جنجال بر سر یک نطق!
امروز نشست علنی مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر شعرخوانی ضد ایرانی رییس جمهوری ترکیه قرار داشت؛ با وجودی که تعداد زیادی از نمایندگان سخنان گستاخانه رجب طیب اردوغان را محکوم کردند، نطق نماینده شازند برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد
کد خبر: ۹۲۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 13 December 2020

امروز نشست علنی مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر شعرخوانی ضد ایرانی رییس جمهوری ترکیه قرار داشت؛ با وجودی که تعداد زیادی از نمایندگان سخنان گستاخانه رجب طیب اردوغان را محکوم کردند، نطق نماینده شازند برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد.

به گزارش «تابناک»؛ جلسات علنی پارلمان امروز و بعد از وقفه یک هفته‌ای مجددا شروع به کار کرد؛ نشستی متاثر از شعرخوانی جنجال برانگیز رییس جمهوری ترکیه درباره «رود ارس» که به عنوان یکی از نماد‌های جدایی طلبی پان ترکیست‌ها محسوب می‌شود. بازخوانی این شعر توسط رجب طیب اردوغان بالاترین مقام حکومت ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ باعث احضار سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه جهت ابلاغ اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به دولت ترکیه شد.

با وجودی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر و یا مصاحبه با رسانه‌ها اعتراض خود را بیان کرده بودند، امروز نیز از طریق تریبون رسمی پارلمان ضمن محکوم کردن اظهارات متوهمانه اردوغان، از اتحاد و یکرنگی مردم در واکنش به این موضوع قدردانی کرده و حتی تاکید داشتند گفتمان سازی و حضور یکپارچه ملت ایران، اردوغان را محکوم به عقب نشینی کرده است.

در این بین، نطق محمود احمدی بیغش نماینده شازند یکباره جو مجلس را تغییر داد و برای دقایقی متشنج و بیان کرد: «اردوغان اخیرا در جشن پیروزی جنگ آذربایجان شعری در رابطه با رود ارس خواند که در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد ما از شما جدا نمی‌شدیم و ما را به زور از شما جدا کردند و گفت ارس به زودی قدرت می‌گیرد، اما نمایندگان محترم، آذری‌های ایران در مجلس کجا هستند؟ غیرت شهید شیخ محمد خیابانی، شهامت شهیدان ستارخان، باقرخان و باکری ها؟»

احمدی بیغش خطاب به رییس و نمایندگان مجلس گفت: «آقای رئیس مجلس و بعضی نمایندگانی که صرفا و در حال حاضر شب و روز با یک گروهان جمعیت ذوق زده به فکر انتخابات سال ۱۴۰۰ و پاستورنشینی هستید، می‌دانید که اردوغان در هفته گذشته در رژه نظامی باکو شعری از آهنگ آراز آراز را خواند که برای عده‌ای فرصت طلب سمبل جدایی دو سویه ارس و رمز تجزیه ایران است؟ عالیجنابانی که بابت کوتاه ۲۰۱۶ علیه رجاله بی ادب و گستاخ شب را نخوابیدید، آیا کسی وجود ندارد که اندازه یک "آخ" جواب این گستاخ و زبان درازی‌های وی به ارس، سهند، سبلان و تبریز قهرمان را بدهد؟ ناسلامتی شما نمایندگان مردم ایران در برابر حراست کیان سرزمین و مرز‌ها مسئول هستید، رگ غیرت این همه نماینده مدعی آذری کجاست؟ مدعیان پر مدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت بخشی طلبان کافر و بی دین سینه چاک می‌کنند و نمک به زخم زجر دیده افغانستان می‌پاشند، آیا مُرده اند که جواب این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟»

بیان این اظهارات باعث شد که جمعی از نمایندگان مجلس عمدتا آذری زبان مقابل هیأت رئیسه تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کنند. آن‌ها با فریاد می‌گفتند از همان ابتدا نسبت به اظهارات اردوغان واکنش نشان دادند.

در واکنش به این اتفاق، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس که ریاست بخشی از جلسه علنی را به عهده داشت، گفت: زمانی که می‌خواهیم از منافع ملی دفاع کنیم، نباید باعث اختلاف افکنی داخلی شویم. انصافا برادران و خواهرانمان از خطه غیور آذربایجان اولین گروهی بودند که در برابر این اقدام موضع گرفتند و رسانه‌ای شد.
او به بیانیه نمایندگان در محکومیت اقدام رئیس جمهور ترکیه در خواندن سرود محلی آراز آراز اشاره کرد و توضیح داد که این بیانیه توسط نمایندگان آذربایجانی تهیه و تنظیم شده است؛ پس باید همه نمایندگان در اظهار نظرهایشان جانب انصاف را رعایت کنند.

قاضی زاده هاشمی این توضیح تاکیدی را هم اضافه کرد که «نطق‌ها نظر شخصی نمایندگان بوده و موضع مجلس و نظام نیست؛ پس نمایندگان برای صف بندی و دفاع از حقی، حقوق دیگری و شرع را زیر پا نگذارند.»

البته این پایان ماجرا نبود؛ چه اینکه نمایندگان آذری زبان با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه در دفاع از خود به بیان تذکرات متعددی پرداختند که مضمون آن انتقاد از اظهارات نماینده شازند و یادآوری این نکته که در مقابل اردوغان سکوت نکرده اند.

علاوه بر این امروز نمایندگان در بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ ضمن موافقت با ایجاد ردیف مستقلی در قانون بودجه برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، دولت را ملزم به ارائه فهرست میزان معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای و درصد معافیت هریک از آن‌ها کردند.

همچنین نمایندگان با اتخاذ تمهیدات لازم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش فروش نفت خام، گاز و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های داخل از طریق اعطای تنفس خوراک موافقت و شاخص‌های توزیع عادلانه بودجه استان‌ها را مشخص کردند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تو را خدا به مشکلات مردم برسید اون یه شعر گفته دست بردارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :