مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: ۳۰ دستگاه تانکر کار آبرسانی به ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر استان را برعهده دارند.
کد خبر: ۹۲۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 29 December 2020

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، بهزاد محمدی  در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: جامعه عشایری استان با جمعیتی بالغ بر ۱۴ هزار خانوار در قالب ۱۴ ایل، دوره ییلاقی خود را عمدتا در مناطق ییلاقی استان و دوره قشلاقی را در مناطق قشلاقی استان و استان‌های همجوار همچون ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

وی جمعیت عشایر استان را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۴.۲ درصد از جمعیت استان را عشایر شامل می‌شوند که با ۱.۵ میلیون راس دام، ۳۰ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تولید می‌کنند.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به سهمیه ۱۲ کیلوگرمی آرد برای هر عشایر، افزود: مشکلی در خصوص تامین آرد مورد نیاز عشایر براساس سهمیه اعلام شده، نداریم.

محمدی عشایر استان کرمانشاه را در قالب درون کوچ و برون کوچ معرفی کرد و گفت: جزء محدود استان‌هایی هستیم که خدمات آبرسانی در ۱۲ ماه سال، جاری و ساری هستیم است.

وی به خدمات‌رسانی ۳۰ دستگاه تانکر سیار آبرسان به ۴ هزار و ۵۰۰ عشایر و ۳۰ هزار راس دام اشاره و بیان کرد: تانکر‌های سیار، آبرسانی در هنگام ییلاق در داخل استان و در موقع قشلاق در خارج از استان را برعهده دارند.

به گفته محمدی، کرمانشاه تنها استان کشور است که آبرسانی به عشایر را کاملا رایگان انجام می‌دهد و بابت آن هیچگونه وجهی دریافت نمی‌کند.

این مسئول اعتبار آبرسانی امسال عشایر را یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: به دستور شخص استاندار، ۲ میلیارد تومان به اعتبارات اضافه شد تا آبرسانی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار اعتبارات ملی برای بحث تامین آب را داشتیم که بواسطه آن ۱۰ پروژه را در سطح استان تعریف کردیم و سال گذشته و امسال برای آن چیزی بالغ بر ۷.۵ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که در قالب آن ۸۵۰ خانوار از آب شرب ثابت برخوردار شدند.

محمدی به وضعیت ایل‌راه‌های استان هم اشاره‌ای داشت و گفت: ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر ایل راه در سطح استان داریم که ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از آن مطالعه شده که سال گذشته ۳۳۷ کیلومتر را تیغه‌زنی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد عشایر تحت پوشش بیمه خدمات درمانی سلامت هستند، اضافه کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ سرپرست خانوار هم تحت پوشش صندوق بیمه تامین اجتماعی عشایر و روستایی هستند که با پرداخت مبلغی به صورت سالانه، با توجه به شرایطی که دارند از حقوق مستمری‌بگیر برخوردار می‌شوند.

محمدی از عشایر استان خواست حتما نسبت به بیمه اجباری دام‌های خود اقدام کنند و گفت: مبلغ بیمه دام عشایر چیزی حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان است که در کنار آن بحث پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام نیز انجام می‌شود.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: برای اولین بار امسال یارانه حمل سوخت نفت و گاز را به صورت بلاعوض گرفته‌ایم که براساس آن ۸۶۰ میلیون تومان یارانه به سرمایه عشایر نزد شرکت‌های تعاونی که عضو هستند، اضافه شده است.

وی شرکت‌های تعاونی عشایری را به عنوان کارگزاران توزیع سوخت نفت و گاز معرفی کرد و گفت: تا به امروز حدود ۶۰۰ هزار لیتر نفت و بیش از ۵۳ هزار سیلندر گاز ۱۱ کیلویی میان عشایر استان توزیع شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار