بهزاد محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه از تاثیرات مخرب خشکسالی بر زندگی عشایر و راهکار‌های برون رفت از این مشکل خبر داد.
کد خبر: ۹۶۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 22 May 2021

بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: شیوه زندگی کوچ نشینی و معیشت عشایر وابستگی شدیدی به شرایط اقلیمی دارد، از طرفی وابستگی ۱٠٠ درصدی دام عشایر به مراتع و با توجه به خشکسالی سال ۱۳۹۹-۱۴٠٠ که تبعات زیادی برای جامعه عشایر به دنبال داشته و حدود ۱٠۶ هزار تن تولید علوفه مصرفی کاهش پیدا کرده است و سرمایه‌ عشایر، دامِ آن‌ها است و این سرمایه ذخیره ژنتیکی استان محسوب می‌شود.

وی افزود: عشایر استان با کمبود شدید آب و کمبود علوفه مواجه هستند و فروش دام‌های مولد و بعضا بره‌های با وزن کم نیز وجود دارد که به این ترتیب تنش‌های اجتماعی بیشتر شده، اختلاف و درگیری بین عشایر و روستاییان هم مراتع و هم منابع آبی و بعضا ترک کردن زندگی عشایر و مسائلی از این قبیل از پیامد‌های خشکسالی است.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: برای برون رفت از این مشکلات باید در سطح ملی و استانی اقداماتی انجام داد، به همین منظور درخواست‌ها و مکاتباتی داشته ایم، از جمله این موارد حداقل سهمیه‌های علوفه‌ای و تامین علوفه مورد نیاز عشایر است که در این مقطع زمانی حداقل به ۴٠ هزار تن علوفه نهادی دامی نیاز داریم.

وی گفت: در خصوص بحث آبرسانی ثابت و سیار نیازمندِ حداقل ۴٠ میلیارد تومان اعتبار هستیم، خوشبختانه با توجه به جلسات متعددی که با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و معاونت امور عمرانی استانداری برگزار شد با این اعتبار جهت تهیه آب موافقت کردند. اگرچه نیازمند طرح در جلسه شورای برنامه ریزی و تصویب نهایی و نهایتا بحث کمیته‌های شهرستان است.

محمدی یکی دیگر از راه‌های برون رفت از این چالش را خرید تضمینی دام مازاد عشایر دانست و اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده در سطح ملی، نهایتا وزیر جهاد کشاورزی با معاونت اول بر روی یک میلیون رأس توافق داشتند که یک میلیون رأس دام مازاد عشایر کشور با خرید تضمینی به صورت ترکیبی (معادل هر کیلو ۴۵ هزار تومان) توسط شرکت پشتیبانی امور دام، انجام شود. مورد دیگر هماهنگی و همکاری تشکل‌های عشایری است، دستورالعمل اجرایی این ترکیب هنوز برای استان‌ها صادر نشده که مشخص کنیم چند درصد از آن دام مولد، چند درصد حذفی و چند درصد پرواری است، اگر چه این یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

وی یکی دیگر از درخواست‌های امور عشایری را "صادرات دام" عنوان کرد و گفت:باید دام مازادی که در بازار وجود دارد و تقاضایی برای آن نیست، صادر شود، این درخواست از طریق استاندار به وزارت کشور منعکس شده و از طریق وزیر نیز به معاون اول رئیس جمهور رسیده و خواسته دیگر "تمدید وام‌های عشایری" حداقل برای یک سال است چرا که عشایر امسال درآمدی نداشتند و نیاز دیگر بحث درخواست "تسهیلات بانکی" بود که حداقل از محل صندوق توسعه، همچنین صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی، عشایری و ستاد بحران ماده ۱٠ و ۱۲ انجام شود. این‌ها موارد قابل پیگیری است و انجام شده، اما در خصوص سهمیه‌ای که به امور عشایری اختصاص دادند و هنوز وارد نشده (باید از بندر وارد شود) حدود ۸ هزار تن سهمیه نهاد‌های دامی به امور عشایری تعلق گرفته است.

محمدی ادامه داد: لازم به ذکر است که در کنار خشکسالی، بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و کمبود آب شرب دام و خانوار، مسئله بیماری کرونا باعث شده رستوران ها، تالار‌ها و مراسم تعطیل باشند و به این ترتیب قیمت دام زنده نسبت به قیمت هزینه نگهداشته شده به شدت کاهش پیدا کند (هر چند قیمت گوشت، تغییر چندانی نداشته) و پیگیر حل این مشکلات هستیم.

محمدی با اشاره به اینکه تشکل‌هایی داریم که آمادگی خرید و ذخیره سازی مقداری از نیاز عشایر را برای فصل قشلاق دارند، یادآور شد:، چون هر چه جلوتر می‌رویم خصوصا در فصل زمستان مشکلات عشایر بیشتر می‌شود و با توجه به اینکه در چند ماه آینده قیمت گوشت قرمز افزایشی خواهد بود و در حال حاضر همه مایل به کاهش دام هایشان هستند و هزینه نگهداری بالا است، به این ترتیب به اندازه کافی علوفه در اختیار نیست و قطعا در آینده با مشکل کمبود گوشت قرمز مواجهه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: استان کرمانشاه ۱۴ هزار خانوار جمعیت عشایر و ۱ میلیون و ۵٠٠ هزار رأس دام در اختیار دارد به لحاظ درصدی ۴ درصد جمعیت استان شامل دامداران می‌شود، ولی ۳٠ درصد پروتئین استان را تامین می‌کنند به طوری که سالانه بیش از ۱۳ هزار تن تولید گوشت قرمز را دارند و ۲۷هزار تن تولید شیر و فرآورده‌های لبنی، ۱هزار و۷٠٠ تن پشم، کرک و مو و ۹٠٠ تن تولید روغن حیوانی از تولید سالانه عشایر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار