رییس اتحادیه علمای مسلمان استان دیاله در شرق عراق با افزایش نظامیان ناتو در این کشور مخالفت کرد و آن را ناقض حاکمیت و اشغالگری جدیدی در پوششی بین‌المللی دانست.
کد خبر: ۹۴۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 19 February 2021

اتحادیه علمای دیاله: حضور ناتو در عراق اشغالگری جدید است

 

به گزارش تابناک سمنان «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان دیاله امروز (جمعه) گفت: هرگونه افزایش شمار نظامیان ناتو در عراق غیرقابل قبول است زیرا هیچ توجیهی برای اینکار وجود ندارد؛ بویژه اینکه کشور ما از نیروهای گسترده‌ای برخوردار است که می تواند هرگونه حمله تروریستی علیه امنیت شهروندان در هر جای عراق را سرکوب کنند.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق افزود: تصمیم ناتو دارای مقاصد متعددی است و تلاشی برای اشغال عراق تحت عنوانی بین المللی با مشارکت آمریکا است زیرا اکثر نظامیان ناتو را آمریکایی ها تشکیل می‌دهد.
المعموری تاکید کرد: پارلمان عراق بیش از یکسال پیش سرنوشت نیروهای خارجی را مشخص کرد و خواهان خروج آنها از عراق شد و پارلمان، نماینده همه اقشار ملت عراق به شمار می رود و هرگونه تلاش برای افزایش نیروهای خارجی نقض حاکمیت ملی است.
وی از "دولت عراق خواست تا موضع خود را درقبال اظهارات اخیر سران ناتو درباره افزایش شمار نیروهایشان در عراق اعلام کند زیرا چنین امری از نظر مردمی مردود و غیرقابل قبول است و موجب بروز تنش‌هایی می شود که عراق نیازی به آن ندارد".
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داده بود: مقام های ارشد و دیپلمات های اروپایی اعلام کردند که وزیران دفاع ناتو تصمیم دارند در جریان ویدئو کنفرانسی که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، در زمینه افزایش شمار نیروهای این ائتلاف از رقم کنونی ۵۰۰ نیرو به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر به توافق دست یابند.
دبیرکل ناتو نیز گفته بود که انتظار دارد وزیران دفاع این ائتلاف نظامی در زمینه تمدید ماموریت این نهاد توافق کنند. وی افزوده است که ماموریت ناتو در عراق بتدریج و به تناسب اوضاع توسعه می‌یابد.
براساس این گزارش، ناتو احتمالا بخشی از فعالیت‌های آموزشی انجام شده از سوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را برعهده می گیرد.
دیپلمات‌های مزبور یادآور شده بودند که این ماموریت شامل متحدانی از انگلیس، ترکیه و دانمارک و تحت فرماندهی یک فرمانده دانمارکی برای عراقی‌ها قابل قبول تر از ماموریت نیروی آموزشی آمریکایی است.
در نهایت، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو عصر دیروز پنجشنبه در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد که ناتو تصمیم گرفت تا شمار پرسنل خود در عراق را هشت برابر کرده و از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.
در همین حال، «جسیکا آل مک نولتی» سخنگوی پنتاگون امروز جمعه به شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» آمریکا گفت: واشنگتن در روند شکل دهی به نیروی (جدید) ناتو در عراق مشارکت خواهد کرد و با سهم عادلانه ای در این ماموریت فراگیر و مهم سهیم خواهد شد.
همزمان با این خبر، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز امروز به نقل از منابعی نظامی بدون ذکر نام نوشت که نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش قصد افزایش شمار نیروهای خود به ۵ هزار نفر را دارند.
این روزنامه افزود که صدها نظامی انگلیسی به عراق اعزام خواهند شد که بیشترین افزایش شمار نظامیان انگلیسی در آنجا از زمان جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی علیه عراق به شمار می‌رود.
برپایه این گزارش، پیش بینی می شود که شمار نظامیان انگلیسی در قالب این ماموریت ناتو در امسال به ۲ یا سه برابر افزایش یابد. هم اکنون یکصد نظامی انگلیسی در عراق برای آموزش نیروهای امنیتی عراق درقالب ماموریت ائتلاف بین المللی موسوم به داعش - همراه با امکان ایفای نقش های امنیتی- حضور دارند.
این تصمیم ناتو درحالی صورت می گیرد که شماری از مسئولان، نمایندگان پارلمان، سران و مسئولان احزاب و مردم عراق تاکنون در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده اند.
پارلمان عراق بیش از یکسال پیش با صدور مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای آمریکایی و درصدر آنها نظامیان آمریکایی تاکید کرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار