رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزدارای شهرستان نهاوند افزود: شهرستان نهاوند یکی از معدود مناطق استان است که در زمینه گیاهان دارویی از پتانسیل‌های بالایی است و در برخی از گاهان مانند گشنیز مقام اول استان را دارد.
کد خبر: ۹۲۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸ 19 December 2020
به گزارش فارس حسن قیاسوند در نهاوند اظهار کرد: به منظور توسعه گیاهان دارویی در اراضی مستعد شهرستان نهاوند ۲۳۰ هکتار از انواع گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی هفته گذشته در اراضی ملی مناطق روستایی نهاوند کشت شد.

وی با بیان اینکه این گیاهان در اراضی ملی روستا‌های تازناب تاف و قشلاق، ولی الله کشت شده است گفت: گونه‌های گیاهی که در این زمینه کاشته شده شامل گلرنگ و بابونه هستند که کاربرد زیادی در زمینه مصارف دارویی دارند و اهالی منطقه با برداشت آن‌ها از منافع اقتصادی آن بهره‌مند می‌شوند.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزدارای شهرستان نهاوند افزود: شهرستان نهاوند یکی از معدود مناطق استان است که در زمینه گیاهان دارویی از پتانسیل‌های بالایی است و در برخی از گاهان مانند گشنیز مقام اول استان را دارد.

وی گفت: وجود نزدیک به یکصد هکتار از انواع مراتع مرغوب و نیمه مرغوب ظرفیت بسیار بالایی است که گیاهان دارویی در آن‌ها به صورت خودرو و دستی کشت می‌شوند که در فصل بهار زیر نظر این اداره توسط گروه‌های محلی برداشت می‌شوند و این مساله برای آنان به صورت فصلی ایجاد اشتغال می‌کند.

قیاسوند به ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهرستان در خصوص گیاهان دارویی پرداخت و ادامه داد: در شهرستان نهاوند بیش از ۵۰۰ نوع گیاه دارویی وجود دارد که گل ختمی، بابونه، باریجه، آنغوزه، خار مریم، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین بیان، نعناع، پونه، گل گاو زبان و رازیانه از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

 وی با بیان اینکه کشت گیاهان داوریی ظرفیتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، افزایش تولیدات ملی و صیانت از منابع طبیعی است فزود: با توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی و با توجه به پتانسیلی که در این زمینه وجود دارد می‌توان نهاوند را در سطح ملی معرفی و به یکی از قطب‌های مهم تولیدکننده گیاهان دارویی تبدیل کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند ایجاد اشتغال پایدار را از طریق توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی امکانپذیر دانست و گفت: وجود انواع گیاهان دارویی در سطح شهرستان فرصتی برای ایجاد اشتغال فصلی است که البته در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های بومی و محلی می‌توان اشتغال پایدار را رونق داد.

وی با بیان اینکه وجود این صنایع می‌تواند زمینه ساز استقرار برخی دیگر از صنایع و مشاغل و در نتیجه اشتغال دائمی برای جوانان و رونق اقتصاد خانوار باشد خواستار توجه به این مهم شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار