مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان از افزایش مصرف آب و عدم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین در شهر همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۷۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱ 28 June 2021
مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان از افزایش مصرف آب و عدم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین در شهر همدان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، حمید عزیزی متواضع در گردهمایی مشاورین امور بانوان و خانواده دستگاه‌های اجرایی استان که همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع آب در حال حاضر موضوعی چالش برانگیز است، گفت: در حال حاضر ۷۰درصد مشترکین شهری در استان همدان بیش از الگوی مصرف، آب مصرف میکنند، ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا مصرف آب در استان را تا ۴۰درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی مصرف آب ۱۵۰لیتر در شبانه روز است، عنوان کرد: متاسفانه این رقم در شهر همدان ۶۰تا ۷۰درصد بیش از الگوی مصرف است.

عزیزی متواضع افزود:متوسط بارش باران در کشور یک سوم میانگین جهانی است درحالی که تبخیر آب در ایران سه برابر متوسط جهانی می‌باشد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه قرآن صراحتا به موضوع صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرده است، بیان کرد:۷۰درصد سطح زمین پوشیده از آب است که تنها ۳درصد از آن آب شیرین و ۹۰درصد آن به صورت یخ و غیر قابل دسترس می‌باشد.

وی افزود:علیرغم اینکه کره زمین آبی شناخته میشود، اما درصد اندکی از این آب به عنوان آب شیرین و در دسترس انسان‌ها می‌باشد.

وی با اذعان به اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰نفر از جمعیت جهان به آب شرب سالم دسترسی ندارد، خاطرنشان کرد: پیش بینی میشود ظرف ۲۰سال آینده یک سوم جمعیت جهان به آب شرب بهداشتی دسترسی نداشته باشند.

وی همچنین ضمن اشاره به گزارشی عنوان کرد: متاسفانه بر اساس گزارشات جهانی، در هر ۲۱ثانیه یک کودک به دلیل نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست میدهد.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که کشور ما کشوری کم آب است، گفت: بر همین اساس باید سازوکار‌های ما مطابق با شرایط موجود تغییر نماید.

عزیزی متواضع در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:۳۵ درصد مساحت کشور ایران در منطقه فراخشک، ۲۹درصد در قسمت در منطقه خشک و ۱۹درصد در منطقه نیمه خشک قرار دارد.

وی همچنین با اذعان به اینکه با فرونشست زمین مرگ زمین امری حتمی است، خاطرنشان کرد:میلیون‌ها سال زمان نیاز داریم تا زمین با دیگر احیا شود. 
وی با بیان اینکه در ۴۰سال گذشته تقریبا تمامی آبخوان‌های کشور را از دست دادیم، عنوان کرد:اکثر دشت‌های ما نیز در شرایط قرمز و مرده به سر میبرند.

وی تصریح کرد:اگر الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی تغییر نکند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد ضمن اینکه نسل آینده ما نیزمحلی برای زندگی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه متاسفانه کره زمین نیزبا تغییرات اقلیمی روبرو است، عنوان کرد:اقلیم فعلی با بارندگی سازگاری ندارد و بخش عمده‌ای از بارندگی‌ها به صورت رواناب از دسترس ما خارج میشود.

عزیزی متواضع با اشاره به اینکه متاسفانه روند تبخیر در استان همدان روبه رشد است، عنوان کرد: متاسفانه آهنگ ببارشدر استان ما کاهشی است در حالی که آهنگ افزایش دما بسیار افزایشی است.
 
حمید عزیزی متواضع با بیان اینکه ۹۰درصد آب استحصال شده در استان به مصرف کشاورزی می‌رسدگفت:درحالی که راندمان تولیدات کشاورزی در کشور بسیار پایین است بخش عمده ذخایر آبی ما صرف این بخش میشود.

وی در ادامه بیان کرد:در کشور آلمان ۳۵تا ۴۰درصد ذخایر آبی صرف صنعت میشود در حالی که در استان همدان تنها ۳درصد از این ذخایر صرف این حوزه میشود.

وی همچنین ضمن اشاراتی عنوان کرد در کشور ما ۳۰۰۰لیتر آب صرف تولید گندم میشود در حالی که این رقم در کشور چین چیزی در حدود ۶۰۰لیتر می‌باشد.

مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین ضمن اشاره به افزایش ۴۰درصدی مصرف آب با شیوع ویروس کرونا بیان کرد:بیشترین مصرف در منازل ما صرف استحمام میشود که در صورت کنترل، ۳۰درصد کاهش مصرف خواهیم داشت.

وی بر بهره‌گیری از ابزار‌های کاهنده مصرف تاکید کرد و گفت:استفاده از این ابزار‌ها تا ۵۰درصد موجب کاهش مصرف میشود.

عزیزی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه خوشبختانه استان همدان یکی از استان‌های پیش رو در حوزه فاضلاب است، گفت:در حال حاضر برخورداری استان از تاسیسات و شبکه‌های جمع آوری فاضلاب چیزی در حدود ۸۰درصد است در حالی که این رقم در کشور چیزی در حدود ۵۰درصد می‌باشد.

 در ادامه مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در آیات و روایات دینی به صرفه جویی در مصرف آب تاکیدات فراوان شده است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بار‌ها و بار‌ها بر صرفه جویی تاکید نمودند.
مرتضی احمدی رحمت ضمن ارائه توضیحاتی اظهار کرد: تنها ۳درصد از آب تولیدی صرف شرب و بخش عمده آن صرف مصارف کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: کشور ما یک سوم میانگین جهانی بارش دارد در حالی که میانگین مصرف در ایران بیش از میانگین جهانی است.

احمدی ضمن اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی عنوان کرد:مهاجرت از روستا‌ها به حاشیه شهر، خالی از سکنه شدن روستاها، ایجاد گرد و غبار، آلودگی و افزایش غلظت املاح، ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست زمین از تبعات خشک شدن سفر‌های آب زیرزمینی است.

وی در ادامه با بیان اینکه آب کالایی با ارزش و حیاتی است، خاطرنشان کرد:بیش از ۸۰درصد برداشت و مصارف آب دراستان از منابع زیرزمینی است.

وی افزود:هنگامی که بهره برداری بیش از ورودی انجام شود، سطح آب زیر زمینی به شدت کاهش می‌یابد.

احمدی تصریح کرد:سازگاری با کم آبی، احیا و تعادل بخشی، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه‌های کشاورزی وجلوگیری از اضافه برداشت از جمله راهکار‌ها در این خصوص است.

مشاور استاندار و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با اشاره به نقش زنان در مدیریت مصرف گفت: نقش زنان در تربیت نسل آینده نقشی غیر قابل انکار است.

علیمحمدی با اذعان به اینکه امروزه در سرار جهان از زنان به عنوان عنصری در تبلیغات استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: آموزش زنان پیش از ورود به بحران میتواند در فرهنگ‌سازی امری اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۲۵هزار خانم کارمند در استان همدان وجود دارد، گفت:هر یک از این بانوان می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب داشته باشند.

گفتنی است در حاشیه این گردهمایی، مشاورین، از تصفیه خانه آب بهشتی همدان بازدید کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار