معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مدرسه صمصامیه بیات و خانه رضا کلافی در فهرست آثار نامنقول کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۲۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ 20 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید محسن رحمتی افزود: این دو اثر تاریخی واجد ارزش پس از رسیدگی به اعتراض مالکین و پیگیرهای اداره کل استان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
رحمتی یادآورشد: مدرسه صمصامیه بیات به عنوان یکی از اولین نهادهای آموزشی نوین در استان مرکزی به دلیل داشتن ارزشهای معماری و خانه رضا کلافی به عنوان یکی از خانه‌های شاخص بافت تاریخی ساوه است و هر دو اثر مربوط به دوره قاجار هستند در فهرست آثار نامنقول کشور ثبت شدند.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون سه اثر تاریخی استان به ثبت رسیده اند.
او با اشاره به اینکه خانه نادری واقع در شهرستان ساوه بعنوان اثر واجد ارزش در فهرست ملی به ثبت رسیده است گفت:تشکیل پرونده و مراحل ثبت ملی ۱۱ اثر تاریخی این استان با هدف حفظ داشته‌های ارزشمند و جلوگیری از تخریب، به جریان افتاده است و این آثار به زودی در فهرست ثبت ملی قرار می‌گیرند.
رحمتی گفت: پرونده ثبت ملی برای ۱۱ اثر غیرمنقول شامل: خانه تاریخی جوکار، حمام تاریخی مسیدان ساوه، آب انبارهای نائب، میرزا رضا و حاج محمد کریم بیگ‌آشتیان، اندرونی بارک امیر حشمت در خمین، تپه قاماخ روستای ورده، خانه آتا بهاء محلات، کاروانسرای تاج آباد، خانه خاندان محسنی اراک، خانه مقدس زاده ساوه، تشکیل و برای بررسی به وزارتخانه ارسال شده‌اند و در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند.
او ادامه داد: با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آنها و معرفی بیشترشان به جامعه فراهم می‌شود.
رحمتی با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای دو هزار اثر تاریخی شناخته شده است، افزود: تاکنون ۸۹۳ اثر تاریخی نامنقول استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار