مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کلزا از محصولات کم‌آب بر است که توسعه کشت آن علاوه برافزایش درآمد کشاورزان کاهش مصرف آب و تنش کم‌آبی در استان را به همراه دارد.
کد خبر: ۹۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 17 September 2015
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کلزا از محصولات کم‌آب بر است که توسعه کشت آن علاوه برافزایش درآمد کشاورزان کاهش مصرف آب و تنش کم‌آبی در استان را به همراه دارد.

به گزارش تسنیم؛ شهرام پرورش  در همایش ترویج و توسعه کشت کلزا در استان اظهار داشت: امروز کاهش منابع و ذخایر آبی یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور است که باید با ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله و رفع این بحران اقدام شود.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات کم‌آب بر یکی از مهم‌ترین راهکارهای بهره‌وری و کاهش مصرف ذخایر آبی است که در این رابطه کلزاز محصولاتی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده سبب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر‌کاهش مصرف آب شاهد عملکرد در واحد سطح باشیم.

پرورش تأکید کرد: امروز باید سطح زیر‌کشت برخی از محصولات پر آب‌بر همچون سیب‌زمینی و چغندرقند در استان کاهش یابد و کلزا به دلیل مصرف آب کم می‌تواند از محصولات جایگزین محسوب شود.

وی بابیان اینکه ۹۲ درصد از روغن کشور وارداتی است و ما به دلیل مصرف بالای روغن نیازمند تولید کلزا هستیم، تصریح کرد: ۴۵ درصد از دانه کل زا به روغن تبدیل می‌شود و این‌یکی از محصولاتی است که می‌تواند وابستگی ما را به واردات روغن کاهش دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: هم‌اکنون ۱۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به کشت کلزا اختصاص دارد که ۲۶ هزار تن پیش‌بینی تولید این محصول در سال جاری است.

پرورش همچنین گفت: کشت کلزا مواد آلی در خاک را افزایش داده‌و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند و این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای تناسب کشت غلات باشد.

وی بابیان اینکه کشت کلزا ازنظر ریالی اختلاف قیمت مناسبی با گندم دارد، افزود: سال آینده افزایش ۲۰ درصدی قیمت کلزا را خواهیم داشت که می‌تواند برای کشاورزان بسیار سودآور باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: امروز همه استان‌های سردسیر کشور متقاضی بذر محصول کلزا هستند و کشاورزان استان نیز باید برای کشت این محصول کم‌آب‌بر اقدام کنند.

پرورش بیان کرد: با توجه به منابع محدود آبی باید کشت محصولات کم آب بر در استان فرهنگ‌سازی شود و کشاورزان نیز برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار