در بحبوحه چالش جهانی واکسن کرونا، کوبا که سابقه‌ای درخشان درحوزه پزشکی و دارویی دارد، چهار واکسن را برای مقابله با کرونا ارائه داده که بعد از انجام مراحل کارآزمایی‌های بالینی و بررسی نتایج آن، هر چهار مورد را موفقیت آمیز می‌داند.
کد خبر: ۹۳۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 02 February 2021
کوبا؛ پیشرو در مقابله با کرونا با معرفی چهار واکسن

 

به گزارش تابناک سمنان  از خبرگزاری پرنسا لاتینای کوبا، در حالی که دستیابی به واکسن های موثر برای مقابله با کووید۱۹ به چالشی روزافزون برای دانشمندان جهان تبدیل شده، داشتن همزمان ۴ واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی چشم اندازی وسیع تر در برابر کوبا گشوده است.

نامزدهای کوبایی واکسیناسیون

سوبرانا ۰۱، ‌سوبرانا ۲، مامبیسا و ابدالا (Soberana 01 , Soberana 02 , Mambisa , Abdala) چهار واکسن ارائه شده از سوی کوبا است است که برای مقابله با همه گیری و واکسیناسیون جمعیت این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته شده است.

در این میان، واکسن سوبرانا ۰۲ با عبور موفقیت آمیز از دو مرحله کارآزمایی های بالینی در کوبا پیشتاز بوده و گوی سبقت را از سه نوع واکسن دیگر ربوده است.

مسئولان هر یک از گروه های فعال در ساخت واکسن های یاد شده طی نشست مجازی در مقر سازمان پان آمریکن بهداشت هاوانا شاخصه های تولیدات واکسنی خود را مطرح کردند.

«ویسنته ورث» مدیر فینلای درباره سوبرانا ۰۱ گفت: این نمونه واکسن از تقویت کننده ایده آلی برای ایمنی بدن برخوردار است که در بیماران بهبودیافته، عامل بیماری زای کووید ۱۹ و همچنین افراد واکسینه شده با محصولات بیوتکنولوژی می تواند موثر واقع شود.

ویسنته درباره سوبرانا ۰۱ اطمینان داد این واکسن در اولین مرحله آزمایش ها، ایمنی بالایی را نشان داد، بدون آنکه هیچ عارضه ای بر روی بیماران بهبودیافته از بیماری نمایان شده باشد.

مدیر شرکت دو نامزد درمانی دیگر یعنی مامبیسا و ابدالا نیز خاطرنشان کرد: درصورتی که واکسن ابدالا پیشرفت های مطلوب خود را ادامه دهد، کوبا خواهد توانست با ثبت این واکسن در سطح بین الملل، ایمنی سازی از طریق آن را از ماه اوت (شهریور آتی) آغاز کند.

این واکسن که مرحله دوم کارآزمایی های بالینی را با ۶۸۰ داوطلب در پیش گرفته، براساس پیش بینی ها در ۱۵ مارس آینده آماده فاز سوم آزمایش ها خواهد شد.

نتایج اولیه آزمایش ابدالا حاکی از ایمنی بخشی و واکنش زایی مطلوب، بدون عوارض جانبی بوده و علاوه بر آن ظرفیت خنثی سازی ویروس را داشته است.

از سوی دیگر، مامبیسا نیز به عنوان تنهایی واکسن کوبایی که برای مصرف از طریق بینی تجویز شده، در میان افرادی که طی مرحله نخست آزمایش ها آن را دریافت کرده اند، اثربخشی و ایمنی خوبی نشان داده است.

به طور کلی متخصصان کوبایی بر این باورند که رقابت حوزه درمان در کوبا برای یافتن واکسن موثر، در واقع مسابقه ای بین این ۴ نمونه تلقیحی نبوده بلکه هدفی مشترک است که بدون شک هر چهار مورد در آن مفید و اثربخش خواهند بود.

اما در این میان واکسن سوبرانا ۰۲ با عبور موفقیت آمیز از دو مرحله کارآزمایی های بالینی در کوبا پیشتاز بوده و گوی سبقت را از سه نوع واکسن دیگر ربوده است.

سوبرانا ۰۲؛ همکاری مشترک ایران و کوبا در زمینه واکسن کرونا

رئیس موسسه واکسن فینلای کوبا پیش بینی کرد که سوبرانا ۰۲ پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱ و ۲ کارآزمایی های بالینی، فاز سوم آزمایش ها را در اول مارس در این کشور آغاز کند.

این واکسن که در همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران در حال گذراندن مراحل آزمایش های انسانی است، پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده است.

ویسنته ورث تصریح کرد که از اواخر ماه فوریه (اسفندماه) آزمایش های کلینیکی با هردو واکسن سوبرانا بر روی جمعیت کوبایی آغاز خواهد شد. به همین منظور بیماران بین ۵-۱۸ سال (کودکان و نوجوانان) با هدف تضمین ایمنی در مدارس انتخاب می شوند. و خردسالان کمتر از ۵ سال و جمعیت بالای ۸۰ سال شامل این مطالعات بالینی نخواهند بود.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز پیشتر با اعلام اینکه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تا قبل از عید در ایران انجام می شود، گفته بود: کوبا خود را برای کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن کرونا با شرکت ۱۵۰ هزار نفر آماده می کند. هم زمان در ایران نیز ۵۰ هزار نفر در این مرحله (فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا) شرکت می کنند. همچنین آزمایش بالینی این واکسن در بین کودکان و نوجوانان کوبایی نیز آغاز می شود.

سابقه همکاری ایران و کوبا به ساخت واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران برمی گردد که تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر شد این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران از گذشته تاکنون با این واکسن در مقابل هپاتیت بی واکسینه شده اند.

کوبا به عنوان یکی از کمترین کشورهای آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین، با ثبت حدود ۲۷ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا و ۲۱۶ مورد مرگ و میرناشی ازآن، تاکنون از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها ازجمله واکسن های  آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا  سینوواک وارداتی نداشته و براساس شواهد به دنبال بهره برداری از واکسن های تولیدی کشور خود برآمده است.

این کشور یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سالهای قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

در میان گمانه‌زنی‌ها درباره واکسن سوبرانای ضد ویروس کرونا، مقامات دو کشور ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه، هم‌افزایی تهران- هاوانا را فرصتی برای پیشرفت در مسیر مقابله با همه‌گیری و تحریم‌های ظالمانه توصیف کردند.  

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز با تکیه و اعتماد بر توانمندی حوزه درمان و بهداشت داخلی، ۷ پرونده تولید واکسن را در دستور کار قرار داده است.

اخیرا نیز خبر اثرگذاری صد درصدی واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» بر نمونه‌های جدید ویروس کرونا از جمله ویروس‌های جهش‌یافته موسوم به انگلیسی و آفریقای جنوبی، دریچه های امیدبخشی پیش روی داوطلبان واکسن مطمئن و موثر داخلی کرونا در کنار واردات دیگر واکسن های معتبر خارجی گشوده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار