کد خبر: ۹۷۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ 26 June 2021

یک تحلیلگر اندیشکده آمریکایی بروکینگز، متخصص در منطقه خاورمیانه‌ اعلام کرد که بن سلمان زیاد دوام نمی آورد و سعودی‌ها باید او را برکنار کنند.

به گزارش تابناک تبریز به نقل از پایگاه خبری الواقع السعودی، «بروس ریدل» کارشناس مرکز بروکینگز و متخصص در زمینه سیاست‌های خاورمیانه اعلام کرد که اگر دولت بایدن معتقد است که بن سلمان طی ۵۰ سال آینده می‌تواند پادشاه عربستان باشد، باید نگاه مجددی به لیست بلند بالای سیاست‌های مصیبت زای وی بیاندازد. وی تاکید کرد که جنگ ضد یمن فقط یکی از نمونه‌های برجسته از این سیاست‌ها است و تنها اشتباه بن سلمان نیست.

 

این سایت عربی به نقل از ریدل نوشت که به نظر می رسد محمد بن سلمان حاکمیت طولانی نخواهد داشت و حتی در صورتی که حاکمیتش ادامه داشته باشد، باید دید آیا شکل عربستان در ۵۰ سال آینده مانند الان خواهد بود؟

 

به نوشته الواقع السعودی، ریدل تاکید کرد که دولت آمریکا باید بفهمد که رفتارهای بن سلمان، رفتارهای انحرافی و استثنایی نیست که تنها یک بار اتفاق بیفتد و تنها منحصر به موضوع خاشقچی باشد. بلکه این یک رویکرد روشمند است که جنایت‌های مکرری را در برابر دیدگان دولت آمریکا رقم زده است.

 

بر اساس این مقاله، ریدل تاکید کرد که این موضوع می تواند بدترین چیز برای سیاست خارجه آمریکا باشد که یکی از متحدان این کشور در خاورمیانه باعث ناامنی در عراق و فلسطین و حتی در داخل عربستان سعودی می‌شود.

 

ریدل در مطالب خود تاکید می کند: من معتقدم که دولت بایدن نسبت به اوضاع عربستان بسیار نگران است و از نابسامانی‌های ایجاد شده توسط بن سلمان ناراضی است. به نظر می‌رسد مقامات سعودی در یمن از 6 سال پیش تاکنون در حالت مستی و لا یعقلی قرار دارند و زمان آن فرا رسیده است که ما به دوستان خود اطلاع بدهیم که باید رهبران خود را تغییر دهند و جنگی که باعث به فرسایش کشاندن ثروت‌های آنها می‌شود را متوقف کنند.

 

پایگاه خبری «الخلیج الجدید» نیز با انتشار گزارشی از پایگاه خبری «ریسپانسل استیتکرافت» در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا جنایت‌های مکرر مقامات آل سعود را نادیده می گیرد، به دو عامل اساسی اشاره و تاکید کرد که مناسبات دو جانبه بین عربستان و آمریکا طی ۷۵ سال گذشته در ابعاد نظامی ادامه داشته است. در این مدت واشنگتن بارها عدم تطابق بین سیاست‌های عربستان و ارزش های مورد ادعای خود را به علت نیاز و تکیه بر نفت عربستان سعودی نادیده گرفته است.

 

این مقاله در ادامه تاکید می‌کند که نادیده گرفته شدن جنایت‌های عربستان از سوی آمریکا را تنها نمی توان با ابزار تکیه آمریکا بر نفت عربستان توجیه کرد، چرا که در سال ۲۰۱۹ آمریکا بعد از این که به بزرگترین صادر کننده نفت در دنیا تبدیل شد، عربستان را دور زد و خود را به سمت بازارهای آسیایی شرقی سوق داد.

 

این مقاله می‌افزاید که واقعیت این است که صنایع نظامی آمریکا همچنان عربستان را به عنوان یکی از مشتریان ثروتمند و قوی خود می دانند. با وجود اینکه دولت ترامپ مجموعه فروش تسلیحات آمریکایی را به میزان ۲۳ درصد افزایش داده که بیشتر این سلاح‌ها به عربستان سعودی گسیل می شد، اما حتی دولت اوباما نیز مقادیر بسیار زیادی سلاح به سعودی‌ها فروخته است.

 

به نوشته الخلیج الجدید در این میان دولت بایدن نیز گرچه در ابتدای تصدی خود از تعهد به پایان دادن به فروش تسلیحات هجومی به عربستان که ممکن است در جنگ یمن استفاده شود خبر داد، اما در نهایت این قول را نادیده گرفت و با ادامه فروش این تسلیحات به عربستان موافقت کرد.

 

گزارش ریسپانسل استیتکرافت در پایان تاکید می کند که با وجود روی کار آمدن بایدن در آمریکا انتقادات گسترده‌ در خصوص مناسبات واشنگتن با عربستان کاهش پیدا کرده است. این موضوع شاید به علت ادعاهای بایدن مبنی بر سخت گیری بر سعودی‌ها باشد، اما واقعیت این است که دولت بایدن نیز مناسبات عمیقی با صنایع نظامی آمریکا دارد و این موضوع شاخصه اصلی برای ترسیم مناسبات آمریکا با عربستان به شمار می‌رود.

 

این گزارش در پایان تاکید می کند که آمریکا از مدت‌ها پیش ادعای حمایت از حقوق بشر را مطرح کرده است، اما تجاوز متحدان خود به حقوق بشر را نادیده گرفته است، لذا تلاش‌ها و ادعاهای بایدن برای بازگرداندن اخلاق به سیاست گزاری های آمریکا نیز با شکست مواجه خواهد شد. الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :