استان سمنان با وجود محدودیت‌ها و مشکلات به دلایل مختلف مانند شیوع ویروس کرونا، در زمینه صادرات افزایش ۲۸ درصدی داشته باشد.
کد خبر: ۹۴۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 07 March 2021

 

به گزارش تابناک سمنان به گفته کارشناسان نسبت صادرات غیرنفتی به واردات ایران از پنج درصد در سال ۱۳۵۷ به ۸۰ درصد در برهه کنونی رسید که این مهم مرهون تلاش فعالان اقتصادی است.

تولیدکنندگان استان سمنان نیز همپای دیگر سربازان جنگ اقتصادی کمر همت بستند تا بتوانند در توسعه استان و کشور نقش ایفا کنند و افزایش ۲۸ درصدی صادرات از استان سمنان گواه این گفته است.

بر پایه سند چشم انداز ایران باید در حوزه تجارت به رتبه نخست منطقه برسد و تنوع صادراتی در حوزه کالایی و مقصد کالا‌های صادراتی داشته باشد، اکنون تولیدگران استان سمنان توانستند برای نقش آفرینی در تحقق این راهبرد ۸۱ قلم کالای تولیدی استان را به ۴۸ کشور در نقاط مختلف دنیا معرفی و به بازار جهانی وارد کنند.

به گفته عباس معمارنژاد معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هر تن کالای وارداتی غیرنفتی به طور متوسط نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد در حالی که ارزش هر تن کالای صادراتی ایران به طور متوسط ۵۰۰ دلار است و این آمار در حالی است که متوسط ارزش دلاری هرتن کالا صادراتی استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال هزار و ۲۰۳ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش۳۶ درصدی داشت.

براساس آمار استان سمنان با داشتن حدود هزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری واحد‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر، از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال ۸۱ قلم کالا از استان به ارزشی معادل ۲۵۰ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸ درصدی داشت است.

از دیگر نشان‌های رونق تولید و افزایش صادرات استان سمنان می‌توان به شمار بیمه شدگان اجباری اشاره کرد که طبق گفته مسئولان بیمه شدگان اجباری استان سمنان در سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر بودند، اما امسال تعداد بیمه شدگان اجباری در استان سمنان به ۱۲۲ هزار و ۱۲۳ نفر رسید.

نقش‌آفرینی تولیدگران استان سمنان در صادرات و درآمدزایی غیرنفتی

افزایش ارزش صادرات استان سمنان در سایه حمایت دولت

استاندار سمنان گفت: صادرات استان سمنان بیش از واردات است و نسبت به سال‌های قبل هم کشور‌های مقصد و هم ارزش صادرات این استان افزایش یافته است و بخشی از دلایل افزایش ارزش صادرات مربوط به افزایش قیمت ارز و بخشی مربوط به حمایت‌های دولت در رفع موانع و تلاش صادرکنندگان بخش خصوصی است.

علیرضا آشناگر ابراز داشت: شاخص‌های اقتصادی اعم از نرخ تورم، اشتغال، نرخ رشد اقتصادی، میزان نقدینگی کشور، میزان صادرات و واردات، بهبود فضای کسب و کار و وضعیت تجهیزات صنایع، مانند دماسنج وضعیت فضای سیاسی کشور را نشان می‌دهد و بهبود آن نشان دهنده حال بهتر مردم است.

استاندار سمنان گفت: نرخ تورم مناسب برای تولید و صادرات یک تا سه درصد است که از سه تا ۱۰ درصد شدید تلقی می‌شود و بیش از ۱۰ درصد فراتر از انتظار است و با در نظر گرفتن همه این شاخص‌های اقتصادی می‌توان وضعیت کشور را بررسی کرد.

او ریشه بسیاری از مشکلات کشور را فشار‌های اقتصادی آمریکا با همکاری برخی از کشور‌های دیگر دانست و افزود: در شرایط عادی، تولیدکنندگان می‌توانند فضای کسب و کار خود را ارتقا دهند.

استاندار سمنان با بیان اینکه هوش مالی به معنی فرآیند حل مشکلات و موانع مالی و تولیدی است گفت: نسبت به شرایط سخت سال ۹۹ شاخص‌های اقتصادی استان سمنان خوب است.

آشناگر ادامه داد: وضعیت بیکاری در سمنان مطلوب است و این استان، از برترین‌های کشور در مهار بیکاری است و در شاخص فضای کسب و کار و جلب رضایت مردم نیز رتبه اول کشور را دارا است.

او افزود: اگر محیط اقتصادی با اهرم‌های سیاسی تحت تأثیر قرار بگیرد به ضرر مردم است و به لحاظ مشکل ساختاری و ارتباطی که بین دستگاه‌های مختلف استان سمنان وجود دارد، از این اهرم‌های سیاسی سوء استفاده نمی‌شود.

استاندار سمنان بیان کرد: هر وزیر باید بر تصمیمات درستی که در فضای کسب و کار گرفته می‌شود پای بند باشد و امید است با تصمیمات درست ارکان مختلف حکومت، وضعیت صادرات و کسب و کار در کشور بهبود یابد.

نقش‌آفرینی تولیدگران استان سمنان در صادرات و درآمدزایی غیرنفتی

افزایش ۲۸ درصدی صادرات استان سمنان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: درآمد امسال صادرات استان تا پایان دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش و وزن مجموع محصولات صادر شده استان ۶ درصد کاهش یافت که به معنی افزایش ارزش افزوده کالا‌های صادراتی است.

علی اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: ۸۱ قلم کالا از استان به ارزشی معادل ۲۵۰ میلیون دلار و وزن معادل ۲۸ هزار تن از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال از استان سمنان صادر شد.

او  افزود: میزان واردات استان تا پایان دی سال جاری ۱۳ هزار تن با ارزش ۵۵ میلیون دلار بود که بیشتر آن شامل کالا‌های مصرفی می‌‎شود.

 جمعه‌ای خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۶ هزار تن کالا از استان سمنان صادر شد که نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد کاهش یافت در حالی که ارزش این صادرات ۲۳۹.۵ میلیون دلار بود و ۴۳ درصد افزایش داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: واردات امسال استان تا پایان دی ۹۹، از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشت و بیشتر شامل مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات بود.

۴۸ کشور مقصد محصولات تولیدی استان سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: کالا‌های صادراتی از ۸۵ شرکت تولیدی و شامل ۸۱ قلم کالا از مبدا استان سمنان به ۴۸ کشور دنیا صادر شد.

علی سعدالدین بیان کرد: متوسط ارزش دلاری هرتن کالا صادراتی ۱۰ ماه امسال یکهزار و ۲۰۳ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش۳۶ درصدی داشت.

او افزود: کشور‌هایی مانند عراق، ترکیه، اوکراین، آذربایجان، روسیه و هند را مقصد صادراتی کالا‌های تولیدی استان برشمرد و گفت: عمده کالا‌های صادراتی از استان شامل هیدرو کربن سبک، پودر یا مایع لباسشویی، کولر آبی، شیرینی، شکلات، آهن و فولاد است.

سعدالدین اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۴۰ تن کالا امسال تا پایان دی به ارزش ۵۴ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار از گمرک استان ترخیص شد که عمده کالا‌ها شامل نمایشگر، ماشین آلات نانوایی یا نان‌شیرینی‌پزی، اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، پروپیلن، القاء کننده‌ها و مبدل‌های برقی بود.

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: انواع کالا از سوی شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی استان بیشتر شامل مواد اولیه، ماشین آلات، قطعات و اجزای تولیدی از ۱۷ کشور مانند ترکیه، چین، ازبکستان، آلمان، ایتالیا، اتریش، بلژیک، و مالزی به گمرک استان تا پایان دی وارد شد.

او یادآور شد: متوسط ارزش دلاری هرتن کالا وارداتی از ابتدای امسال تا پایان دی، چهار هزار و ۲۱۵ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۴ درصدی داشت.

مدیرکل گمرک استان سمنان اظهار داشت: طبق آمار ارزش کالا‌های وارداتی از مبدا گمرک استان در این مدت از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش یافت.

نقش‌آفرینی تولیدگران استان سمنان در صادرات و درآمدزایی غیرنفتی

رونق صادرات دستاورد صنعتی استان سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اینکه رونق صادرات کالا از واحد‌های تولیدی استان سمنان از دستاورد‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

علی تشنه‌دل اظهار داشت: ارزش کالا‌های صادراتی استان سمنان از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال با وجود شرایط کشورو شیوع ویروس کرونا به ۲۹۴ میلیون دلاررسید.

او تصریح کرد: ۲۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۹۴ میلیون دلار از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال از استان سمنان به نقاط مختلف جهان صادر شد که نشان از راه‌یابی محصولات تولیدی این استان در بازار‌های جهانی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: عملکرد استان در زمینه صادرات و بر اساس هدفگذاری، ۲۲۵ درصد بود و این نویدبخش توانمندی استان سمنان است.

استان سمنان نهایت تلاش خود را در حمایت از تولید و رفع موانع تولید به کار گرفته و امید می‌رود با تداوم حمایت‌ها مانند تخصیص اعتبارات و پرداخت تسهیلات در بخش نوسازی ماشین آلات معدنی و صنعتی و توجه بیشتر به مقوله بازاریابی اصولی استان سمنان در عرصه صادرات غیر نفتی بیش از پیش بدرخشد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار