلام شد.

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: برای جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها و تامین هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده کوهرنگ ۸۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار استانداری چهارمحال وبختیاری قرار می‌گیرد.

اسماعیل نجار تاکید کرد: مسوولان تا آخرین لحظه بازسازی، نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی و رفع مشکلات مناطق زلزله‌زده در کنار مردم هستند.
وی افزود: برای بازسازی واحدهای شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده ۲۵۰ میلیون ریال به‌منظور تعمیر هر واحد مسکونی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، برای خرید لوازم خانگی و معیشتی به هر خانوار تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، به‌منظور اسکان موقت هر خانوار شهری و روستایی ۲۰۰ میلیون ریال و برای بازسازی واحدهای نگهداری دام در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض کمک خواهد شد.
نجار تصریح کرد: آواربرداری و حمل مصالح ساختمانی برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
وی یادآور شد: برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در شهرهای مناطق زلزله‌زده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و در روستاها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال با نرخ چهار درصد پرداخت می‌شود.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: همچنین برای مرمت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، به‌منظور تامین و تهیه وسایل معیشتی زلزله‌زدگان ۳۰۰ میلیون ریال و برای بازسازی هر جایگاه دام ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی تسهیلات بانکی به هر خانوار پرداخت می‌شود.
وی گفت: بنیاد مستضعفان ر برای بازسازی هر واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده هشت تن و به‌منظور تعمیر هر خانه یک تن سیمان اختصاص می‌دهد.
نجار تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به تجربه بالا در حوادث مختلف و برخورداری از امکانات و تجهیزات، کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را آغاز کرده است.
وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصالح را به‌صورت متمرکز خریداری و به مناطق زلزله‌زده حمل می‌کند.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: بنیاد برکت را متقاعد کردیم تا در مناطق زلزله‌زده اقدام به مدرسه‌سازی کند.
نجار یادآور شد: سالانه از محل اعتبارات حوادث کشور مبلغی در قالب اعتبارات نقدی و خرید ماشین‌آلات به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک‌های می‌شود.

در زمین‌لرزه اخیر ۸۸ واحد مسکونی شهری و ۴۰۸ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان آسیب جدی دید که افزون بر ۳۰۰ واحد مسکونی به تعمیر اساسی نیاز دارد.

بابت بازسازی واحدهای شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده ۲۵۰ میلیون ریال، برای تعمیر هر واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، به‌منظور خرید لوازم خانگی و معیشتی زلزله‌زدگان به هر خانوار تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، برای اسکان موقت هر خانوار شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده ۲۰۰ میلیون ریال و به‌منظور بازسازی هر واحد ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض کمک خواهد شد.

آواربرداری و حمل مصالح ساختمانی برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و برای تامین هزینه‌های مرتبط با زیرساخت‌ها و صدور پروانه ساختمانی در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده کوهرنگ ۸۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار استانداری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته تا بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های این مناطق توزیع شود.

برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در شهرهای مناطق زلزله‌زده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و در روستاها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال با نرخ چهار درصد پرداخت می‌شود.

همچنین برای مرمت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، به‌منظور تامین و تهیه وسایل معیشتی زلزله‌زدگان ۳۰۰ میلیون ریال و برای هر جایگاه دام ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به هر خانوار پرداخت می‌شود.

بنیاد مستضعفان برای بازسازی هر واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده هشت تن و به‌منظور تعمیر هر خانه یک تن سیمان اختصاص می‌دهد.

جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ قلم انواع تجهیزات اساسی شامل ۱۶۸ دستگاه چادر، یک‌هزار و ۳۰۰ تخته پتو، ۳۳۵ تخته موکت ۶ متر مربعی، ۳۲۸ شعله چراغ گرمایشی والر، ۹۱ سِت انواع ظروف، ۱۴ شعله هیتر (بخاری) برقی، ۵۰ گالن آب و هشت کُلمن آب به همراه ۲ هزار و ۷۷۰ قوطی انواع کنسرو خوراکی، ۵۸۰ کیلوگرم برنج و ۲۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته بین زلزله‌زدگان ۲۲۳ روستای شهرستان کوهرنگ توزیع کرده است.

در این مدت یک‌هزار و کیلوگرم نایلون برای پوشش و حفاظت چادرها، وسایل و تجهیزات زلزله‌زدگان در برابر بارش‌های احتمالی بین زلزله‌زدگان توزیع شد.

هم‌اکنون ۲۱ گروه امدادی از جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری برای خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده کوهرنگ فعالیت دارند و در این مدت ارزیابی خسارت وارد شده و خدمات‌رسانی به یک‌هزار و ۴۵۰ خانوار زلزله‌زده کوهرنگی را انجام داده‌اند.

از ابتدای وقوع زمین‌لرزه اخیر در شهرستان کوهرنگ ۷۰ گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده فعال شدند و آمادگی خود را برای بازسازی این مناطق اعلام کردند.

در این زلزله به ۴۲ مدرسه شهرستان کوهرنگ بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است که با توجه به قدمت بالای آن‌ها ارزش تعمیر ندارد.

هزینه مورد نیاز برای تخریب و بازسازی ۴۲ مدرسه آسیب‌دیده در زمین‌لرزه اخیر کوهرنگ ۳۷۷ میلیارد ریال برآورد شده است.

زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهرماه امسال مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند.

این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و اگر چه خسارت جانی در پی نداشت اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به این استان وارد کرد.

پس از آن نیز  ۶۵ پس‌لرزه شهرستان کوهرنگ را لرزاند که بزرگی چهار مورد آن بیش از چهار ریشتر بود وخسارت‌های زلزله اصلی ۵.۷ ریشتری را تشدید کرد.

پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان این استان از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا تعدادی از خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۲۰۰ خانوار چادر و بسته‌های امدادی نظیر وسایل گرمایشی، مواد غذایی و سایر مایحتاج ضروری زندگی از سوی هلال احمر استان تویع شده است.

چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

وحید رئیسی دهکردی - احمد ریاحی دهکردی

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار