سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه گفت: تاغ‌زار‌های شهرستان سرخه به پیرسالی و دیرزیستی دچار هستند که خطر تشدید بیابان‌زایی را در پی دارد.
کد خبر: ۹۷۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲ 07 July 2021
 

 

 

به گزارش تابناک سمنان حمیدرضا سعیدی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه گفت: طرح هرس تاغ زار‌ها در سطح ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان به‌منظور جوان‌سازی و جلوگیری از آفت‌زدگی تاغ‌زار‌ها در حال اجراست.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از اجرای طرح مدیریت جنگل‌های دست کاشت خبر داد و اظهار داشت: سن بالای برخی از تاغ زار‌های شهرستان سرخه یکی از مشکلات این جنگل‌ها است.

او بیان کرد: در حال حاضر سن بسیاری از تاغ زار‌های شهرستان سرخه بیش از ۳۵ سال است درصورتی‌که سن دیر زیستی تاغ‌ها باید ۲۰ تا ۲۵ سال باشد.

سعیدی بر ضرورت جوان‌سازی تاغ زار‌های سرخه تاکید و بیان کرد: تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های پیاپی، تاغ زار‌های شهرستان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است به‌طوری‌که با کمبود بارندگی تاغ‌زار‌ها به سمت نابودی کامل پیش می‌روند.

او با بیان اینکه تاغ خاصیت جست‌زنی دارد و هنگامی‌که به سن دیرزیستی می‌رسد آفت می‌گیرد، تصریح کرد: در این مواقع اگر تاغ از سطح زمین هرس نشود آفت می‌گیرد و جنگل به سمت نابودی می‌رود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه از اجرای طرح هرس تاغ زار‌ها در سطح ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان خبر داد و تاکید کرد: با انجام عملیات هرس، از هر تنه تاغ جست‌های زیادی رشد و این کار به جوان‌سازی تاغ زار‌ها کمک می‌کند.

۵۵ درصد از وسعت ۹.۷ میلیون هکتاری استان سمنان را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهند و تاغ‌زار‌های دست‌کاشت یکی از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از توسعه بیابان و کانون‌های فرسایش بادی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار