عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از سهل انگاری در زمینه تکمیل شبکه امداد و نجات و پایگاه‌های مدیریت بحران پایتخت، گفت: پوشش سازمان مدیریت بحراندر هنگام وقوع زلزله ۶.۵ ریشتری زیر ۱۰ درصد است.
کد خبر: ۹۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 15 September 2015
احمد حکیمی‌پور در جریان یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر با اشاره به بازدید روز گذشته خود از سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اظهار کرد: تاکنون تجربیات خوبی در این سازمان جمع شده و اقدامات اساسی و زیرساختی در حوزه ساماندهی و سازماندهی امکانات، موقعیت‌یابی زمانی، جلب مشارکت‌های مردمی از طریق ایجاد گروه‌های دوام و همین طور تهیه نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی جامع در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است اما این موارد در حد نیاز و ضرورت نیست.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران نسبت به شناسایی گسل‌ها نقاط حادثه‌خیز نقاط امن و تهیه نقشه موقعیت مکانی اقدام کرده است، افزود: نقشه‌های لازم در رابطه با مسیرهای دسترسی هنگام وقوع بحران نیز در حال تهیه است.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در عین حال به چالش‌های موجود در این رابطه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش فعلی این است که در صورت وقوع یک زلزله 6.5 ریشتری پوشش این سازمان کم‌تر از 10 درصد خواهد بود.
به گفته حکیمی‌پور توانمندی‌های فعلی سازمان مدیریت بحران شهر تهران نشان می‌دهد در صورت وقوع زلزله‌ای با این مقیاس توان این سازمان در بخش جست‌وجو و نجات 7.5 درصد ساختمان‌های تخریب‌شده، در بخش تخلیه مجروحان 2.9 درصد، خدمات بهداشتی 2.2 درصد، اسکان و تغذیه 9.2 درصد (معادل 514 هزار پناهجو) و در بخش آواربرداری 4 درصد از کل آوارهای موجود خواهد بود.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تخصیص اعتبارات لازم برای احداث و تکمیل سوله‌های مدیریت بحران در مناطق 22 گانه اظهار کرد: برخی از این سوله‌ها تغییر کاربری پیدا کرده و به اماکن ورزشی تغییر پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه یکی از سوله‌های منطقه 4 واقع در محله آبشناسان ظاهراً قرار است به شهر بازی تبدیل شود‌.
وی در ادامه با تأکید بر این‌که نباید تنها از شهرداری در این موضوع انتظار داشته باشیم، بر ضرورت مشارکت سایر دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: متأسفانه در کمیسیون ویژه مدیریت شهری که در دولت تشکیل شده است موضوع مدیریت بحران ذیل کارگروه خدمات شهری دنبال می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع باید یک کارگروه مستقل برای آن تعریف شود.
به گزارش تسنیم، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این رابطه اظهار کرد: برخی از سوله‌های مدیریت بحران به انبار تبدیل شده که از آن نمونه می‌توان به سوله پارک لاله اشاره کرد و این روند باید متوقف شود.
وی در رابطه با کمیسیون ویژه دولت نیز توضیح داد: 6 نفر از اعضای شورای شهر برای حضور در 6 کارگروه تخصصی ذیل این کمیسیون به دولت معرفی شدند اما از میان اعضا تنها آقای دنیامالی در جلسات شرکت می‌کند.
به گفته چمران، رحمت‌الله حافظی، مجتبی شاکری، محسن سرخو و نیز منصور رهنمایی به نمایندگی از پرویز سروری به دولت معرفی شدند که طی ماه‌های گذشته در این جلسات کمیسیون ویژه شرکت نکرده‌اند. البته برخی اعضا از جمله سرخو نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند که مقرر شد پیگیری لازم درباره علت عدم اطلاع آنها انجام شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار