رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم با ابراز نگرانی از زیان ده شدن سازمان پایانه های مسافربری شهرداری خواستار اتخاذ تدبیری مناسب در این زمینه شد.
کد خبر: ۹۸۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 27 July 2021

به گزارش تابناک قم، مجید اخوان در نشست شورای اسلامی شهر مقدس قم با بیان این که سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قم در ایام شیوع کرونا بیشترین آسیب را در بین دیگر سازمان های شهرداری متحمل شده است اظهار کرد: عمده درآمد این سازمان از محل اختصاص ۵ درصد بلیت است که این منبع با توجه به کاهش شدید مسافرت های درون شهری عملا از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از درآمدهای پیش بینی شده برای این سازمان در سال ۱۳۹۹ محقق نشده است خاطر نشان کرد: به هر حال این کسری بودجه درباره سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قم به سال جاری نیز سرایت کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر در ادامه خواستار تدبیر لازم در این زمینه شد و اذعان کرد: شاید ادغام این سازمان در برخی دیگر از سازمان های شهرداری و تشکیل یک سازمان تجمیع شده بتواند به عنوان یک راهکار دنبال شود.

وی با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ این سازمان گفت: پیش بینی اولیه درباره وصولی های این سازمان در گذشته، هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که این عدد در عمل به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

اخوان افزود: هزینه کرد این سازمان در سال ۱۳۹۹، بیش از ۶ میلیارد تومان بوده است و از این رو باید آن را سازمانی کاملا زیان ده دانست.

وی با تاکید بر اینکه چاره ای غیر از تصویب تفریغ بودجه این سازمان در سال گذشته وجود ندارد یادآور شد: به هر حال این کسری بودجه در صورت های مالی ثبت و انباشته می شود تا بتوان آن را در سال های بعد جبران کرد.

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این نشست به کاهش حدود ۸۰ تا ۹۰ درصدی مسافران حمل و نقل عمومی بویژه در ماه های نخست شیوع کرونا اشاره و اضافه کرد: البته سازمان پایانه های مسافربری شهرداری علاوه بر کسب درآمد از طریق بلیت های اتوبوس، از محل اجاره غرفه های در اختیار نیز وصولی دارد، اما شیوع کرونا سبب شد تا اجاره بهای این غرفه ها نیز با مساعدت شورای اسلامی شهر به مستأجران بخشیده شود.

عباس ذاکریان در عین حال ادامه داد: بنابراین اکثر درآمد پیش بینی شده برای این سازمان از محل بلیت ها و حق اجاره ها در سال گذشته محقق نشد، اگرچه می توانستیم چک مستأجران خود را به اجرا بگذاریم، اما انصاف حُکم می کرد که این کار انجام نشود.

وی با بیان اینکه کاهش پرسنل برای کاهش هزینه ها در این سازمان در دستور کار قرار گرفته است یادآور شد: در ماه های اخیر، تمام تلاش برای کاهش هزینه های جاری در این سازمان انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم همچنین گفت: البته سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قم زمینی مازاد در اختیار دارد که توافق برای فروش آن و جبران برخی از هزینه ها با شهرداری مرکز انجام شده است که البته مراحل اداری فروش این زمین همچنان ادامه دارد.

وی همچنین خواستار کمک و مساعدت مدیریت استان به سازمان پایانه های مسافربری شهرداری از محل تسهیلات و کمک های بلاعوض مربوط به کرونا و به دلیل عدم تحقق درآمدهای سازمان شد.

و اما در پایان این نشست، اعضای شورای اسلامی شهر قم لایحه اخذ مصوبه تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قم را از حیث وصولی سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون و از حیث هزینه ای شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به تصویب رساندند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار