افزایش تعداد افراد زباله‌گرد در جامعه، فارغ از همه آسیب‌هایی که به دنبال دارد رنج مضاعفی برای پاکبانان ایجاد و زحمات این قشر شریف را چندبرابر کرده است، موضوعی که شاید به عنوان یک آسیب اجتماعی از چشم خیلی‌ها پنهان مانده باشد.
کد خبر: ۹۹۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸ 02 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، پیرمرد سرش پایین بود و در حالی که زیر لب با خودش زمزمه‌ای شبیه غرولند داشت مشغول جمع کردن زباله‌هایی در اطراف سطل آهنی و بزرگی بود، زباله هایی که معلوم بود پس از پاره شدن آن اطراف ریخته شده و الان زحمتش برای پاکبانی زحمتکش مانده است.

نزدیک تر که رفتم متوجه شدم پاکبان میانسال شکایتش از زباله هایی است که پس از قرار داده شدن در سطل زباله دوباره روی زمین پخش شده اند و او حالا مجبور است دوباره آنها را جمع کند.

می گفت در یکی دو سال اخیر و با افزایش افراد زباله گرد زحمتشان چند برابر شده است، بارها پیش آمده خیابانی را تمیز کرده اند اما هنوز به انتهای آن نرسیده اند مقدار زیادی زباله کنار سطل های آهنی و حتی وسط کوچه و خیابان پخش زمین شده است.

اکنون نزدیک به سه هزار پاکبان و نیروی خدمات شهری در شهرداری کلانشهر کرمانشاه مشغول خدمت هستند. کلانشهری که یک میلیون نفر از جمعیت ۲میلیونی استان را در خود جای داده است.

این روزها اگر از منزل خارج شویم و از کنار سطل های آهنی زباله که در کنار کوچه ها و خیابان ها قرار داده شده بگذریم حتما با افرادی مواجه می شویم که به دنبال وسیله ای به درد بخور داخل این سطل ها می گردند تا بلکه پلاستیکی، شیشه ای، آهنی، ضایعاتی و خلاصه چیزی که بدردشان بخورد پیدا کنند.

حالا جدا از اینکه این هم خود یک درد و غصه برای جامعه ماست اما رفتار اغلب آنها خواه ناخواه باعث کثیف شدن محیط شهر و جامعه و وارد کردن زحمت و رنجی مصاعف برای پاکبانان می شود، آن هم در شرایط کنونی که جامعه ما درگیر نبرد با ویروس کروناست.

افراد زباله گرد اغلب برای پیدا کردن وسیله مورد نیاز خود اقدام به جستجو و پاره کردن کیسه زباله ها می کنند و همین کار باعث پخش شدن آنها در محیط پیرامونی می شود که این رفتار می تواند آسیب های مختلفی را به همراه داشته باشد.

مجبوریم یک محل را چندبار پشت سرهم نظافت کنیم

عمو «عطا» یکی از پاکبانان این شهر است که از شرایط نابسامانی که برایشان درست شده گلایه داشت، می گفت محله ای که برای نظافت تحویلمان است را تمیز می کنیم اما هنوز به آن سر خیابان نرسیده ایم خرواری از زباله را می بینیم که کنار سطل زباله و یا حتی وسط کوچه و خیابان رها شده است.

او می گوید: بسیاری از شهروندان رعایت می کنند و کیسه های زباله را در سطل های تعبیه شده قرار می دهند اما متاسفانه افراد زباله گرد که به دنبال پلاستیک و مقوا و شیشه و آهن می گردند آنها را پاره و در محیط پیرامون پخش می کنند.

این پاکبان میانسال کرمانشاهی ادامه داد: همین موضوع رنج و زحمت ما را آن هم در این شرایط کرونایی مضاعف کرده و حتی باعث می شود مجبور شویم یک محل را ۲ یا حتی سه بار پشت سر هم و به فاصله کمتر از یکساعت نظافت کنیم.

عمو عطا در عین حال برای آنهایی که زحمتشان را دوچندان کرده اند نیز دلسوزی می کند و می گوید: البته همه تقصیرها هم گردن آنها نیست، هیچ کس دوست ندارد روزیش را در سطل های زباله جستجو کند اما وقتی دیگر چاره ای نداشته و به آخر خط رسیده باشد مجبور است و برای چنین افرادی نظافت و تمیزی اهمیتی ندارد.

وی در پایان آرزو می کند: این کاش می شد برای این افراد کاری در حد یک حقوق بخور و نمیر دست و پا کرد و یا تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داد تا هم شاهد این صحنه های تلخ نباشیم و هم رنج و زحمت ما اضافه نشود.

فرهنگ زباله گردی با خودرو باید تغییر کند

آقای «غلامرضا ایرانمنش» یکی دیگر از پاکبانان دیار ماست که او هم از وضعیت موجود و کثیفی چندباره خیابان ها و معابر شهر پس از انجام نظافت گلایه دارد.

او هم در این خصوص می گوید: خیلی ها فکر می کنند ما پاکبانان وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهیم در حالی که اینگونه نیست و بارها پیش آمده چند دقیقه پس از نظافت محل شاهد پخش شدن زباله ها در محیط اطراف بوده ایم.

این پاکبان اضافه می کند: عموما افراد زباله گرد با پاره کردن کیسه های زباله به جستجوی پلاستیک و شیشه می پردازند و با برداشتن آنها، بقیه زباله ها را در اطراف سطل زباله رها می کنند اما متاسفانه برخی شهروندان ما را در این کثیفی مقصر می دانند.

وی گفت: حتی با گوش خود شنیده ام که برخی از این شهروندان می گویند این افراد یعنی ما معلوم نیست برای چه حقوق می گیرند وقتی کاری انجام نمی دهند.

آقای ایرانمنش افزود: علاوه بر افراد زباله گرد متاسفانه برخی از مردم عادت دارند کیسه های زباله را روی صندوق عقب خودرو حمل کنند تا مثلا آن را داخل سطل های زباله بندازند اما من بارها به چشم خود دید ام همان کیسه از روی خودرو به پایین پرتاب شده و خیابان را مملو از زباله کرده است.

این پاکبان تصریح کرد: اگر فرهنگ ریختن زباله در جامعه توسط برخی مردم تغییر کند و شرایط اقتصادی بهتر شود به گونه ای که افراد بیکار و زباله گرد مجبور نشوند روزی خود را در سطل های زباله جستجو کنند قطعا شهر زیباتری خواهیم داشت.

وی در پایان خواهشی هم از عموم مردم داشت و آن هم این بود که ماسک های خود را پس از استفاده در کوچه و خیابان رها نکنند چرا که این کار سلامت پاکبانان و حتی خود شهروندان را به خطر می اندازد. 

شکم گرسنه تمیزی و کثیفی نمی فهمد

در ادامه تلاش کردم با افراد زباله گرد هم صحبتی داشته باشم اما تا می فهمیدند خبرنگارم و قصد مصاحبه دارم یا قید آن سطل زباله را می زدند و دور می شدند و یا از من می خواستند به آنها نزدیک نشوم چرا که تمایلی برای صحبت ندارند.

داشتم ناامید می شدم تا اینکه بالاخره یکی از آنها حاضر شد خیلی کوتاه با من صحبت کند، هرچند پاسخ او به پرسش من در مورد زباله گردی و تاثیری که بر زیبایی و نظافت شهر می گذارد، قابل تامل بود.

وقتی از او پرسیدم زباله گردی شما و رها کردن آن در محیط اطراف و کوچه و خیابان چهره شهر را زشت می کند، پاسخی قابل تامل داد، "شکم گرسنه تمیزی و کثیفی، زشتی و زیبایی نمی فهمد".

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار