تا ده سال آینده روی دست عبادی پور کسی نمی آید
دفاع روی تور و اسپک های بریده؛ این مشخصه سید محمد موسوی مرد محبوب والیبال ایران است.
کد خبر: ۹۷۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ 27 June 2021

به گزارش تابناک سمنان محمد موسوی جزو آن دسته از قهرمانانی است که از نوجوانی تا به امروز جلوی چشممان بوده و روزبه‌روز، فصل‌به‌فصل قد کشیدنش را دیدیم و درعین‌حال شاهد رسیدن او به بالاترین درجات قهرمانی بودیم و به او افتخار کردیم.


موسوی حالا به همراه یار قدیمی‌اش سعید معروف پرچم‌دار نسلی در والیبال ایران هستند، که به هرچه خواستند و اراده کردند رسیدند و اینک المپیک توکیو شاید آخرین روزهایی باشد که آن‌ها را در لباس تیم ملی بالاتر از دستان رقبایشان می‌بینیم.

 


محمد موسوی پخته‌تر از هرزمانی به سوالات ما جواب می‌دهد تا نشان دهد همراه با پیشرفت روزافزونش در بعد مسائل فنی، نگرشش هم همتای توانایی‌اش رشد کرده و می‌تواند در سال‌های پیش رو یک الگوی مناسب ورزشی برای هر نوجوانی محسوب شود.

 
 

پس از بازگشت کاروان تیم ملی تصمیم گرفتیم با این مرد دوم‌تری سر برآورده از خاک دزفول گفتگویی انجام دهیم که در ادامه این مصاحبه مفصل را می‌خوانیم:

 

 

*محمد جان سلام؛ در وهله اول می‌خواهیم نظرت را درخصوص عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال بدانیم؟


 موسوی: سیاست کادر فنی و فدراسیون والیبال مبنی بر ارزیابی بازیکنان و آمادگی هرچه بهتر برای مسابقات المپیک بود. ما یک بدشانسی هم که آوردیم این بود که امیر غفور در روزهای نخست دچار مصدومیت شد و این موضوع کمی برنامه‌های ما را برای این رقابت‌ها به هم‌ریخت. بعد از باخت به استرالیا با توجه به جوان شدن تیم و همچنین توقع مردم از تیم ملی و انتقادات آن‌ها، فکر می‌کنم تیم تحت‌فشار روحی روانی قرار گرفت و نتوانست کیفیتی را که قبلاً ارائه می‌داد به نمایش بگذارد. ولی تیم ازنظر فنی هیچ مشکلی نداشت.

 

هم بازیکنان جوان ما از استعدادهای بالای برخوردار هستند هم بازیکنان باتجربه میدان‌دیده هستند و خود را ثابت کرده‌اند. از طرفی آقای آلکنو به دنبال این بود تا بازیکنان تحت‌فشار بازی کنند. در برخی مواقع به‌خوبی دیدید بعضی از بازیکنان تحت‌فشار بودند اما آلکنو به آن‌ها بازی داد چراکه اعتقاد داشت بازیکنان باید در این شرایط باشند تا بتوانند با آن مقابله کنند و به‌قول‌معروف ببیند یک بازیکن چند مرده حلاج است. امیدوار هستم در چندهفته‌ای که تا المپیک باقی‌مانده است شرایط برای ما بهتر پیش برود و بازیکنان ریکاوری کنند و ازنظر ذهنی به شرایط خوب خود بازگردند. چراکه فکر می‌کنم بازیکنان ازنظر فنی در شرایط خوبی قرار دارند و امیدوار هستم بتوانیم مسابقات المپیک را به خوب شروع کنیم.

 

 

*آیا تو هم معتقدی آلکنو به لیگ ملت‌ها به چشم بازی‌های دوستانه نگاه کرد؟ و در کل از تجربه کاری با این مربی برای ما توضیح بیشتری بده

 

موسوی: شما به مصاحبه‌های ایشان دقت کنید چند بار بیان کردند که در این مسابقات به دنبال افزایش آمادگی بازیکنان هستند تا نتیجه‌گیری و حقیقتاً تیم برای نتیجه‌گیری به این مسابقات اعزام نشده بود.


ایشان مربی بزرگی هستند و من از کار در کنار ایشان لذت می‌برم. او به بازیکنان اعتمادبه‌نفس بالا و آزادی عمل می‌دهد تا آن‌ها هر کاری که می‌توانند در زمین انجام دهند. بیشترین چیزی که در ایشان نظر من را جلب می‌کند اعتمادبه‌نفس اوست. وی محدودیت ذهنی ندارد. شاید بازی با برزیل و روسیه برای ما بازی بزرگ و مهمی باشد و حتی برخی بازیکنان دچار استرس می‌شوند ولی ایشان جوری به بازیکنان اعتمادبه‌نفس می‌دهد که انگار این بازی یک بازی معمولی است.

 

 

*به‌هرحال تو و سعید معروف در تمام این سال‌ها همواره در تیم ملی حضور داشتید و تا حدی نگاه‌ها و انتظارات از شما نسبت به بقیه بازیکنان حال حاضر تیم متفاوت است. خودت فکر می‌کنی این مسئله تا چه حدی بر عملکرد فنی شما تأثیر می‌گذارد؟


موسوی: به‌هرحال این مسئله‌ای است که مختص به امسال و سال گذشته نمی‌شود. اگر دقیقاً بخواهیم بگوییم از سال 2002 این موضوع وجود دارد. یک‌زمانی مهدی مهدوی بوده، زمانی دیگر بهنام محمودی، اما درخصوص من و سعید طولانی‌تر شده و تقریباً می‌توان گفت یک جورایی برای ما تبدیل به عادت شده است.


ایرادی که دارد این است که شما تنها مسئول کار خودت نیستی و این در حالی است که گاهی اوقات ممکن است شرایط خوبی نداشته باشید و سرحال نباشید و به قولی بدنت آن کشش لازم را نداشته باشد، اما متأسفانه یا خوشبختانه این موضوع یک‌بار مضاعف برای ما به شمار می‌آید و من و سعید، مخصوصاً سعید، همواره باید بتوانیم خودمان را در شرایط قابل قبولی قرار دهیم، چراکه نگاه بسیاری از بازیکنان به ما است و اینکه اگر روز خوبمان نباشد این مسئله قطعاً در عملکرد تیم تأثیرگذار است.

 

به‌هرحال این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می‌کند، اما همان‌طور که گفتم برای ما تبدیل به یک عادت شده است. اما این را هم اضافه کنم که این حس هم دوست‌داشتنی است و هم اینکه باعث ایجاد فشار بیشتری روی ما خواهد شد. از طرفی سابقه نشان داده است که نوک پیکان انتقادات بیشتر بازیکنان باتجربه را نشان می‌رود و از آن‌ها همواره انتظار بیشتری دارند.


من خودم به‌شخصه تا آنجا که بتوانم سعی می‌کنم اجازه ندهم این فشار روی عملکردم تأثیری بگذارد.
 

 


 
*پالس‌های مثبت و بعضا منفی‌ای که در طی برگزاری مسابقات از ایران به گوش شما می‌رسید، آیا بر کیفیت فنی و همچنین روحی بازیکنان تأثیرگذار بود. به‌طور مشخص هجمه‌ای که درخصوص میلاد عبادی پور به وجود آمده بود، آیا نمایش او را تحت تأثیر قرار می‌داد؟


موسوی: باید در این زمینه بگویم، علی‌رغم اینکه ما بدترین نتیجه این چند سال اخیر را به دست آوردیم، بازهم رسانه‌ها و فضای مجازی به‌نوعی حمایتشان را دریغ نکردند. اما این را هم در نظر داشته باشید که گرفتن نتیجه برای تیم ملی در اولویت قرار نداشت. ولی واقعاً مردم به ما لطف دارند.


حتماً این موارد که شما ذکر کردید روی میلاد تأثیر گذاشت که او را مجبور به پاسخ‌گویی کرد. اما این را بدانید اگر میلاد عبادی پور در زمین نباشد ما به‌هیچ‌عنوان، نه امسال و نه طی ده سال آینده نمی‌توانیم جایگزین مناسبی در قواره‌های او پیدا کنیم و من این را باقدرت می‌گویم که کسی را نمی‌توان پیدا کرد که بتواند کارایی میلاد عبادی پور را در تیم ملی داشته باشد.


ممکن است یک سری از مردم و برخی از کارشناسان نسبت به اینکه میلاد در زمین باشد انتقاداتی را مطرح کنند، اما همین‌جا می‌گویم وقتی میلاد نباشد، در حوزه دریافت، تیم دچار ضربه می‌شود. ضمن اینکه با توجه به این موضوع که میلاد فصل خوبی را در تیم باشگاهی‌اش سپری نکرد، آلکنو به دنبال این بود که میلاد را به مرز آمادگی برساند. من فکر می‌کنم میلاد طی فصل گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ازلحاظ بدنی دچار افت شد و تا حدی شکل تمریناتش تغییر پیدا کرد و با توجه به کار با وزنه حجم عضلاتش بیشتر شده بود. الکنو نیز به‌درستی نشان داد که با بازی دادن به میلاد می‌خواهد او را در شرایط مسابقه قرار دهد تا او برای مسابقات المپیک به آن آمادگی موردنظر برسد.

 

 

*آیا شما با واکنش‌های میلاد در رسانه و پاسخگویی به انتقادات او موافق بودید؟


موسوی: ببینید میلاد هر چه را که گفت در بازی‌های بعدی انجام داد. من خودم به‌عنوان کسی که نسبت به والیبال مقداری شناخت دارد معتقدم در یک سری از بازی‌ها ما تنها با یک تعویض بازی را می‌بردیم. برای مثال در بازی مقابل صربستان ما یک تک تعویض برنده بازی بودیم، اما درواقع آلکنو قصد نداشت این کار را انجام دهد و بیشتر برایش این مهم بود که آن بازیکن موردنظرش تحت‌فشار قرار گیرد. وقتی منِ به‌عنوان یک بازیکن این مسئله را تشخیص می‌دهم، قطعاً سرمربی تیم ملی به‌عنوان کسی که قهرمانی المپیک را تجربه کرده است، بهتر از من این مورد را می‌داند، اما دوست داشت عملکرد بازیکنان را تحت‌فشار ارزیابی کند.

 

 

 

*محمد آیا با این موضوع موافقی که مردم ایران نسبت به والیبال تخصص کمتری دارند و ممکن است از همین رو نسبت به انتقاداتی که مطرح می‌شود بیشتر از حد معمول تحت تأثیر قرار بگیرند؟


موسوی: خب من معتقدم در خود فوتبال هم این موارد وجود دارد. اینکه بعضی از بازیکنان کمتر دیده می‌شوند و مردم بیشتر نگاهشان به زننده گل و نهایتاً به کسی است که پاس گل را می‌دهد، درحالی‌که شاید زحمت اصلی روی دوش مدافعان و وینگرهایی باشد که مدام طول زمین را طی می‌کنند. در والیبال هم همین‌طور است، هرچند به دلیل نبود برنامه‌های کارشناسی والیبال، تخصص کمتری نسبت به فوتبال وجود دارد.

 

 

برای مثال آن‌کسانی که عقب زمین حضور دارند کمتر دیده می‌شود. به نظر من این وظیفه گزارشگران بازی است که زحمات بازیکنانی که کمتر دیده می‌شوند را اشاره کنند و توضیح دهند و خواهشم این است که گزارشگران به‌عنوان یک فرد غیرمتخصص بازی را گزارش نکنند. در کل من اعتقاددارم وظیفه آن‌ها از گزارشگران فوتبال، هم سخت‌تر است و هم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

 

*ضمن اینکه به تو بابت حضور در تیم جدیدت تبریک می‌گوییم، می‌خواهیم بدانیم آیا لیگ ترکیه می‌تواند خواستگاه مناسبی برای محمد موسوی به‌عنوان یکی از برترین مدافعان جهان باشد و اینکه از جنبه مالی این انتقال برایت تا چه حدی اهمیت داشت؟

 

موسوی: حتماً می‌پذیرم که ازلحاظ والیبالی لیگ ترکیه یک لِوِل از لیگ‌های ایتالیا، روسیه و لهستان پایین‌تر است، اما درعین‌حال قطعاً کیفیت بالاتری از لیگ خودمان در ایران را دارد. من که خودم این لیگ را تجربه نکردم، اما از بازیکنانی که در آنجا بازی کردند سؤال کردم و باید بگویم لیگ بسیار خوبی است و از سازمان‌دهی فوق‌العاده‌ای برخورداراست. باور کنید زمانی که برای بازدید از امکانات باشگاه به ترکیه رفتم، حس کردم که در باشگاه رئال مادرید یا بارسلونا حضور دارم.

 

به‌هرحال فنرباغچه باشگاه خیلی بزرگی است. برای مثال در بهترین باشگاه‌های روسیه و حتی متمول‌ترین باشگاه‌های ایتالیا کمتر بحث باشگاه وجود دارد و بیشتر یک تیم هستند تا باشگاه. اما فنرباغچه به‌واسطه تیم فوتبالشان و همچنین سایر رشته‌های ورزشی یک باشگاه بسیار بزرگ محسوب می‌شود و این شاید بیشترین انگیزه من برای قبول این پیشنهاد شد.


ضمن اینکه این تیم برخلاف تیم پیاچنزایی که من فصل گذشته در آن حضور داشتم، امسال در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد. به‌هرحال این آپشن بسیار بزرگی است که در برابر بهترین تیم‌های جهان بازی می‌کنید و به‌واسطه آن در مارکت والیبال هم قرار می‌گیرید و بی‌شباهت به جام جهانی نیست. ازنظر مالی نیز صادقانه باید بگویم به حدی بوده که من بخواهم لیگ ایتالیا و پبشنهادات لیگ‌های سطح اول جهان را نپذیرم.

 

 

* شاید این حضور تو به‌عنوان اولین والیبالیست ایرانی در لیگ ترکیه بتواند راه را برای سایر بازیکنان ایرانی باز کند.


موسوی: اتفاقاً در ذهن خودم هم این مسئله وجود دارد و خیلی دوست دارم این موضوع را اجرایی کنم. همان‌طور که در باشگاه پیاچنزا هم چند بازیکن ایرانی را پیشنهاد دادم و قطعاً می‌دانم که به چند بازیکن هم پیشنهاد حضور در لیگ ایتالیا شد. در کل دلم می‌خواهد این شائبه را از بین ببرم که بازیکنان ایرانی فقط در عرصه ملی درخشان ظاهر نمی‌شوند و من می‌دانم ما والیبالیست‌های ایرانی می‌توانیم در باشگاه‌های مطرح اروپایی حضوری مؤثر داشته باشیم.


به‌عنوان آخرین سؤال می‌خواهیم بپرسیم آیا این درست است که آلکنو به دلیل مسائل مالی ممکن است در المپیک سرمربی تیم ملی نباشد؟


موسوی: نه، من این را اولین بار از جانب شما می‌شنوم و این موضوع حقیقت ندارد، چراکه می‌دانم او بخشی از قرارداد خود را دریافت کرده است.

 

متشکرم محمد جان و با آرزوی موفقیت برای تو در تیم جدیدت و تیم ملی والیبال ایران در مسابقات حساس المپیک توکیو.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار