کد خبر: ۹۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵ 16 September 2015
کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: 28 گروه ثابت و سیار امر نظارت بر فروش و ذبح احشام عید قربان را نقاط مختلف استان بر عهده دارند.
به گزارش تابناک ایلام،سعید صید یوسفی گفت: 14 گروه ثابت و 14 گروه سیار به همراه 13 دامپزشک ناظر، 28 بازرس بهداشتی گوشت و 13 روحانی ناظر ذبح شرعی امر نظارت و کنترل احشام عید قربان را در سراسر استان بر عهده دارند.
وی افزود: هرچند اوج کار خرید و فروش و ذبح احشام تا حوالی ظهر است اما این گروه ها از ساعت 6.30 صبح تا غروب عید قربان در میادین اصلی و میادین مخصوص عرضه دام زنده کشتارگاه ها حضور مستمر دارند و قبل، حین و بعد از کشتار دام، لاشه را مورد بازرسی و کنترل قرار می دهند تا از عرضه قسمت های آلوده و بیمار دام جلوگیری شود.
رییس روابط عمومی دامپزشکی ایلام نیز گفت: گروه های گشت ثابت و سیار در روز عید قربان به صورت رایگان امر نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی را بر عهده دارند.
جعفر رشیدی ادامه داد: با وجود 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام عموم مردم باید برای حفظ سلامت خود و خانواده توصیه های کارشناسان دامپزشکی در هنگام ذبح دام قربانی را جدی بگیرند و از گوشتی که مورد تایید این کارشناسان نیست اجتناب ورزند.
وی اظهار کرد: همچنین دارندگان تلفن های ثابت و همراه اول حوزه استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا طرح سوال با شماره چهار رقمی 1512 بدون شماره گیری پیش شماره در هر ساعت از شبانه روز با روابط عمومی اداره کل تماس بگیرند.
بیش از 800 نوع عامل بیماری زای مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده های ی خام دامی آلوده از جمله گوشت، قابل انتقال به انسان است.
بیماری های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری های نوظهور مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری های انگلی مانند کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل های پوستی و جلدی، انواع قارچ ها از جمله مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان ودام هستند.
با توجه به وجود این بیماری ها، لزوم بازرسی بهداشتی دقیق و کامل دام های کشتاری و لاشه دام کشتارشده در کشتارگاه ها ضروری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار